Vyrazeni vs Zarazeni
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
pro hodně občanů bohužel platí spíše to druhé
-
- Pan Řidič
- Příspěvky: 241
- Registrován: sob 12 led 13:37
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
A někteří občané pro jistotu nevlastní ani ŘP.
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2133
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
A kde jsou ta fakta? Vidím tady jen hromadu smyšlenek. Například jediný povrch, kde auto bez ABS brzdí lépe, je suchý asfalt. Všude jinde brzdí auto s ABS víc. A včil mudruj.Andrew Handerson píše:Pokusím se vaši debatu posunout o kousek dál několika fakty.
Napřed si ale neodpustím tuto technickou poznámku: ABS nebrzdí a kdo si to myslí, tak prosím raději v zimě nikam nejezděte. Jsou situace, a rozhodně se nejedná o žádné vzácné vyjímky, kdy auto s ABS zastaví za delší vzdálenost než to bez něj. Smysl ABS je především v tom, aby auto při brzdění zůstalo ovladatelné! Přesněji řečeno, abyste mohli brzdit a zároveň zatáčet - což se zablokovanými koly nejde. Obecně platí, že nejlépe zabrzdíte, když ABS není potřeba. To se totiž spíná v okamžiku, kdy mají kola problém s trakcí. Prodkluzující kolo brzdí výrazně hůře než kolo, které neprokluzuje (ostatně stejně je to i se zrychlováním, můžete si to vyzkoušet). Jinými slovy je lepší brzdit méně, s citem k limitům svých pneumatik, než skočit na brzdu a čekat, až ABS udělajá svojí práci. Zastavíte tak na kratší dráze.
Normální auta zastavují pouze pneumatiky (Veyron a podobné s aerodynamickou brzdou a podobnými srandičkami teď uvažovat nebudeme). Proto je tedy limitním faktorem, při zastavování auta, jejich trakce. Sám pocitově vnímám brzdění motorem jako "bezpečnější" volbu, ale racionálně to neumím zdůvodnit. Naopak, argumenty jsou proti tomu a jasně ve prospěch brzd samotných. Motor totiž brzdí jen přední kola zatímco brzdy všechny čtyři. Mají tedy k dispozici zhruba o třetinu větší trakci (jen o třetinu a ne o polovinu proto, že většina aut s pohodem přední nápravy s motorem vepředu má více zatížená přední kola a ty mají proto více trakce). Pro permanentní čtyřkolky tento rozdíl pak neplatí. Kombinované brzdění motorem i brzdami mi také příjde horší a to z toho důvodu, že o trakci předních kol se dělí brzdy i motor. Takže když brzdám pomáhá motor, můžete méně používat brzy, abyste nepřekročili hranici přilnavosti předních kol. A když používáte méně brzdy, tak nevyužíváte plně přilnavosti zadních kol, tedy se připravujete o část trakce vozu. Z toho důvodu pak logicky nemůžete zastavovat efektivněji. Jediný rozdíl mě napadá ve způsobu přenosu brzdné síly, kdy brzdy na kolo působí jiným způsobem než motor. Jak velký (jestli vůbec nějaký) vliv toto může mít na trakci pneumatik si netroufám odhadovat, tady už bych se pouštěl vyloženě do spekulací a odhadů, což přenechám jiným. Ostatně spekulantů je na každém fóru dost a dost, tak se toho jistě někdo chytne
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
A když při jízdě z kopce zařadíte zpátečku, tak to auto ještě začne vyrábět benzín!
A teď vážně - jak tady zaznělo - záleží na tom, o jakou situaci se jedná. Pokud chce člověk "plachtit", tak vyřadí, pokud někam dojíždí, tak nechá zařazeno, pokud potřebuje nepřekročit nějakou rychlost, nechá zařazeno etc. Univerzální rada neexistuje kromě obligátního "řiďte se rozumem".
A k tomu brzdění. AFAIK kolo nejlépe zabírá při několikaprocentním prokluzu (nevím kolik), takže pokud by ABS dokázalo ten prokluz nasimulovat, bude brzdit lépe než auto bez ABS na suchu. Jinak je to dost nesrovnatelné, protože mnohem větší vliv na brzdnou dráhu má šířka pneumatik, kvalita pneumatik (ekosračky nebrzdící), kvalita brzd atp.
A teď vážně - jak tady zaznělo - záleží na tom, o jakou situaci se jedná. Pokud chce člověk "plachtit", tak vyřadí, pokud někam dojíždí, tak nechá zařazeno, pokud potřebuje nepřekročit nějakou rychlost, nechá zařazeno etc. Univerzální rada neexistuje kromě obligátního "řiďte se rozumem".
A k tomu brzdění. AFAIK kolo nejlépe zabírá při několikaprocentním prokluzu (nevím kolik), takže pokud by ABS dokázalo ten prokluz nasimulovat, bude brzdit lépe než auto bez ABS na suchu. Jinak je to dost nesrovnatelné, protože mnohem větší vliv na brzdnou dráhu má šířka pneumatik, kvalita pneumatik (ekosračky nebrzdící), kvalita brzd atp.
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Kdo brzdí, ten ztrácí !
-
- Autoškolák
- Příspěvky: 20
- Registrován: pát 26 dub 11:13
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Brzdění motorem nebo pedálem záleži hlavně od terénu. Každá situace vyžaduje jiný přístup. Když brzdím před semaforem a už zdálky vidím červenou, podřizuji. Také pokud jdu z prudkého kopce podřizuji. Šetří se tím brzdy i nafta.
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
A komu se podřizuješ?jarda213 píše:Brzdění motorem nebo pedálem záleži hlavně od terénu. Každá situace vyžaduje jiný přístup. Když brzdím před semaforem a už zdálky vidím červenou, podřizuji. Také pokud jdu z prudkého kopce podřizuji. Šetří se tím brzdy i nafta.
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
SSS - vdechne tě do života
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2133
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
Hlavně!
-
- Autoškolák
- Příspěvky: 20
- Registrován: pát 26 dub 11:13
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vyrazeni vs Zarazeni
sorry nejak se mi to spletlo, nejsem rodák.EL_XEL píše: A komu se podřizuješ?