Nedotáčivý smyk - proč?
Napsal: ned 25 čer 23:45
Zdravím.
Dnes se mi stala nemilá věc. Hledám různě po internetu možnou příčinu, aby se to nemohlo stát znova, bohužel bez úspěchu a tak mě napadlo zkusit to na fóru, kde budou zkušenější řidiči. Přeci-jen jezdím teprve rok a na kontě mám možná teprve 15 000km (a daný vůz teprve měsíc a v něm teprve 4 000km).
Https://www.google.cz/maps/@49.366155,1 ... 312!8i6656
Jel jsem dnes do pravotočivé zatáčky do kopce (z map se nezdá, ale 60 koní mojí fabie se s ním pralo), bylo asi půl hodiny po dešti, silnice (krásná asfaltka, ne úplně nová, ale krásná) vlhká, ale už byly vidět stopy po vysychání a já se rozhodl podřadit na trojku, aby se s tím motor tolik nepral. Za mnou auto, které se mě zrovna chystalo předjíždět, já v pravém pruhu abych nebrzdil. V protisměru auto. A najednou jsem místo zatáčení jel rovně. Upřímně si nejsem úplně jistý, jaký byl přesně sled událostí, protože v tu chvíli za mě jel dík bohu automat (jinak řečeno díky za skvělou autoškolu a blbosti, co jsme dělávali v autech na prašných cestách a na ledu). Většinu věcí jsem si uvědomil a rozpomněl se, až když jsem bezpečně stál. Ale mám dojem, že právě ve chvíli, kdy jsem podřadil se to stalo. Jel jsem do zatáčky, rychlost 60km/h. Motor se s tím trápil, tak jsem se rozhodl podřadit.Následně jsem jel rovně, přímo do cesty předjíždějícímu autu a následně do cesty projíždějícímu autu v protisměru. V první chvíli šok, co se děje, že zatáčím s volantem a nic se neděje, řízení bylo volné. Nemám posilovač. V danou chvíli jsem přemýšlel nad nějakou závadou, teď je mi jasné, že jsem prostě ztratil trakci. Otázka je proč. Ani nevím jak mě napadlo zapnout blikačky (řidič za mnou reagoval dost pohotově, dík bohu), a nějakým způsobem srovnal a zabrzdil v levém pruhu v našem směru. Úplnému zastavení předcházely vibrace ze zadní části, jako by se zadek posunul o něco do boku (přišlo mi to jak guma o asfalt..mít ABS, tak to svedu na to, ale nemám). Možná se mi jen zdálo, že to jde zezadu... jsou to věci, které mám v tuhle chvíli spíše matné. Přijde mi jako blbost, aby uletěl i zadek.
Na silnici nic hmotného nebylo...ani štěrk. Brzdy jsem se ani nedotkl dokud jsem nejel rovně tam, kam jsem neměl.
Jako zajímavost - po zastavení jsem měl vyřazeno. Dělám to automaticky kdykoli zastavuji a absolutně si nejsem jistý, jestli jsem trojku stihl zařadit, nebo jestli jsem automaticky vyřadil po zastavení. Soustředil jsem se více na to, abych se nesrazil s autem v protisměru.
Nyní mě zajímají možné příčiny. Dneska to byla sranda, příště být nemusí.
Zvažoval jsem (můžou být blbosti, tak nekamenovat prosím )
1) kombinace vlhkého asfaltu a neutrálu - kola ztratila tah a přilnavost
2) zařazení trojky a málo meziplynu - zbrzdění kol -> ztráta trakce
3) technická závada - toho se bojím nejvíce. Dojel jsem pomalu do bezpečného úseku abych zkontroloval auto, ale nic jsem nenašel. Chtěl bych si tím ale být jistý.
- Pneu jsou v perfektním stavu (po těch jsem šel jako po prvních po zastavení, jako první mě napadl defekt)
-Tlumiče (dá se nějak otestovat?)
-Cokoli přímo v systému řízení? (nemám páru, jak funguje...ale předpokládám, že pokud následně vše šlapalo, pochybuji, že zde bude problém)
- problém v nápravě (dá se nějak otestovat? opět, vše dál už bylo v pohodě)
4) "těžká" ruka na volantu, když jsem druhou rukou hmátnul po řadící páce. Málo pravděpodobné (odnaučil jsem se to už v autoškole, můj instruktor mě za to dost solil), ale možné.
5) akcelerace po zařazení trojky... ale to spíš vylučuji. Spíš by to mělo auto vytáhnout do zatáčky?
Budu rád za jakékoli nápady či názory, čím to mohlo být zapříčiněno. Dnes jsme mohli být 3 řidiči v sobě a nechci, aby se to opakovalo. Předem díky.
Dnes se mi stala nemilá věc. Hledám různě po internetu možnou příčinu, aby se to nemohlo stát znova, bohužel bez úspěchu a tak mě napadlo zkusit to na fóru, kde budou zkušenější řidiči. Přeci-jen jezdím teprve rok a na kontě mám možná teprve 15 000km (a daný vůz teprve měsíc a v něm teprve 4 000km).
Https://www.google.cz/maps/@49.366155,1 ... 312!8i6656
Jel jsem dnes do pravotočivé zatáčky do kopce (z map se nezdá, ale 60 koní mojí fabie se s ním pralo), bylo asi půl hodiny po dešti, silnice (krásná asfaltka, ne úplně nová, ale krásná) vlhká, ale už byly vidět stopy po vysychání a já se rozhodl podřadit na trojku, aby se s tím motor tolik nepral. Za mnou auto, které se mě zrovna chystalo předjíždět, já v pravém pruhu abych nebrzdil. V protisměru auto. A najednou jsem místo zatáčení jel rovně. Upřímně si nejsem úplně jistý, jaký byl přesně sled událostí, protože v tu chvíli za mě jel dík bohu automat (jinak řečeno díky za skvělou autoškolu a blbosti, co jsme dělávali v autech na prašných cestách a na ledu). Většinu věcí jsem si uvědomil a rozpomněl se, až když jsem bezpečně stál. Ale mám dojem, že právě ve chvíli, kdy jsem podřadil se to stalo. Jel jsem do zatáčky, rychlost 60km/h. Motor se s tím trápil, tak jsem se rozhodl podřadit.Následně jsem jel rovně, přímo do cesty předjíždějícímu autu a následně do cesty projíždějícímu autu v protisměru. V první chvíli šok, co se děje, že zatáčím s volantem a nic se neděje, řízení bylo volné. Nemám posilovač. V danou chvíli jsem přemýšlel nad nějakou závadou, teď je mi jasné, že jsem prostě ztratil trakci. Otázka je proč. Ani nevím jak mě napadlo zapnout blikačky (řidič za mnou reagoval dost pohotově, dík bohu), a nějakým způsobem srovnal a zabrzdil v levém pruhu v našem směru. Úplnému zastavení předcházely vibrace ze zadní části, jako by se zadek posunul o něco do boku (přišlo mi to jak guma o asfalt..mít ABS, tak to svedu na to, ale nemám). Možná se mi jen zdálo, že to jde zezadu... jsou to věci, které mám v tuhle chvíli spíše matné. Přijde mi jako blbost, aby uletěl i zadek.
Na silnici nic hmotného nebylo...ani štěrk. Brzdy jsem se ani nedotkl dokud jsem nejel rovně tam, kam jsem neměl.
Jako zajímavost - po zastavení jsem měl vyřazeno. Dělám to automaticky kdykoli zastavuji a absolutně si nejsem jistý, jestli jsem trojku stihl zařadit, nebo jestli jsem automaticky vyřadil po zastavení. Soustředil jsem se více na to, abych se nesrazil s autem v protisměru.
Nyní mě zajímají možné příčiny. Dneska to byla sranda, příště být nemusí.
Zvažoval jsem (můžou být blbosti, tak nekamenovat prosím )
1) kombinace vlhkého asfaltu a neutrálu - kola ztratila tah a přilnavost
2) zařazení trojky a málo meziplynu - zbrzdění kol -> ztráta trakce
3) technická závada - toho se bojím nejvíce. Dojel jsem pomalu do bezpečného úseku abych zkontroloval auto, ale nic jsem nenašel. Chtěl bych si tím ale být jistý.
- Pneu jsou v perfektním stavu (po těch jsem šel jako po prvních po zastavení, jako první mě napadl defekt)
-Tlumiče (dá se nějak otestovat?)
-Cokoli přímo v systému řízení? (nemám páru, jak funguje...ale předpokládám, že pokud následně vše šlapalo, pochybuji, že zde bude problém)
- problém v nápravě (dá se nějak otestovat? opět, vše dál už bylo v pohodě)
4) "těžká" ruka na volantu, když jsem druhou rukou hmátnul po řadící páce. Málo pravděpodobné (odnaučil jsem se to už v autoškole, můj instruktor mě za to dost solil), ale možné.
5) akcelerace po zařazení trojky... ale to spíš vylučuji. Spíš by to mělo auto vytáhnout do zatáčky?
Budu rád za jakékoli nápady či názory, čím to mohlo být zapříčiněno. Dnes jsme mohli být 3 řidiči v sobě a nechci, aby se to opakovalo. Předem díky.