Přednost - prosba o radu v autoškole
- Truck Daškam
- Letec
- Příspěvky: 2802
- Registrován: pát 06 lis 22:10
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Co je na tom k nepochopení?
1) řidič na vedlejší dává přednost těm na hlavní
2) pokud to není daný, tak přednost zprava
Ale úplně původní příspěvek byl o tom, že obě vozidla jsou na hlavní - tj. ten kdo jede doleva, dává přednost těm, co jedou po hlavní
1) řidič na vedlejší dává přednost těm na hlavní
2) pokud to není daný, tak přednost zprava
Ale úplně původní příspěvek byl o tom, že obě vozidla jsou na hlavní - tj. ten kdo jede doleva, dává přednost těm, co jedou po hlavní
Chápeš to?
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Takže když ta hlavní zahýbá doprava, nemá to z pohledu zákona vliv, ano? Je pro mě protijedoucí, ikdyž ho mám vpravo a proti mně je vedlejší. Je tak? A já tak kdykoliv odbočuji z hlavní "vlevo" (rovně) a křižuji pruh, musím dávat přednost pdole toho ustanovení o odbočování vlevo.
1) je mi jasné. Hlavní má přednost před vedlejší.
2) Pokud to není daný - nejsou značky, přednost zprava. Také chápu. Ale tady to dané je, hlavní má přednost před vedlejší, ale nevím jistě, jak správně rozsoudit ty na hlavní právě.
Pak nám to ovšem v autoškole říkali blbě Skutečně to tam bylo vysvětleno jako přednost zprava. I na internetu jsem to dohledal na spoustě stránek kde jsou vysvětlovány křižovatky.
1) je mi jasné. Hlavní má přednost před vedlejší.
2) Pokud to není daný - nejsou značky, přednost zprava. Také chápu. Ale tady to dané je, hlavní má přednost před vedlejší, ale nevím jistě, jak správně rozsoudit ty na hlavní právě.
Pak nám to ovšem v autoškole říkali blbě Skutečně to tam bylo vysvětleno jako přednost zprava. I na internetu jsem to dohledal na spoustě stránek kde jsou vysvětlovány křižovatky.
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
tohle je dost matoucí, podle čeho rozhodnout jestli to je zprava nebo není. Podle dodatkové tabulky na první fotce to vypadá že ta hlavní je klasicky pravoúhle. To by tam pak platila přednost zprava. Podle mapy to vypadá že to jsou spíš dvě křižovatky za sebou, takže by to v reálu svádělo k tomu, řešit každou část zvlášť a to by pak záleželo na tom, kde se v kterou chvíli vozidla octnou. V reálu to bude nejspíš táhlý oblouk ale místo neznám a ty fotky jsou deformované, takže si netroufám jednoznačně něco tvrdit. Asi by tam mělo platit to zmíněné pravidlo o odbočení vlevo, ovšem otázka je, jak si to kdo vyloží. Pro tyhle situace platí, že je potřeba předvídat, myslet i za ty druhé a plánovat. Načasovat si průjezd tak, abych ty nejednoznačné situace nemusel řešit.
Jo a pozor, ta rada s "narovnáním" to není úplně nejlepší nápad. Bohužel, někteří, teda hodně řidičů, to má tak že si tu hlavní narovnávají furt, což se obvykle projevuje tím, že nedávají blinkr ikdyž je ta hlavní pravoúhle napříč protože přece dyž jedu po hlavní tak to je jako rovně.
Jo a pozor, ta rada s "narovnáním" to není úplně nejlepší nápad. Bohužel, někteří, teda hodně řidičů, to má tak že si tu hlavní narovnávají furt, což se obvykle projevuje tím, že nedávají blinkr ikdyž je ta hlavní pravoúhle napříč protože přece dyž jedu po hlavní tak to je jako rovně.
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
No ..a Vy byste tedy jako červený při odbočování do vedlejší očekával od zeleného přednost? Protože jedete zprava?PepaSFI píše:tohle je dost matoucí, podle čeho rozhodnout jestli to je zprava nebo není. Podle dodatkové tabulky na první fotce to vypadá že ta hlavní je klasicky pravoúhle. To by tam pak platila přednost zprava. Podle mapy to vypadá že to jsou spíš dvě křižovatky za sebou, takže by to v reálu svádělo k tomu, řešit každou část zvlášť a to by pak záleželo na tom, kde se v kterou chvíli vozidla octnou. V reálu to bude nejspíš táhlý oblouk ale místo neznám a ty fotky jsou deformované, takže si netroufám jednoznačně něco tvrdit. Asi by tam mělo platit to zmíněné pravidlo o odbočení vlevo, ovšem otázka je, jak si to kdo vyloží. Pro tyhle situace platí, že je potřeba předvídat, myslet i za ty druhé a plánovat. Načasovat si průjezd tak, abych ty nejednoznačné situace nemusel řešit.
Jo a pozor, ta rada s "narovnáním" to není úplně nejlepší nápad. Bohužel, někteří, teda hodně řidičů, to má tak že si tu hlavní narovnávají furt, což se obvykle projevuje tím, že nedávají blinkr ikdyž je ta hlavní pravoúhle napříč protože přece dyž jedu po hlavní tak to je jako rovně.
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Pamatuj si jednoduhou vec: Je-li krizovatka osazena svislym dopravnim znacenim, tak ten kdo odbocuje vlevo jede na komunikaci stejne urovne vzdycky posledni.
Tzn. jedes po hlavni a odbocujes vlevo, resis jenom vozidla na hlavni komunikaci kterym davas prednost at jedou kam chteji a pak opoustis krizovatku ty a po tobe prichazi na radu vozidla na vedlejsi.
Pokud jedes po vedlejsi a odbocujes vlevo, tak opoustis krizovatku ty jako uplne posledni ze vsech.
A to nejdulezitejsi je uvedomit si, kdy odbocujes vlevo a kdy „jenom“ opisujes oblouk hlavni pozemni komunikace, ktera nevede rovne. A v tom jsou napomocny dodatkove tabulky s tvarem te krizovatky.
Zpet do praxe: Pokud pojedes smer Dvorakova > Riegrova vlevo, tzn. stale po hlavni, tak jenom opisujes oblouk teto hlavni komunikace. Z pohledu vozidel pohybujicich se po hlavni komunikaci tady v tuto chvili neodbocujes.
Odbocovat zacnes az ve chvili, kdy z te hlavni komunikace budes chtit sjet smer Sv. Cecha, tedy vlevo a v tu chvili uz ti protijedouci vozidla krizi jizdni drahu a davas jim prednost.
Tzn. jedes po hlavni a odbocujes vlevo, resis jenom vozidla na hlavni komunikaci kterym davas prednost at jedou kam chteji a pak opoustis krizovatku ty a po tobe prichazi na radu vozidla na vedlejsi.
Pokud jedes po vedlejsi a odbocujes vlevo, tak opoustis krizovatku ty jako uplne posledni ze vsech.
A to nejdulezitejsi je uvedomit si, kdy odbocujes vlevo a kdy „jenom“ opisujes oblouk hlavni pozemni komunikace, ktera nevede rovne. A v tom jsou napomocny dodatkove tabulky s tvarem te krizovatky.
Zpet do praxe: Pokud pojedes smer Dvorakova > Riegrova vlevo, tzn. stale po hlavni, tak jenom opisujes oblouk teto hlavni komunikace. Z pohledu vozidel pohybujicich se po hlavni komunikaci tady v tuto chvili neodbocujes.
Odbocovat zacnes az ve chvili, kdy z te hlavni komunikace budes chtit sjet smer Sv. Cecha, tedy vlevo a v tu chvili uz ti protijedouci vozidla krizi jizdni drahu a davas jim prednost.
„Simplify, then add lightness.“ /Colin Chapman/
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Tohle je krasny priklad:
Pokud tady pojedes stale rovne, tak sice nemusis uzit blinkr protoze nemenis smer jizdy, ale z pohledu provozu na hlavni pozemni komunikace odbocujes.
Hlavni silnici opoustis smerem vlevo, tedy pouzijes ono ustanoveni § 21 odst. 5.
Pokud tady pojedes stale rovne, tak sice nemusis uzit blinkr protoze nemenis smer jizdy, ale z pohledu provozu na hlavni pozemni komunikace odbocujes.
Hlavni silnici opoustis smerem vlevo, tedy pouzijes ono ustanoveni § 21 odst. 5.
„Simplify, then add lightness.“ /Colin Chapman/
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
jestli bych očekával přednost? na to se nedá takhle jednoduše odpovědět, neznám skutečnou situaci. Jedna věc jsou poučky z autoškoly s namalovanýma křižovatkama a jiná je takováhle "pětižovatka" kde některé situace nemají jiné řešení než prostě se tam nějak opatrně poskládat.
Ale v zásadě musím říct, ne, neočekával bych že dostanu přednost. Nikdy nic není jisté a vždycky je potřeba trošku počítat s tím, že něco bude jinak. A taky nevěřit ani sobě. Splete se každý, co když jsem něco přehlídl? Já tomu říkám "číst pravděpodobnostní linie", prostě předvídat, plánovat, sledovat. Hele, on se mi tam valí, nejspíš nezastaví. Mám tam vlítnout protože jsem v právu? A co mi to bude platný? Budem stát proti sobě, troubit, mávat rukama a nadávat, nebo hůř, prohlížet rozbitý plechy. Trochu si uberu, najedu jinak, udělám si místo, no a vešli jsme se tam a v pohodě jedem dál.
Ale v zásadě musím říct, ne, neočekával bych že dostanu přednost. Nikdy nic není jisté a vždycky je potřeba trošku počítat s tím, že něco bude jinak. A taky nevěřit ani sobě. Splete se každý, co když jsem něco přehlídl? Já tomu říkám "číst pravděpodobnostní linie", prostě předvídat, plánovat, sledovat. Hele, on se mi tam valí, nejspíš nezastaví. Mám tam vlítnout protože jsem v právu? A co mi to bude platný? Budem stát proti sobě, troubit, mávat rukama a nadávat, nebo hůř, prohlížet rozbitý plechy. Trochu si uberu, najedu jinak, udělám si místo, no a vešli jsme se tam a v pohodě jedem dál.
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2154
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Zdá se mi, že i tady je to taková snůška divnorad.
Rozhodně platí přednost zprava, zelené vozidlo nemůže jet jako by se nechumelilo a nedat přednost červenému.
Zároveň však, jakmile dostane červené vozidlo přednost a najede do křižovatky, octne se v pozici, kdy odbočuje doleva a musí dát přednost protijedoucímu zelenému. Až pak může dokončit odbočování.
Zároveň upozorňuji na formulaci, co znamená dát přednost (počínat si tak, aby vozidlo, které má přednost, nemuselo náhle měnit směr ani rychlost), takže stojí li už například zelené vozidlo, nic nebrání červenému pokračovat v jízdě doleva, přednost dá.
Stejná situace může nastat i na křižovatce bez rozlišení přednosti...
Rozhodně platí přednost zprava, zelené vozidlo nemůže jet jako by se nechumelilo a nedat přednost červenému.
Zároveň však, jakmile dostane červené vozidlo přednost a najede do křižovatky, octne se v pozici, kdy odbočuje doleva a musí dát přednost protijedoucímu zelenému. Až pak může dokončit odbočování.
Zároveň upozorňuji na formulaci, co znamená dát přednost (počínat si tak, aby vozidlo, které má přednost, nemuselo náhle měnit směr ani rychlost), takže stojí li už například zelené vozidlo, nic nebrání červenému pokračovat v jízdě doleva, přednost dá.
Stejná situace může nastat i na křižovatce bez rozlišení přednosti...
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
tak jsem si našel letecký snímek a vážně to není nějaký pozvolný oblouk který by se dal chápat "rovně". Opravdu se to nejvíc podobá dodatkové tabulce na prvním snímku, hlavní je téměř pravoúhle zatočená, takže celkem jasně jde aplikovat přednost zprava, která ovšem vzápětí končí na tom odbočení vlevo. Takže to fakt vypadá na takové to, v testech oblíbené najíždění kousek do křižovatky, přednost kousek jo a kousek ne. Něco co v reálu nikdo nebude řešit a prostě to nějak opatrně projede. Taková nablblá křižovatka už dávno neměla existovat, měl by tam být kruhák, místa je tam dost.
Ještě mě napadla taková ouchylná věc. Kdybych připustil že tu hlavní je možné "narovnat", pak by vlastně oba odbočovali vlevo. A je vyřešíno, žádná přednost, minou se pravýma bokama. Eště teda nějak zajistit aby všichni chápali že ten vingl je nepodstatná věc, důležitý je jak se cítíš.
Ještě mě napadla taková ouchylná věc. Kdybych připustil že tu hlavní je možné "narovnat", pak by vlastně oba odbočovali vlevo. A je vyřešíno, žádná přednost, minou se pravýma bokama. Eště teda nějak zajistit aby všichni chápali že ten vingl je nepodstatná věc, důležitý je jak se cítíš.
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Tenhle tvůj výklad je úplně debilní, stejně jako ta tvoje "moudra" typu, že když "jedes po hlavni a odbocujes vlevo, resis jenom vozidla na hlavni komunikaci kterym davas prednost at jedou kam chteji", což je naprostý nesmysl, který doplňuješ dalším nesmyslem, že když hlavní komunikace odbočuje doleva, tak to vlastně není odbočování, ale "opisování oblouku hlavní komunikace". Všechno nesmysly nemající žádný podklad v zákoně a naprosto odporující logickému myšlení. A jsem vyloženě nasraný, že ti tohle musím psát, protože v jiných věcech máš názory rozumné, ale tady to tvoje vnímání křižovatek a pravidel na hlavní je prostě mimo, jenom tím mateš ostatní (zejména tady začátečníky).ctrl_j píše:Tohle je krasny priklad:
Pokud tady pojedes stale rovne, tak sice nemusis uzit blinkr protoze nemenis smer jizdy, ale z pohledu provozu na hlavni pozemni komunikace odbocujes.
Hlavni silnici opoustis smerem vlevo, tedy pouzijes ono ustanoveni § 21 odst. 5.
Takže:
- při posuzování křižovatky se řídíme dodatkovou tabulkou vyznačující tvar křižovatky, je-li osazena (v tom se ctrl_j shodneme)
- pokud hlavní hlavní pozemní komunikace nevede rovně, ale je vedena doleva nebo doprava, pak při pokračování po hlavní komunikaci odbočuji (žádné pravidlo o tom, že když pokračuji po hlavní, tak o odbočování nejde, neexistuje)
- pravidla pro odbočování vlevo (§ 21 odst. 5) a o přednosti zprava se uplatní i při průjezdu křižovatkou s vyznačenou hlavní a vedlejší, avšak primárně se vždy použije pravidlo o přednosti vozidel přijíždějících po hlavní a teprve následně ta ostatní pravidla; jinými slovy, přijíždím-li po hlavní, pak dávám přednost zprava jen pokud mám zprava hlavní, a při odbočování vlevo dávám přednost protijedoucím jen pokud protijedoucí jedou po hlavní.
K řešení té křižovatky v Tišnově:
1) Červené vozidlo přijíždí po hlavní, ale odbočuje doleva na ul. Svatopluka Čecha, proto musí dát přednost protijedoucím vozidlům přijíždějícím po hlavní komunikaci, což jsou ti přijíždějící z Riegrovy (zelené auto).
2) Zelené auto však musí dát přednost zprava vozidlům přijíždějícím po hlavní komunikaci, což je v daném případě červené auto. Zdánlivě neřešitelná situace je ale ve skutečnosti klasická typová situace (která se učí v autoškole od pradávna), kdy červeně auto nejprve vjede do křižovatky a zde zastaví (cca po ujetí 2/3 dráhy nakreslené červené šipky dle náčrtku tazatele Marka99), aby dalo přednost protijedoucím vozidlům (zelenému autu). V tu chvíli již však nezavazí zelenému autu (které již po pravé ruce nemá ono červené auto), tudíž zelené auto ve druhém kroku projede křižovatku rovně a nakonec červené auto dokončí průjezd křižovatkou odbočením na Svatopluka Čecha.
Úplně jednoduchá situace, která je ale strašně komplikovaná pro ty, kteří nerespektují existující pravidla a vymýšlejí si svá vlastní.