Stránka 1 z 2
Jak brzdit
Napsal: pát 05 pro 15:41
od KGB
Čau lidi,
občas jsem si tu fórum pročítal, protože se mi zdálo že jsou tu celkem věcný témata i rady.
Mám tedy taky jeden dotaz. Dneska jsem narazil na tenhle článek:
Kód: Vybrat vše
http://auto.idnes.cz/ridicsky-prukaz-ridicak-0wr-/automoto.aspx?c=A141120_002120_automoto_fdv#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=clanek-box
kde se píše:
Brzdit správně, naplno když je třeba, neumí šedesát procent řidičů,“ komentuje Jakub Michalovič z Autodromu Most. Tomáše tím uklidní, ale uklidňující to moc není
tak by mě zajímalo jak je to tedy správně. Nemyslím si že jsem uplně špatný řidič (měsíční nájezd kolem 4000km), ale jezdit mě baví a rád se i zlepšuji.
Brzdit se má tedy se spojkou? Nebo bez?
A jak brzdit opravdu naplno? Je fakt takovej rozdíl v zatlačení se do pedálů? viz. odkaz:
Kód: Vybrat vše
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096067152-stop/210572230400024/
Díky za odpovědi
Re: Jak brzdit
Napsal: pát 05 pro 16:14
od oxik
O letošních prázdninách jsem byl na škole "smyku" (rozuměj škola brzdění) a naprostá většina řidičů tam opravdu pořádně zabrzdit neuměla. Buď se báli to pořádně zadupnout, nebo brzdu při brzdění povolovali a nezastavili třeba uplně. Brzdit s razancí (rychle a agresivně stoupnout na pedál) má cenu hlavně (nejen) u aut s nějakým brzdovým asistentem, který rozpozná, že se jedná o krizové brzdění a vyvine tak plnou sílu na brzdy.
U MT by se mělo krizově brzdit se spojkou, protože při zastavování pak klesnou otáčky a motor chcípne - tím vyřadí ABS, brzdový asistenty a další systémy..
To jsem tak nějak pochytil, kdyžtak mě někdo opravte
Re: Jak brzdit
Napsal: pát 05 pro 16:21
od řidičBOB
Brzdit se má s vymáčknutou spojkou, pokud se jedná o nouzové brzdy.
U starých aut bez ABS tlakem na pedál dávkuješ sílu, jakou mají brzdy brzdit - takže zde ano, brzdit, co to dá. U modernějších aut s ABS je to ale prakticky totožné, protože ABS funguje dobře pouze tehdy, když na pedál vyvíjíš největší tlak - při nouzových brzdách prostě v obou případech na brzdy s tím rozdílem, že u aut bez ABS krátkým uvolněním brzdy můžeš lehce korigovat směr, pokud je to potřeba a pak znovu na plné brzdy. Jde totiž o to, aby auto zastavilo, takže simulace ABS u aut bez tohoto systému, nemá valného významu a ve finále je kontraproduktivní. U aut s ABS jde i pod plnou brzdou korigovat směr.
Některá auta mají tzv. brzdový asistent, který vyhodnocuje, jakou silou člověk na brzdu šlápnul a v případě, že rozezná nouzovou brzdu, tak bez ohledu na tlak na pedál, jde do toho naplno a brzdí opravdu krutě.
Re: Jak brzdit
Napsal: pát 05 pro 16:30
od KGB
řidičBOB píše:Brzdit se má s vymáčknutou spojkou, pokud se jedná o nouzové brzdy.
U starých aut bez ABS tlakem na pedál dávkuješ sílu, jakou mají brzdy brzdit - takže zde ano, brzdit, co to dá. U modernějších aut s ABS je to ale prakticky totožné, protože ABS funguje dobře pouze tehdy, když na pedál vyvíjíš největší tlak - při nouzových brzdách prostě v obou případech na brzdy s tím rozdílem, že u aut bez ABS krátkým uvolněním brzdy můžeš lehce korigovat směr, pokud je to potřeba a pak znovu na plné brzdy. Jde totiž o to, aby auto zastavilo, takže simulace ABS u aut bez tohoto systému, nemá valného významu a ve finále je kontraproduktivní. U aut s ABS jde i pod plnou brzdou korigovat směr.
Některá auta mají tzv. brzdový asistent, který vyhodnocuje, jakou silou člověk na brzdu šlápnul a v případě, že rozezná nouzovou brzdu, tak bez ohledu na tlak na pedál, jde do toho naplno a brzdí opravdu krutě.
aha... a koukal jsi na to video? Tam je myslím nějaká Dacia a ty rozdíly v brždění jsou tam vidět. Je teda možný ža by ta Dacia měla toho asistenta?
Re: Jak brzdit
Napsal: pát 05 pro 16:37
od Brus
je to možné, dnes už to má prakticky kde co
Re: Jak brzdit
Napsal: pát 05 pro 20:11
od řidičBOB
Mozne to je. Dacia ma prakticky techniku Renaultu a brzdovy asistent je uz dnes prakticky soucast ABS.
Re: Jak brzdit
Napsal: pát 05 pro 21:09
od Bond007
řidičBOB píše:Brzdit se má s vymáčknutou spojkou, pokud se jedná o nouzové brzdy.
U starých aut bez ABS tlakem na pedál dávkuješ sílu, jakou mají brzdy brzdit - takže zde ano, brzdit, co to dá. U modernějších aut s ABS je to ale prakticky totožné, protože ABS funguje dobře pouze tehdy, když na pedál vyvíjíš největší tlak - při nouzových brzdách prostě v obou případech na brzdy s tím rozdílem, že u aut bez ABS krátkým uvolněním brzdy můžeš lehce korigovat směr, pokud je to potřeba a pak znovu na plné brzdy. Jde totiž o to, aby auto zastavilo, takže simulace ABS u aut bez tohoto systému, nemá valného významu a ve finále je kontraproduktivní. U aut s ABS jde i pod plnou brzdou korigovat směr.
Některá auta mají tzv. brzdový asistent, který vyhodnocuje, jakou silou člověk na brzdu šlápnul a v případě, že rozezná nouzovou brzdu, tak bez ohledu na tlak na pedál, jde do toho naplno a brzdí opravdu krutě.
Doporucuju si vsechny ty teorie napred na bezpecnym miste vsechny vyzkouset.
Pri krizovem brzdeni by melo vzdycky dojit i k vyslapnuti spojky. Moznost zatocit pod brzdami s autem s ABS je samozrejme vetsi nez bez nej, ale pneumatika ma porad schopnost prenest jen omezenou velikost sily a pokud se chci vyhnout prekazce, vzdycky lip zatoci suto ktery nebrzdi.
Podobne je to i s plnymi brzdami. Doorucuju si nekde vyzkouset jak auto brzdi, pokud ridic opravdu naplno vsi silou stlaci pedal brzdy, zadny asistent tohle neumi udelat na 100%, kdyz jsem to kdysi poprve vyzkousel, mel jsem pocit ze se pujde auto pres strechu
Re: Jak brzdit
Napsal: pát 05 pro 21:18
od pavproch
ono ale hodně záleží na účinnosti brzd.... (účinnost imho = kombinace průměru kotoučů, materiálu kotoučů i špalků a taky počet pístků třmenů, vlastnosti brzdovky a brzdových hadic...)
dyž sem na 3er v OEM setupu (330 vepředu/336mm vzadu) dupnul na brzdy (na suchém drsném asfaltu), tak to sice brzdilo pěkně, ale ABS ani nepíplo a enem zimní levce kvíkaly .... po upgrade (348/336 mm, třemny stále 2pístkoví, do kapaliny a hadic sem nehrabal) sa može ABS zbláznit, gumy (aji letní) řvou jak dvaapůla v blátě a brzdný účinek je výrazně větší (auto citelně "zaklekne").... dyž třeba potem přelezu do tiguána a dupnu na brzdy, tak mám pocit že sem je nechal doma... je ale fakt že pindica se svou malou hmotností, velkýma a širokýma kolama brzdí z nižších rychlostí ešče líp (a to má enem takové malé - "dětské" kotouče), u ní mám fakt pocit, že to pude přes čumák na střechu...
Re: Jak brzdit
Napsal: pát 05 pro 22:01
od Bond007
pavproch píše:ono ale hodně záleží na účinnosti brzd.... (účinnost imho = kombinace průměru kotoučů, materiálu kotoučů i špalků a taky počet pístků třmenů, vlastnosti brzdovky a brzdových hadic...)
dyž sem na 3er v OEM setupu (330 vepředu/336mm vzadu) dupnul na brzdy (na suchém drsném asfaltu), tak to sice brzdilo pěkně, ale ABS ani nepíplo a enem zimní levce kvíkaly .... po upgrade (348/336 mm, třemny stále 2pístkoví, do kapaliny a hadic sem nehrabal) sa može ABS zbláznit, gumy (aji letní) řvou jak dvaapůla v blátě a brzdný účinek je výrazně větší (auto citelně "zaklekne").... dyž třeba potem přelezu do tiguána a dupnu na brzdy, tak mám pocit že sem je nechal doma... je ale fakt že pindica se svou malou hmotností, velkýma a širokýma kolama brzdí z nižších rychlostí ešče líp (a to má enem takové malé - "dětské" kotouče), u ní mám fakt pocit, že to pude přes čumák na střechu...
pokud byly zahraty gumy, tak se abs na suchu neseplo prakticky u zadneho z aut, u kterých jsem to zkousel Z4M/130i/540i/550i/OPC/M3 F80, ale u všech me ta intenzita decelerace prekvapila. Ale jak jsem psal předtím, jedna věc je pocit ze davam plne brzdy a druha věc kdy opravdu krecovite seslapnu brzdovy pedal ze všech sil
Re: Jak brzdit
Napsal: sob 06 pro 15:38
od řidičBOB
Jasná, každý si by měl zkusit limity svého auta...nejlépe na autodromu pod dohledem instruktora.