aikoN píše:Mě by hlavně zajímala technika, jak správně srovnat přetáčivý smyk. Co se mě týče, už je to lepší, než před pár lety, ale pořád je to víceméně o náhodě, jestli to vyberu nebo ne. Spíše se mi daří dát kontra moc pozdě a nebo včas, ale příliš moc, takže mi to zadek hodí naopak na druhou stranu a pak už to nesrovnám. Nebavím se o blbnutí na parkovišti, kde to člověk očekává a vybere prakticky všechno - spíše o nenadálé situaci na silnici.
Zalezi na tom s jakym autem, tedy jakou koncepci a v jake situaci. Pokud spravne chapu a jde o zadokolku a smyk zamerne vyvolany/zadany, pak urcite je treba primarne pracovat s plynem. Je to ztrata trakce zadnich kol, ktera ke smyku vede, tudiz tu je treba primarne kontrolovat. Spousta lidi to resi volantem, tj. necha plyn jak je, nebo s nim manipuluje minimalne a mysli si, ze volant to vyresi. Muze, ale nemusi a casto nevyresi...
Spravne by to tedy melo byt tak, ze hned na zacatku zadek utrhnu plynem (nekdo muze ruckou, ja to rad nemam), tim jej donutim predbihat prid, dam kontra adekvatni zatacce a celou sikanu uz pozici zade rovnam jen prokluzem zadnich kol, tj. plynem. Na konci pak pozvolna srovnam otacky kol s temi prirozenymi a soucasne s tim zacnu rovnat i kola. Na svete je cisty prujezd.
Ale tohle je vylozene difting. Pokud jde o situaci, kdy se snazite o cisty prujezd a za apexem se zacne zad hrnout ven, pak plati: hlavne nepanikarit. Opet je to premira vykonu na hnane ose, ktera situaci zpusobila, ten je tedy treba ubrat, opet je potreba dat kontra. Ale dulezite je resit to s citem a nesundat nohu z plynu uplne, nebo prilis. V tu chvili, zvlast kdyz k tomu pridam kontra, poslu zad do opacne rotace a bud skoncim nepochopitelne na vnitrni strane zatacky (cato k videni), nebo budu kyvani zade resit jeste 100 metru. Ridici zpravidla v takove situaci opravdu zpanikari a hned jdou dolu z plynu, cimz dojde ke zminenemu. Je treba jit jen lehce z plynu a jemnou kontrou dorovnat auto do prirozene polohy, tj. take vcas kola opet srovnat. Je to hlavne o citu.
Pokud by si ale nekdo chtel byt sicher bez ohledu na ztratu rychlosti/casu, vzdy funguje zmacknuti spojky. Spojka je skvely kamarad do trakcni nepohody
i proto se divim oblibe automatu, prijit o spojku je problem. Musite pak byt pri vyse zminenych problemech vse schopni vyresit cistou praci s plynem, coz jiste jde, ale pro zacatecnika je to slozite. Spojka resi vse, necha totiz hnana kola volne protacet, neda jim zadny zpetny raz a auto se tak rychle srovna do prirozene polohy.
Spojka + kontra (to samozrejme opet hlavne u zadokolky) = nejrychlejsi srovnani auta. Ale samozrejme, na okruhu budete za lopaty, znamena to velkou ztratu casu, zatimco jemny pretacivy kontrolovany smyk vetsi problem neni
Jiny pristup by to pak chtelo v jinych autech a jinych situacich, ale to muzeme vsechno postupne probrat.