Stránka 1 z 4

Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích.

Napsal: čtv 27 čer 10:46
od Jsem
Dobrý den
Předem se omlouvám jestli už se to tady již dříve probíralo, ale ve vyhledávání jsem to nenašel. Pokud i přesto jsem slepý vymažte prosím toto téma..děkuji. Nic méně mohl bych poprosit Vás velmi zkušené o radu jak správně držet a otáčet volantem v zatáčkách s malým poloměrem např kruhové objezdy 270 a více stupnu...a prudkych zátáčkách kde již např překřížení rukou v pozici (devátá a třetí hodina) nestačí....Někde jsem viděl na youtube že by měl řidič při jakém koli natočení volantu blížit k pozici rukou 9 a 3 hodina, aby mohl kdykoli reagovat na vyhnutí případné překažky maximálním překřížením rukou do jednoho či druhého směru. Nevím, ale znamená to tedy poměrně často ručkovat po volantu do této pozice a to asi také není to pravé... Prosím tedy o Vaše vyjádření k tomuto a za to tedy předem děkuji.


Dítě v autě Pavel

Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích

Napsal: čtv 27 čer 11:16
od quasimoto
spravne drzanie je 3 a 9 a takto drzat pri zatacani kolko ruky dovolia. Ked treba zatocit viac, prelozi sa spodna ruka na rovnaku poziciu kde bola, iba zhora, aby sa dalo zase tocit.

Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích

Napsal: čtv 27 čer 11:22
od Mattbaylesa
Spravne se volant drzi v poloze "trictvrte na tri", resp. "za deset minut dve". Pokud se blizi prudsi zatacka, napr. doprava, kterou nelze projet bez prehmatu (vetsinou cim starsi auto, tim mene strmy prevod rizeni a potreba prehmatavat je castejsi), je treba levou ruku nechat na "trictvrte" a pravou dat na "celou". V prubehu zatacky, kdy uz se otaci volantem i levou rukou prehmatnout do puvodnich pul. Tato poloha zajisti spravne drzeni volantu a zaroven otoceni volantu o dalsich 90stupnu. Pri vyjezdu ze zatacky prvni levou ruku vratit na puvodni "trictvrte", nasledne pravou na "ctvrt". U prudsich zatacek nezbyva nez prehmatnout, nebo proste otocit volant zapestim, k tomu je dobre mit rukavice.

Tod me vyjadreni \m/

Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích

Napsal: čtv 27 čer 12:33
od quasimoto
sorry ale spravne je to co som pisal ;) ziadne prehmatavanie na 12 hod.

Jedine ak su ruky vzdy na 3 a 9 ma clovek v kazdej situacii prehlad, kam smeruju predne kolesa... napr pri smyku ked je kontra, driftovanie a podobne.

Takisto za desat minut 2 nie je spravna poloha, nakolko dovoluje mensie manevrovanie bez prehmatavania ako 3 a 9.

Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích

Napsal: čtv 27 čer 13:28
od Mattbaylesa
http://mattbaylesa.rajce.idnes.cz/nastenka#SNC00718.jpg Stojim si za svym. "Za deset minut dve" je alternativa, ale take spravna. Co se tyce prehmatavani v zatacce, pouzivam variantu a pana Janka a prijde mi byt nejprivetivejsi. To jestli volant v leve ruce proklouzne nebo rychle prehmatnu nepovazuju za podstatne. ;) *pri zataceny doprava samozrejme

Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích

Napsal: čtv 27 čer 13:42
od eMJe
Ak sa bavime o vaznejsom jazdeni tak quasimotova verzia presne ako ju opisal je spravna. To co je v priruckach autoskoly je vec druha...

Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích

Napsal: čtv 27 čer 14:17
od Mattbaylesa
Kniha se jmenuje Umění řídit - škola sportovní jízdy. V autoškole se, tuším, sideways neučí. :) Nemyslím si, že po přečtení se z někoho stane závodník, nadruhou stranu, když teorie v ní podporuje mou praxi, proč o tom zde nenapsat. Každý si stejně najde svoji techniku, která mu sedí nejvíc. A původní tazatel má aspoň z čeho vybírat #:-s

Co na to říkají ostatní?

Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích

Napsal: čtv 27 čer 15:10
od Jsem
Děkuji všem za Vaše odpovědi...
Chtěl jsem tady napsat o držení a otáčení volantu, protože před nějakou dobou jsem se dostal do mist v republice, silnic a zatáček které byli pro mě neznámé. Chci říct že jsem přijížděl k zatáčce v pravo která se zdálky zdála lehka ale nebylo do ní vidět a ani značení nenaznačovalo že by se mělo jednat o nebezpečnou zatáčku. Ovšem moje překvapení bylo nemilé, byla to neskutečná stahovačka ...Protoze jsem ne moc dobře držel volant tak odstředivá síla mi moc nedovolovala dalších manevru s volantem...Nevím jestli víte o čem mluvím, ale je to dost nepřijemná situace, když špatné postavení rukou na volantu a odstředivá síla neumožnuje plynule otáčení.Všechno v tu chvíli bylo špatně. Nějak jsem to ustál ale štvalo mě že jsem se kousek dostal do protisměru a tedy do poměrně tragické situace...Tady vidíte že takový hovada jako já se pohybují na silnici...Budu rád když se dozvím o více způsobech držení a otáčení volantu abych se mohl zlepšovat. Snad mě hned neodsoudite...

Dítě v autě Pavel

Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích

Napsal: čtv 27 čer 16:52
od francis
Za sebe rikam, ze ma pravdu quasimoto.
Drzeni volantu za deset 2 fakt neni ono.
Jsem: Jak casto se ti takova situace stava, kdy neodhadnes zatacku? :) Ja sice nemam najezdeno moc, jen nejakych 75tis, ale za boha si nevzpomenu, kdy by se mi podobna situace naskytla

Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích

Napsal: čtv 27 čer 16:57
od d1.8t
Celá problematika je dost vázána na převod řízení. při pomalém se člověk nevyhne přehmátnutí. Moderní auta mají řízení většinou rychlejší a přehmatávat je potřeba jen při parkování.


Tohle na fotce je otočení o necelých 90° a s tím člověk většinou nevystačí.

Kdysi jsem koukal na jeden z prvních ročníků Race of Champions, tenkrát ještě v Paříži. Taková ta asfaltová motanice v hale, silnice jako když kopneš do hada. Shumacher, Kristensen, Loeb a spol. Na on-boardech bylo vidět, že v závodních autech projeli všechny zatáčky s rukama 3,9. V sériových autech, pokud potřebovali otočit volant o víc než 90°, tak v momentě kdy se při otočení volantem ruce dostali do pozic 12 a 6, tak ruku na šest povolili a nechali volant prokluzovat. Ruka na pozici 12 dál držela volant a řídila. Pri vracení se povolená ruka chytla volantu ve své původní poloze pro přímý směr. Tedy 3 pro pravou a 9 pro levou. Rozsah natočení volantu bez přehmátnutí se tím zvýší na víc jak dvojnásobek, ruce se nemotají přes sebe. Jedna ruka řídila, druhá byla v pohotovosti pro případ rychlého zásahu. Líbilo se mi to, bylo to elegantní a jde tak zvládnout drtivou většinu zatáček.

Vyzkoušel jsem, zvyknul jsem si a jezdim tak.