Nechces si radeji pockat na to, az o tom vsem dopisu svuj serial a budes mi moci rikat, jakou Schumacher udelal chybu, ze nebral hodiny u me?
To je ale OT a flame...
Ale strucne odpovim, alespon si nacvicim, co napisu do meziplynoveho dilu (a Ty mi pak budes moci rici, ze jsem napsal to same co ve foru - jaj, zase OT
).
ad 1. Teorie je spravna, otacky je samozrejme treba dostat co nejpresneji na uroven tech, ktere motor bude tocit pri dane rychlosti na nizsi stupen.
Jak to cvicit - z pocatku nejlepe na miste s vypnutym motorem. Sice se vsemozne vyklada, jak to skodi prevodovce, ale podle me je to nesmysl a i kdyby, rozhodne ji to skodi mene nez pocitani zubu za jizdy
Proste si na miste nacvicis samotnou mechaniku celeho procesu a postupne ji zacnes zrychlovat. Prerazeni s meziplynem dolu pri snaze zrychlit musi byt ve vysledku otazkou zlomku sekundy, jakekoli rozfazovani pak nesmi byt znat, musi prijit jen hladke zvyseni otacek na nizsi stupen. Kompletni prace s plynem a spojkou musi probehnout behem nejrychlejsiho mozneho pohybu s radici pakou mezi dvema menenymi stupni. Neco jineho je to pri brzdeni, ale to az za chvili
Kdyz si budes myslet, ze se mechanika samotne prace s pedaly a radickou stala Tvou druhou prirozenosti, je treba to zkusit za jizdy. Doporucuji ze zacatku trenovat 4-3, je to nejsnazsi, nezamestnava Te slozita manipulace s radickou, navic rozdil otacek neni tak velky, aby bylo prilis bolestive to mrvit, na druhou stranu neni ai tak maly (treba jako pri 6-5), aby to odpoustelo prilis mnoho chyb a privedlo Te to k prilis brzkemu sebeuspokojeni
Pak muzes prejit na 3-2 nebo 2-1, zejmena to posledni je velmi narocne na presnost prace s plynem, dvojka a jednicka jsou obvykle hodne vzdalene (a ze to neni k nicemu poznas treba na Stelvio Passu
).
Za jizdy se "novou vyzvou" stane, krom celkoveho sladeni prace se vsemi ovladaci, hlavne odhadovani spravne vyse otacek. Je to o citu a cviku, na jednu stranu rikam "kazdy meziplyn lepsi nez zadny", ale ma-li byt opravdu efektivni, musi dovolovat precizni praci hlavne ve vysokych otackach. Sudlani meziplynu mezi 1-2 t rpm (to tedy jen pri brzdeni), jak je casto k videni, je v podstate k nicemu.
S autem ktere znas a ma rozumne ovladani motoru (s nekterymi plyny to proste nejde) bys mel dosahnout takrka absolutni presnosti. Netrefit se o desitky otacek je v poradku, stovka dve se jeste snese, dale je to uz jen ostuda. Jak to poznas? Tak mel bys to citit
, ale pripadne je to videt na otackomeru, ktery musis zavesit vys bez nejakych vetsich vykyvu.
Zrovna podrazeni pri snaze zrychlit se ale da udelat treba i pres plyn a ackoli je to prasarna, take to jde a efekt je podobny. Kde je meziplyn naprosta nezbytnost a jedine reseni je brzdeni. Tam meziplyn musis dat, jinak se TI pri ostrem brzdeni blokuji hnana kola, ztracis kontrolu nad autem, tak se tomu vyhybas, radis do nizkych ot a v zatacce nemas ten spravny kvalt/otacky. Nelze byt maximalne rychly bez pouziti teto techniky, zkratka to neni mozne, razeni natvrdo pres synchrony bude vzdy zpomalovat.
Teorie je uplne stejna, jen musis pravou nohou ovladat plan i brzdu soucasne. Vetsina lidi voli technicku spicka-pata (spicka na brzdu, pata na plyn), podle me je to prezite a vede to akorat k neprenostem. Patou sice nejaky meziplyn kopnes, ale nikdy nebude presny, v pate nemas ten cit. Proto jsem toto po case opustil a presel ke spicka-spicka. Pokud mas alespon trochu vetsi nohu, das si ji snadno v uhlu cca 45° pres brzdu k plynu (tedy o 90 ° jinak nez pri spicka-pata) a brzdis spise levou spodni casti spicky a plyn pridavas pravou horni. Da se tak dosahnout presneho brzdeni i pridavani plynu najednou, coz spicka-pata nedovoli. Navic casto potkavam lidi, kteri meziplyny davaji, ale kdyz prijde na ostre brzdeni, uz je vynechavaji, nebo to sudlaji az se chce cloveku brecet. Zkratka nedosahou patou na plyn, nebo uz to nezvladaji oboji na jednou. Vyhodou spicka-spicka je, pokud auto nema uplne hloupe rozlozene pedaly (to je naprota vyjimka, 98 % aut nema), da se precizne ovladat plyn i pri plnem brzdeni.
Vysledkem je, ze krasne hladce dobrzdis a pritom muzes mit otacky uz zacatku zatacky, pri jejim prujezdu a hlavne na vyjezdu treba na urovni 5 000 a mit hned k dispozici plny vykon.
V tomto pripade uz neni tak podstatna rychlost cele operace, spise presnost. Ty v tu chvili brzdis a tohle to nezlepsi, potrebujes hlavne udrzet kontrolu a mit zarazeny spravny kvalt. Samozrejme neni vhodne pouzivat meziplyny co se tahnou jak nudle z nosu, navic to pak nemuzes delat po jednom stupni (nestihl bys to), ale porad lepsi dat jeden presny meziplyn 6-2 nez pet mizernych pri 6-5-4-3-2.
To je tak asi v kostce vse k meziplynum, chtelo by to video a/nebo fotky pro pochopeni nekterych detailu. Jsem nemocny, a tak si jdu lehnout, bod 2 pozdeji.