Takto jak to říkáte, dává to smysl. Ale v zákoně takovéto definice nemohu dohledat Mohl bych případně poprosit o odkázání na konkrétní část zákona ze které toto vyplývá? To křížení, odbočování z hlavní atd ...ctrl_j píše:Pamatuj si jednoduhou vec: Je-li krizovatka osazena svislym dopravnim znacenim, tak ten kdo odbocuje vlevo jede na komunikaci stejne urovne vzdycky posledni.
Tzn. jedes po hlavni a odbocujes vlevo, resis jenom vozidla na hlavni komunikaci kterym davas prednost at jedou kam chteji a pak opoustis krizovatku ty a po tobe prichazi na radu vozidla na vedlejsi.
Pokud jedes po vedlejsi a odbocujes vlevo, tak opoustis krizovatku ty jako uplne posledni ze vsech.
A to nejdulezitejsi je uvedomit si, kdy odbocujes vlevo a kdy „jenom“ opisujes oblouk hlavni pozemni komunikace, ktera nevede rovne. A v tom jsou napomocny dodatkove tabulky s tvarem te krizovatky.
Zpet do praxe: Pokud pojedes smer Dvorakova > Riegrova vlevo, tzn. stale po hlavni, tak jenom opisujes oblouk teto hlavni komunikace. Z pohledu vozidel pohybujicich se po hlavni komunikaci tady v tuto chvili neodbocujes.
Odbocovat zacnes az ve chvili, kdy z te hlavni komunikace budes chtit sjet smer Sv. Cecha, tedy vlevo a v tu chvili uz ti protijedouci vozidla krizi jizdni drahu a davas jim prednost.
Přednost - prosba o radu v autoškole
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Děkuji za odpověď. A z čeho prosím vyplývá nadřazenost přednosti při odbočování doleva, před onou předností zprava? Nebo prostě chronologicky? Nejdřív je vpravo, tak má přednost, ale ve chvíli kdy jede a dále chce odbočit vlevo do vedlejší, začíná platit přednost protijedoucímu?GeneHawkins píše:Zdá se mi, že i tady je to taková snůška divnorad.
Rozhodně platí přednost zprava, zelené vozidlo nemůže jet jako by se nechumelilo a nedat přednost červenému.
Zároveň však, jakmile dostane červené vozidlo přednost a najede do křižovatky, octne se v pozici, kdy odbočuje doleva a musí dát přednost protijedoucímu zelenému. Až pak může dokončit odbočování.
Zároveň upozorňuji na formulaci, co znamená dát přednost (počínat si tak, aby vozidlo, které má přednost, nemuselo náhle měnit směr ani rychlost), takže stojí li už například zelené vozidlo, nic nebrání červenému pokračovat v jízdě doleva, přednost dá.
Stejná situace může nastat i na křižovatce bez rozlišení přednosti...
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Děkuji za dlouhou a obsáhlou odpověď. Trošku mě mate, že i tady mezi zkušenými řidiči se všichni neshodnou. Ale v zákoně opravdu mohu dohledat pouze tuto Vaši variantu - tedy že vedlejší dává přednost hlavní a až pokud z tohotzo přednost nevyplývá, nastupuje přednost zprava.Spectral píše:Tenhle tvůj výklad je úplně debilní, stejně jako ta tvoje "moudra" typu, že když "jedes po hlavni a odbocujes vlevo, resis jenom vozidla na hlavni komunikaci kterym davas prednost at jedou kam chteji", což je naprostý nesmysl, který doplňuješ dalším nesmyslem, že když hlavní komunikace odbočuje doleva, tak to vlastně není odbočování, ale "opisování oblouku hlavní komunikace". Všechno nesmysly nemající žádný podklad v zákoně a naprosto odporující logickému myšlení. A jsem vyloženě nasraný, že ti tohle musím psát, protože v jiných věcech máš názory rozumné, ale tady to tvoje vnímání křižovatek a pravidel na hlavní je prostě mimo, jenom tím mateš ostatní (zejména tady začátečníky).ctrl_j píše:Tohle je krasny priklad:
Pokud tady pojedes stale rovne, tak sice nemusis uzit blinkr protoze nemenis smer jizdy, ale z pohledu provozu na hlavni pozemni komunikace odbocujes.
Hlavni silnici opoustis smerem vlevo, tedy pouzijes ono ustanoveni § 21 odst. 5.
Takže:
- při posuzování křižovatky se řídíme dodatkovou tabulkou vyznačující tvar křižovatky, je-li osazena (v tom se ctrl_j shodneme)
- pokud hlavní hlavní pozemní komunikace nevede rovně, ale je vedena doleva nebo doprava, pak při pokračování po hlavní komunikaci odbočuji (žádné pravidlo o tom, že když pokračuji po hlavní, tak o odbočování nejde, neexistuje)
- pravidla pro odbočování vlevo (§ 21 odst. 5) a o přednosti zprava se uplatní i při průjezdu křižovatkou s vyznačenou hlavní a vedlejší, avšak primárně se vždy použije pravidlo o přednosti vozidel přijíždějících po hlavní a teprve následně ta ostatní pravidla; jinými slovy, přijíždím-li po hlavní, pak dávám přednost zprava jen pokud mám zprava hlavní, a při odbočování vlevo dávám přednost protijedoucím jen pokud protijedoucí jedou po hlavní.
K řešení té křižovatky v Tišnově:
1) Červené vozidlo přijíždí po hlavní, ale odbočuje doleva na ul. Svatopluka Čecha, proto musí dát přednost protijedoucím vozidlům přijíždějícím po hlavní komunikaci, což jsou ti přijíždějící z Riegrovy (zelené auto).
2) Zelené auto však musí dát přednost zprava vozidlům přijíždějícím po hlavní komunikaci, což je v daném případě červené auto. Zdánlivě neřešitelná situace je ale ve skutečnosti klasická typová situace (která se učí v autoškole od pradávna), kdy červeně auto nejprve vjede do křižovatky a zde zastaví (cca po ujetí 2/3 dráhy nakreslené červené šipky dle náčrtku tazatele Marka99), aby dalo přednost protijedoucím vozidlům (zelenému autu). V tu chvíli již však nezavazí zelenému autu (které již po pravé ruce nemá ono červené auto), tudíž zelené auto ve druhém kroku projede křižovatku rovně a nakonec červené auto dokončí průjezd křižovatkou odbočením na Svatopluka Čecha.
Úplně jednoduchá situace, která je ale strašně komplikovaná pro ty, kteří nerespektují existující pravidla a vymýšlejí si svá vlastní.
Měl bych na Vás ale doplňující otázku. Ona vždy ta hlavní není takhle krásně v 90°. Co v případě, kdy zatáčí doprava "jen lehce"? Řekněme 30°. Jak v takovém případě rozsoudím, jestli je to přednost zprava nebo protijedoucímu? Či na tohle zákon nepamatuje a je to takzvaně buřt, protože musím dát přednost ať jsme protijedoucí nebo jede zprava? Viz obrázek. A co když se ta hlavní zatáčí hned dvakrát za sebou? V každé z těch zatáček dávám pak přednost podle toho, odkud mi auto přijíždí, případně mám přednost já protože jedu zprava? (obrázek vlevo dole na koláži.)
Sorry, asi se ptám na blbosti, kdyby to byl problém jsou denně bouračky 100x víc. A je to všem jasné. Ale chci se to opravdu už v autoškole naučit správně dle zákona ať pak nedělám boty, nejsem nebezpečný a neaplikuji nějaká pokroucená pravidla.
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Odpověděl sis sám; vyhodnocení, zda už jde o odbočování vlevo z přímého směru, nebo jízdu rovně s dáním přednosti zprava těm na hlavní, není podstatné, protože vede ke stejnému výsledku - dáváš přednost těm, co přijížději po hlavní.Marek99 píše:Co v případě, kdy zatáčí doprava "jen lehce"? Řekněme 30°. Jak v takovém případě rozsoudím, jestli je to přednost zprava nebo protijedoucímu?
Kód: Vybrat vše
je to takzvaně buřt, protože musím dát přednost ať jsme protijedoucí nebo jede zprava?
Pokud jde podle dodatkové tabulky o jednu křižovatku (což na všech tvých obrázcích jde), tak to posuzuješ podle té dodatkové tabulky v okamžiku, kdy do křižovatky vjíždíš (řekněme, když míjíš tu dopravní značku). Křižovatku na tvém obrázku vlevo dole na koláži bych tedy vyhodnotil tak, že křižovatkou projíždím rovně (byť fakticky s "šikanou" uprostřed křižovatky) a přednost bych ze své pozice dával jen tehdy, pokud bych odbočoval buď v pravém úhlu doleva nebo na té další šikmo doleva, v obou případech jako přednost protijedoucím vozidlům při odbočování doleva.Marek99 píše:A co když se ta hlavní zatáčí hned dvakrát za sebou? V každé z těch zatáček dávám pak přednost podle toho, odkud mi auto přijíždí, případně mám přednost já protože jedu zprava? (obrázek vlevo dole na koláži.)
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Já právě čekal, že sice dávám na tom vlevo dole přednost při odbočování doleva na ty vedlejší, ale proto, že z hlavní jedou ta auta zprava. A naopak já bych dostával přednost, kdybych odbočoval doprava na tu vedlejší (za zatáčkou), protože by mě v tu chvíli naopak měli z prava ti co příjíždí po hlavní jakoby "zvrchu" ...Spectral píše: Křižovatku na tvém obrázku vlevo dole na koláži bych tedy vyhodnotil tak, že křižovatkou projíždím rovně (byť fakticky s "šikanou" uprostřed křižovatky) a přednost bych ze své pozice dával jen tehdy, pokud bych odbočoval buď v pravém úhlu doleva nebo na té další šikmo doleva, v obou případech jako přednost protijedoucím vozidlům při odbočování doleva.
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
U takových křižovatek to je fakt jednodušší si říct, že je protijedoucí a křižuji ho ... jen o tom zase nic neříká zákon, takže je to jen taková mnemotechnická pomůcka Protože na té vpravo nahoře ve tvaru "U" bych tu hlavní fakt vnímal spíše jako protijedoucí, než přednost zprava.
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Ano, on se to i snaží říct správce komunikace tím, že osadí dodatkovou tabulku, na které se ta hlavní plynule stáčí, nemá jeden konkrétní zlom (odbočení). Pak lze vycházet z toho, že ta plynule zahnutá hlavní je vlastně rovně. Tento pohled však nelze roubovat na křižovatky, kde je (dle dodatkové tabulky) jasné zalomení hlavní komunikace, která jednoznačně odbočuje do strany.
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2154
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Nevím, že bych psal o nějaké nadřazenosti. Prostě v určitou chvíli jede zprava (tak má přednost), ale v tu samou chvíli ještě nemá žádného proijedoucího, kterému by musel dávat přednost při odbočování doleva. To se stane až bude (klidně v jednom plynulém oblouku) stát proti tomu, od kterého dostal přednost, tak mu bude muset dát přednost zase pro změnu on...Marek99 píše:Děkuji za odpověď. A z čeho prosím vyplývá nadřazenost přednosti při odbočování doleva, před onou předností zprava? Nebo prostě chronologicky? Nejdřív je vpravo, tak má přednost, ale ve chvíli kdy jede a dále chce odbočit vlevo do vedlejší, začíná platit přednost protijedoucímu?GeneHawkins píše:Zdá se mi, že i tady je to taková snůška divnorad.
Rozhodně platí přednost zprava, zelené vozidlo nemůže jet jako by se nechumelilo a nedat přednost červenému.
Zároveň však, jakmile dostane červené vozidlo přednost a najede do křižovatky, octne se v pozici, kdy odbočuje doleva a musí dát přednost protijedoucímu zelenému. Až pak může dokončit odbočování.
Zároveň upozorňuji na formulaci, co znamená dát přednost (počínat si tak, aby vozidlo, které má přednost, nemuselo náhle měnit směr ani rychlost), takže stojí li už například zelené vozidlo, nic nebrání červenému pokračovat v jízdě doleva, přednost dá.
Stejná situace může nastat i na křižovatce bez rozlišení přednosti...
Je to principiálně stejné, jako na křižovatce s vedlejší typu kříž, hlavní rovně, v jednu chvíli mám přednost od toho, kdo přijíždí po vedlejší, a v ten samý okamžik (nebo o vteřinu později) dávám přednost protijedoucímu...
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
To, ze někdo blaboli na netu z nej nedělá řidiče. A už vůbec ne zkušeného.Marek99 píše:Trošku mě mate, že i tady mezi zkušenými řidiči se všichni neshodnou.
Pokud hlavní odbočuje doprava/doleva (a je jedno, jestli 1 nebo 270 stupňů), nemá s přednosti zprava nic společného. Absolutně nic.
Přednost zprava se řeší v případě, ze je více sobe rovných typu komunikaci (neoznačena křižovatka, nebo 2 a více vedlejších v křižovatce). Hlavní je tam vždy nejvýše jedna.
Takže resumé.
Pokud pokračujes po hlavní, nebo z ni odbočujes vpravo, nikomu přednost nedavas.
Pokud z hlavní odbocujes vlevo, davas přednost těm, co jedou po hlavní v protisměru (nikoliv na základě přednosti zprava, ale na základě přednosti protijedoucím při odbočování vlevo).
2024: Audi A5 Sportback S line 45 TFSI, 195kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Tak ses rovnou připojil do řad těch blábolících, ano?petr_riha píše:To, ze někdo blaboli na netu z nej nedělá řidiče. A už vůbec ne zkušeného.Marek99 píše:Trošku mě mate, že i tady mezi zkušenými řidiči se všichni neshodnou.
Pokud pojedu rovně na této křižovatce, tak rozhodně nedávám přednost protijedoucím, ale těm přijízdějícím zprava po hlavní. A celá vaše teorie jde rovnou do háje...petr_riha píše:Pokud hlavní odbočuje doprava/doleva (a je jedno, jestli 1 nebo 270 stupňů), nemá s přednosti zprava nic společného. Absolutně nic.
Přednost zprava se řeší v případě, ze je více sobe rovných typu komunikaci (neoznačena křižovatka, nebo 2 a více vedlejších v křižovatce). Hlavní je tam vždy nejvýše jedna.
Takže resumé.
Pokud pokračujes po hlavní, nebo z ni odbočujes vpravo, nikomu přednost nedavas.
Pokud z hlavní odbocujes vlevo, davas přednost těm, co jedou po hlavní v protisměru (nikoliv na základě přednosti zprava, ale na základě přednosti protijedoucím při odbočování vlevo).