Zdravím, měl bych jednu otázečku - možná by se to hodilo někam do vlákna s motory, ale taky to má co dělat s meziplyny - začla zima (o pár tejdnů pozdějc, ale přeci ), auto je stuhlejší a také motoru dýl trvá než se dostane na provozní teplotu.. Hned z kraje jízdy musím podřazovat a tak tedy dát meziplyn, což znamená motor vytočit a tady narážím - vždy se dočtu že motor by se za studena neměl vytáčet atd. Mě by zajímalo, kde je tady pravda a co bych měl dělat - dávat nižší stupeň bez meziplynu se mi nechce, zároveň nechci škodit motoru... Díky za názor..
Tak snad nevytáčíš motor při meziplynu do vyšších otáček, než na jaké pak jedeš, ne?
Zbytečné vytáčení je hloupost, ale vyšší otáčky jsou za studena žádoucí = motor se rychleji zahřeje.
Dokonce i "rádce řazení" radí řadit za studena ve vyšších otáčkách a některé automaty řadí za studena až ve vyšších otáčkách.
Tak samozřejmě, že je nevytáčím do nesmyslných hodnot, ale před zatáčkou brzdím a tak potřebuju podřadit... Pocitové mi to přijde takový divný, motor má za studena trochu jiný běh, jedu na nižší otáčky, na vyšší stupeň řadím právě proto abych se jim vyhnul, protože mám manuál a žádnýho "rádce" nemám, jediný co mám je knížka od výrobce, kde se dočtu, že motor bych měl za studena šetřit a pak tam hodím meziplyn... Jsem začínající řidič a v okolí moc možností kde čerpat informace o zacházení s moderním motorem nemám, vše co je kolem mě je ještě ze starý školy a zabývat se chováním moderních motorů je pro ně "zbytečnost", takže jsem odkázanej na internet.. A například tuto radu s řazením ve vyšších otáčkách jsem se dozvěděl až tady Takže díky
Skutecne?
Na volnobeh se ti nafta nezahreje vubec a teda vzduchem se ti nezahriva vubec. O zahrati se dostatecne postara turbo a zhaveni Prave naopak cim vice ho tam dostanes=cim je studenejsi oto lepe pojede
AR166V6, F850 Special
EX^3 AR 156TS EX^2-Š120, EX^1 fáčko
Dallen: uff, trochu zmatené. Na co vlastně reaguješ ?
Jinak myslím že žhavení se nedává do motorů kvůli rychlejšímu zahřívání, ale kvůli studenému startu.
Na zahřívání má největší vliv zátěž motoru - tj. dodávka a hoření paliva (proto se na volnoběh skutečně nezahřeje) a proti tomu zase působé ochlazování nasávaným studeným vzduchem
Takže podle mě je pro zahřívání lepší méně otáček ale větší zatížení. Samozřejmě by se motor nejrychleji zahřál na plný plyn a v max.výkonu, ale to je rasovina