Jak na meziplyny?

Ať už se chcete stát lepším řidičem, nebo poradit ostatním, jak se zlepšit.
Odpovědět
Uživatelský avatar
pjanda
Administrátor
Příspěvky: 3001
Registrován: ned 06 úno 13:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od pjanda »

Pickuper píše:možná, že to tady už padlo......ale já furt nechápu smysl používání meziplynů při normální cestě z bodu A do bodu B :-? ... co se týče ježdění na okruhu nebo třeba při rally tak tam je to jasný, tam je to bez debat....ale při normální jízdě? Benzín tím neušetřím, pošetření převodovýho ústrojí nestojí za řeč a jestli odřadím o nějakej zlomek času rychlejc a o nějaký procento plynulejc (možná)... :-?
Tohle jsem chtel rici rovnou - meziplyn neni v zadnem pripade nejaka zavodni technika a nepochopim, pokud nekdo rekne, ze to pouziva na okruhu, ale jinde ne. Meziplyn je proste idealni reseni pro podrazovani pri jakkoli rychle jizde, musi to byt prirozenost dobreho ridice, ne vynuceny pristup za nejakych okolnosti. Neni to totiz jen reseni rychle a optimalni pro kontrolu nad autem, ale take ohleduplne k technice (setrite prevodovku, spojku) a hlavne k posadce. Je to zkratka komfotni - pokud pri brzdeni radim tak, ze otacky srovnam pres spojku, posadka lita dopredu a dozadu, pokud natvrdo podradim bez meziplynu pri snaze zrychlit, lita jeste vice. Pouzivat meziplyny zkratka nema zadne minus bez ohledu na styl jizdy.

Ja jsem opravdu silnicni ridic a velmi si potrpim na eleganci rizeni i pri vysoke rychlosti. To musi byt cista prace bez jakehokoli trhani, at rizenim, tak brzdenim nebo prave razenim. Jen takova jizda neobtezuje pasazera.

Proto se se mnou take cestujici obvykle neboji, i kdyz jedu rychle - i tak lze jet naprosto ciste a elegantne, zkratka s nadhledem. Bez pouzivani meziplynu je neco takoveho nedosazitelne...
Milovník starých pořádků.
Skanz3n
Uživatelský avatar
Pickuper
Letec
Příspěvky: 2590
Registrován: stř 16 úno 11:47
Bydliště: Pardubitz

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od Pickuper »

hmmm....asi na tom něco bude, sice si mě nikdo doposud na nějaké trhání při jízdě nestěžoval takže to asi nedělám úplně špatně, ale při tom razantnějším podřazení při zrychlení to každopádně nejde bez cuknutí (bez meziplynu). To máte recht :).
Niko nadžanel ko kerdža
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2831
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od jarka »

Vana píše:jinak moment setrvačnosti samotného synchronu (přesněji synchronní spojky) je poměrně zanedbatelný. To co se musí hlavně roztočit je celá hnací hřídel včetně ozubených kol pokud jsou na ni vázané a spojková lamela
Co jsem viděl rozebranou převodovku z CTR tak tam je to řešený tak, že všech 6 převodů se neustále točí (každý převod je dvojice ozubených kol) a jediný co při přeřazení uděláš je, že připojíš zvolený kolečko ke hnací hřídeli (to právě udělá synchron). Jediný co tam tedy roztáčíš tak je asi jen synchron. Tedy jestli jsem funkci tý převodovky dobře pochopil, pro mě to byla novinka.

chrager: koukám, že to auto jede opravdu pěkně. To CTR bylo nějak upravený, nebo série?
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od Vana »

jarka: že se každá dvojice kol trvale točí a řadí se jen připojením k hřídeli je zcela standardní konstrukce prakticky všech běžných automobilových i motocyklových převodovek. Říká se tomu že jsou kola ve stálém záběru
Ale při řazení neroztáčíš jen synchron, hlavním cílem je sjednotit otáčky připojovaného kola s jeho hřídelí. Jedna z těchto části je svázaná s hnanou hřídelí a koly takže se točí "natvdo", druhá je spojena s hnací hřídelí a spojkovou lamelou a právě její otáčky musí synchron přizpůsobit

¨zakže synchron musí roztočit nebo přibrzdit celou hnací hřídel, spojku a všechna kola natvrdo připojená k hnací hřídeli
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2831
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od jarka »

vana: jasný už jsem v obraze, dík.
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
metaljohn
Mistr volantu
Příspěvky: 553
Registrován: stř 16 úno 17:05
Bydliště: Svitavy/M. Boleslav

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od metaljohn »

Pickuper píše:hmmm....asi na tom něco bude, sice si mě nikdo doposud na nějaké trhání při jízdě nestěžoval takže to asi nedělám úplně špatně, ale při tom razantnějším podřazení při zrychlení to každopádně nejde bez cuknutí (bez meziplynu). To máte recht :).
Výborný je to při kickdownu...jedu za kamionem 90 na 5, vidím volno, rychle a bez zpomalení tam švihnu 3 a můžu vyrazit. Pro mých 80 koní je každá vteřina drahá :) :)
MX-5 NB 10th AE, ex BMW E46 323i
Uživatelský avatar
aikoN
Letec
Příspěvky: 1046
Registrován: stř 16 úno 18:32

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od aikoN »

Ještě jedna otázka pro ty s menší nohou: Co když na ten pedál z brzdy prostě nedošáhnu? Mám plyn položený celkem dost pod brzdou a když mám nohu na brzdě, tak při nejlepší vůli zmáčknu plyn hranou boty tak o cenťák dolů. A patu tam bohužel nevytočím, málo místa - což mi bohužel znemožňuje dělat meziplyn při brždění :-(
Rychlost zabíjí!
Uživatelský avatar
metaljohn
Mistr volantu
Příspěvky: 553
Registrován: stř 16 úno 17:05
Bydliště: Svitavy/M. Boleslav

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od metaljohn »

Zkoušel jsi to jen tak na zastaveným autě? Jestli jo, tak je to v pohodě, protože za jízdy při brzdění budeš mít pedál brzdy níž,takže líp došáhneš na plyn.
MX-5 NB 10th AE, ex BMW E46 323i
Uživatelský avatar
aikoN
Letec
Příspěvky: 1046
Registrován: stř 16 úno 18:32

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od aikoN »

Jj, se zastaveným autem, ale se sešlápnutou brzdou, abych to nasimuloval a nic moc zatím. Snad je to jenom otázka cviku, zatím tu nohu taky nedržím moc jistě mezi pedály, pořád jakoby se chtěla smeknout.
Rychlost zabíjí!
Uživatelský avatar
charger
Mistr volantu
Příspěvky: 805
Registrován: úte 08 bře 10:03
Bydliště: ČR

Re: Dalkove studium - jak se naucit jezdit

Příspěvek od charger »

jarka píše:
Vana píše:jinak moment setrvačnosti samotného synchronu (přesněji synchronní spojky) je poměrně zanedbatelný. To co se musí hlavně roztočit je celá hnací hřídel včetně ozubených kol pokud jsou na ni vázané a spojková lamela
Co jsem viděl rozebranou převodovku z CTR tak tam je to řešený tak, že všech 6 převodů se neustále točí (každý převod je dvojice ozubených kol) a jediný co při přeřazení uděláš je, že připojíš zvolený kolečko ke hnací hřídeli (to právě udělá synchron). Jediný co tam tedy roztáčíš tak je asi jen synchron. Tedy jestli jsem funkci tý převodovky dobře pochopil, pro mě to byla novinka.

chrager: koukám, že to auto jede opravdu pěkně. To CTR bylo nějak upravený, nebo série?
CTR je akorát vykuchané (Sunny taky) a lehce upravený výfuk a sání mám pocit, jinak motoricky série.. přesné úpravy máš tady: http://www.jdm-meeting.cz/forum/viewtop ... f=6&t=1663

Jo a CTR mělo menší nevýhodu jednoho člověka navíc v autě.
Ain´t nobody got time for that
Odpovědět