Stránka 1 z 2

Rýchle radenie nahor

Napsal: stř 18 zář 16:08
od Hurikanus
Dobrý deň,
rád by som sa spýtal (hlavne pána Jandu) niečo na tému radenia. Mám auto Mazda 3 MPS, auto má silný motor, manuálnu prevodovku, citlivý plyn a dosť prudkú spojku, teda neodpúšťa žiadne chyby pri radení. Chcel by som sa spýtať hlavne ako rýchlo a v akých podmienkach púšťať spojku a ako pri tom narábať s plynom. Keď idem pomalou jazdou, tak je to v podstate jednoduché, dá sa ísť štýlom pustím plyn-stlačím spojku-preradím-pomaly pustím spojku, čím sa buď spomalia alebo zrýchlia otáčky motora-po úplnom zopnutí spojky pridávam plyn. Toto celé je ale dosť pomalé, resp. závisí to od toho, či stihli otáčky spadnúť presne na úroveň vyššej rýchlosti, alebo sa museli zrovnať cez preklz spojky. Pri jazde pod plným plynom mi to ale pripadá o dosť zložitejšie. Keď preradím príliš pomaly, otáčky spadnú pod úroveň vyššieho stupňa a ak rýchlo pustím spojku, auto šklbne, rovnako aj keď zase preradím príliš rýchlo a otáčky ešte nestihnú spadnúť, auto tiež šklbne a keď potom pridám (ešte ak na podlahu), auto šklbne druhý krát. Samozrejme že robím aj ďalší spôsob, to je zároveň pri púšťaní spojky pridávať plyn. Lenže stačí len trocha skorej pridať plyn ako spojku a už je tam preklz a zase malé šklbnutie. Vo videách pána Jandy som si všimol, že všetko spraví tak rýchlo, že auto už pridáva na vyššom stupni a otáčkomer ešte ani nestihol klesnúť. Čo je trikom k tomu, aby bolo preradenie rýchle, nezaťažilo prevodovú sústavu nárazmi a bolo plynulé? Treba proste vždy po preradení naraz púšťať spojku a pridávať plyn, akurát to robiť rôzne rýchlo podľa štýlu jazdy? Kde je ten bod na ceste spojky, kedy sa už treba dotknúť plynu?
Ďakujem vopred za rady, prepáčte za dlhý príspevok, ale snažil som sa vypísať všetko čo mi vŕta hlavou. :)

Re: Rýchle radenie nahor

Napsal: stř 18 zář 16:50
od Japa
Nahor to ještě jde, ale co teprve dolů. :)
Stejně mi moc není jasné, jak zvládáš ukočírovat těch 260 koní, když ti rychlé přeřazení dělá problémy a připadá složité.
No, každopádně jsem zvědavý, co ti odpoví zdejší štamgasti.

Re: Rýchle radenie nahor

Napsal: stř 18 zář 17:20
od Zajda
Nezbývá než se sladit se svým autem. Buď budeš řadit tak pomalu, že otáčky stačí klesnout, nebo je srazíš přes spojku, nic jiného nevymyslíš. Na těch videích se žádný zázrak neděje, prostě provádí variantu 2. Pokud otáčky motoru padají tak letargicky, že opravdu rozumně řadit nejde, nezbývá než nechat upravit mapu řídící jednotky a to nesmyslné chování z ní odstranit. Nevím kam se obrátit zrovna s tvým autem, ale obecně každý slušný výkonový chiptuning by měl jako bonus zlepšovat i tyhle tzv. "přechodové stavy".

Re: Rýchle radenie nahor

Napsal: stř 18 zář 20:05
od M.Z.
Ovšem při takovém stylu řazení dostává auto pěkně na prdel a pokud člověk nepotřebuje honit setinky na okruhu, raději bych přeřazení věnoval o chvilku více času, auto bude radši.
Na STI jsem měl nahranou možnost řazení pod plným plynem a vyzkoušel jsem to snad 2x, trpěl jsem víc, než to auto.

Re: Rýchle radenie nahor

Napsal: stř 18 zář 20:14
od Hurikanus
No veď práve, aj keď sa mi to podarí celkom pekne zabrziť spojkou variantom 2 ako to nazval Zajda, autom stále dosť trhne, občas sa čudujem že mi neodletel motor... :D Ale pri videách Pavla Jandy (napríklad Octavia RS Nurburgring) to vyzerá plynulo aj rýchlo zároveň, ale zase ťažko presne odhadnúť len podľa obrazu.

Re: Rýchle radenie nahor

Napsal: stř 18 zář 20:42
od Zajda
Když to uděláš rychle, použiješ spojku jako vypínač a nebudeš s ní nic šudlit a vrátíš se hned na plyn, tak to jedno trhnutí bude podle mě příjemnější než rozfázování na několik trhnutí za sebou. Buď bych řadil pomalu ať otáčky stíhají padat, nebo to rval co to dá, mezi tím vidím jen nicneřešící kompromisy :-) Nejlepší byl stejně Favorit, ten mě nikdy v řazení neomezoval @};-

Re: Rýchle radenie nahor

Napsal: čtv 19 zář 07:00
od Snowman000
Mozno by som si este dal pozor ci dostatocne skoro idem z plynu, lepsie povedane, niektore auta maju tendenciu este chvilu pridavat aj po pusteni plynu, pripadne im dlho trva ten prechod z taham do netaham...a skusit prave tomuto prisposobit pracu s plynom...skor z plynu aby ked stlacim spojku, motor uz mal tendenciu uberat na otackach, no samozrejme necakal dlho a sa tym nespomalil ;)

Niekedy je tento problem aj v hlave...ak clovek dlho jazdil na aute kde zabera spojka uplne dole a potom presadne do auta kde to zabera zase hore, ale ten problem v tomto pripade urcite nebude :)

V mojej 46-ke tiez otacky moc dolu nepadaju a ani sama prevodovka nema rada ponahlanie sa, takze aj pri "rychlom" preradovani smerom hore pouzivam a stiham dvojitu spojku a preradenie mi pride stale rychlejsie a jemnejsie ako len pri klasickom stlaceni spojky (asi subjektivne,ci?) no nemusim obcas bojovat so synchronmi...

Nic ine okrem hore napisaneho ostatnymi ma uz nenapada :)

Re: Rýchle radenie nahor

Napsal: čtv 19 zář 10:57
od Hurikanus
Dakujem za ten tip s plynom, tiez ma to uz napadlo, skusim na tom zapracovat.

Re: Rýchle radenie nahor

Napsal: čtv 03 říj 10:43
od Bond007
když to tak ctu, nkdo neporadil reseni ze se i při razeni na vyssi rychlostni stupeň da dvakrt vymáčknout spojka jako při razeni dolu s meziplynem... to sepnuti spojky pomuze otackam padat dolu rychleji... a pokud to ma clovek antrenovano, trva tojen o setinku dele nez razeni s jednim vyslapnutim...

Kazdopadne nejvhonsjesi varianta je to natrénovat a vyzkoušet si všechny popsane moznosti... kazde auto se chova trosku jinak a třeba u vectry opc jsem tu dvojitou spojku pouzival celkem často... U M bmw je to azse třeba při razeni z vytocene trojky na tri, jinak to jde přes zuby

Re: Rýchle radenie nahor

Napsal: čtv 03 říj 11:00
od code
Bond007 píše:U M bmw je to azse třeba při razeni z vytocene trojky na tri, jinak to jde přes zuby
Myslel z 3ky na 4ku nebo podřazovaní z 3ky na 2ku?

Jinak, občas mám také dilema jestli takhle rychle řadit - když se rychle rozjedu na jedničku a co nejryhcleji odřadím na 2ku, tak je je to slušná rana jak sepne spojka :).