Stránka 1 z 4
Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích.
Napsal: čtv 27 čer 10:46
od Jsem
Dobrý den
Předem se omlouvám jestli už se to tady již dříve probíralo, ale ve vyhledávání jsem to nenašel. Pokud i přesto jsem slepý vymažte prosím toto téma..děkuji. Nic méně mohl bych poprosit Vás velmi zkušené o radu jak správně držet a otáčet volantem v zatáčkách s malým poloměrem např kruhové objezdy 270 a více stupnu...a prudkych zátáčkách kde již např překřížení rukou v pozici (devátá a třetí hodina) nestačí....Někde jsem viděl na youtube že by měl řidič při jakém koli natočení volantu blížit k pozici rukou 9 a 3 hodina, aby mohl kdykoli reagovat na vyhnutí případné překažky maximálním překřížením rukou do jednoho či druhého směru. Nevím, ale znamená to tedy poměrně často ručkovat po volantu do této pozice a to asi také není to pravé... Prosím tedy o Vaše vyjádření k tomuto a za to tedy předem děkuji.
Dítě v autě Pavel
Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích
Napsal: čtv 27 čer 11:16
od quasimoto
spravne drzanie je 3 a 9 a takto drzat pri zatacani kolko ruky dovolia. Ked treba zatocit viac, prelozi sa spodna ruka na rovnaku poziciu kde bola, iba zhora, aby sa dalo zase tocit.
Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích
Napsal: čtv 27 čer 11:22
od Mattbaylesa
Spravne se volant drzi v poloze "trictvrte na tri", resp. "za deset minut dve". Pokud se blizi prudsi zatacka, napr. doprava, kterou nelze projet bez prehmatu (vetsinou cim starsi auto, tim mene strmy prevod rizeni a potreba prehmatavat je castejsi), je treba levou ruku nechat na "trictvrte" a pravou dat na "celou". V prubehu zatacky, kdy uz se otaci volantem i levou rukou prehmatnout do puvodnich pul. Tato poloha zajisti spravne drzeni volantu a zaroven otoceni volantu o dalsich 90stupnu. Pri vyjezdu ze zatacky prvni levou ruku vratit na puvodni "trictvrte", nasledne pravou na "ctvrt". U prudsich zatacek nezbyva nez prehmatnout, nebo proste otocit volant zapestim, k tomu je dobre mit rukavice.
Tod me vyjadreni
Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích
Napsal: čtv 27 čer 12:33
od quasimoto
sorry ale spravne je to co som pisal
ziadne prehmatavanie na 12 hod.
Jedine ak su ruky vzdy na 3 a 9 ma clovek v kazdej situacii prehlad, kam smeruju predne kolesa... napr pri smyku ked je kontra, driftovanie a podobne.
Takisto za desat minut 2 nie je spravna poloha, nakolko dovoluje mensie manevrovanie bez prehmatavania ako 3 a 9.
Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích
Napsal: čtv 27 čer 13:28
od Mattbaylesa
http://mattbaylesa.rajce.idnes.cz/nastenka#SNC00718.jpg Stojim si za svym. "Za deset minut dve" je alternativa, ale take spravna. Co se tyce prehmatavani v zatacce, pouzivam variantu a pana Janka a prijde mi byt nejprivetivejsi. To jestli volant v leve ruce proklouzne nebo rychle prehmatnu nepovazuju za podstatne.
*pri zataceny doprava samozrejme
Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích
Napsal: čtv 27 čer 13:42
od eMJe
Ak sa bavime o vaznejsom jazdeni tak quasimotova verzia presne ako ju opisal je spravna. To co je v priruckach autoskoly je vec druha...
Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích
Napsal: čtv 27 čer 14:17
od Mattbaylesa
Kniha se jmenuje Umění řídit - škola sportovní jízdy. V autoškole se, tuším, sideways neučí.
Nemyslím si, že po přečtení se z někoho stane závodník, nadruhou stranu, když teorie v ní podporuje mou praxi, proč o tom zde nenapsat. Každý si stejně najde svoji techniku, která mu sedí nejvíc. A původní tazatel má aspoň z čeho vybírat
Co na to říkají ostatní?
Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích
Napsal: čtv 27 čer 15:10
od Jsem
Děkuji všem za Vaše odpovědi...
Chtěl jsem tady napsat o držení a otáčení volantu, protože před nějakou dobou jsem se dostal do mist v republice, silnic a zatáček které byli pro mě neznámé. Chci říct že jsem přijížděl k zatáčce v pravo která se zdálky zdála lehka ale nebylo do ní vidět a ani značení nenaznačovalo že by se mělo jednat o nebezpečnou zatáčku. Ovšem moje překvapení bylo nemilé, byla to neskutečná stahovačka ...Protoze jsem ne moc dobře držel volant tak odstředivá síla mi moc nedovolovala dalších manevru s volantem...Nevím jestli víte o čem mluvím, ale je to dost nepřijemná situace, když špatné postavení rukou na volantu a odstředivá síla neumožnuje plynule otáčení.Všechno v tu chvíli bylo špatně. Nějak jsem to ustál ale štvalo mě že jsem se kousek dostal do protisměru a tedy do poměrně tragické situace...Tady vidíte že takový hovada jako já se pohybují na silnici...Budu rád když se dozvím o více způsobech držení a otáčení volantu abych se mohl zlepšovat. Snad mě hned neodsoudite...
Dítě v autě Pavel
Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích
Napsal: čtv 27 čer 16:52
od francis
Za sebe rikam, ze ma pravdu quasimoto.
Drzeni volantu za deset 2 fakt neni ono.
Jsem: Jak casto se ti takova situace stava, kdy neodhadnes zatacku?
Ja sice nemam najezdeno moc, jen nejakych 75tis, ale za boha si nevzpomenu, kdy by se mi podobna situace naskytla
Re: Správné držení volatnu při otáčení a nouzových situacích
Napsal: čtv 27 čer 16:57
od d1.8t
Celá problematika je dost vázána na převod řízení. při pomalém se člověk nevyhne přehmátnutí. Moderní auta mají řízení většinou rychlejší a přehmatávat je potřeba jen při parkování.
Tohle na fotce je otočení o necelých 90° a s tím člověk většinou nevystačí.
Kdysi jsem koukal na jeden z prvních ročníků Race of Champions, tenkrát ještě v Paříži. Taková ta asfaltová motanice v hale, silnice jako když kopneš do hada. Shumacher, Kristensen, Loeb a spol. Na on-boardech bylo vidět, že v závodních autech projeli všechny zatáčky s rukama 3,9. V sériových autech, pokud potřebovali otočit volant o víc než 90°, tak v momentě kdy se při otočení volantem ruce dostali do pozic 12 a 6, tak ruku na šest povolili a nechali volant prokluzovat. Ruka na pozici 12 dál držela volant a řídila. Pri vracení se povolená ruka chytla volantu ve své původní poloze pro přímý směr. Tedy 3 pro pravou a 9 pro levou. Rozsah natočení volantu bez přehmátnutí se tím zvýší na víc jak dvojnásobek, ruce se nemotají přes sebe. Jedna ruka řídila, druhá byla v pohotovosti pro případ rychlého zásahu. Líbilo se mi to, bylo to elegantní a jde tak zvládnout drtivou většinu zatáček.
Vyzkoušel jsem, zvyknul jsem si a jezdim tak.