Přednost - prosba o radu v autoškole
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
no tady se to rozjelo, chudák tazatel z toho už má asi pěknej hokej.
Já myslím že se shodnem na tom, že pro potřeby autoškoly je nejlepší se držet výkladu v autoškole. Co si budem povídat, je to učitelování a to je vždycky tak trochu diagnóza a někteří učitelé jsou neradi když jim někdo rozmontýruje výuku. Já dělal celkem tři autoškoly a v jedné trošku učil a všude někdo takový byl.
Ale k věci. Trošku jsem prošel předpisy, nějaké výklady a paměť a nikde jsem nenašel nic o tom že zahnutá hlavní je jako rovná hlavní. I v křižovatce tvaru Y se vždy dává blinkr pokud některý směr není jednoznačně a nezpochybnitelně rovný. Z toho vyplývá že jde o odbočení a proto se na to vztahuje předpis o odbočování a jízdu křižovatkou. Přednost v jízdě se řídí podle uspořádání hlavních a vedlejších silnic. Pokud z toho přednost nevyplývá, platí přednost zprava. A taky platí že při odbočení vlevo se dává přednost protijedoucímu. Nikde jsem nenašel, jaká je hierarchie předpisů, který je nadřazený. Obvykle to bývá tak, že konkrétní předpis bývá nadřazen obecnému. Dát přednost při odbočení vlevo je předpis pro konkrétní situaci, asi by měl mít vyšší význam než obecný o přednosti zprava, který platí když ostatní předpisy nejdou použít.
A můj osobní názor je tradičně defenzivní. Když jde o konfliktní situaci, což odbočení vlevo, křížem přes něčí dráhu jistě je, tím spíš když řešení přednosti není úplně jednoznačné, je potřeba se držet trochu zpátky. Lepší být za blbce co zdržuje, než za blbce co to zbořil.
V praxi by to asi vypadalo nějak jako popisuje Hawkins. Auta nejsou na přesných bodech, pohybují se, situace se neustále mění. Není účelem přesně plnit poučky ale nějak se tam poskládat a neublížit si.
Já myslím že se shodnem na tom, že pro potřeby autoškoly je nejlepší se držet výkladu v autoškole. Co si budem povídat, je to učitelování a to je vždycky tak trochu diagnóza a někteří učitelé jsou neradi když jim někdo rozmontýruje výuku. Já dělal celkem tři autoškoly a v jedné trošku učil a všude někdo takový byl.
Ale k věci. Trošku jsem prošel předpisy, nějaké výklady a paměť a nikde jsem nenašel nic o tom že zahnutá hlavní je jako rovná hlavní. I v křižovatce tvaru Y se vždy dává blinkr pokud některý směr není jednoznačně a nezpochybnitelně rovný. Z toho vyplývá že jde o odbočení a proto se na to vztahuje předpis o odbočování a jízdu křižovatkou. Přednost v jízdě se řídí podle uspořádání hlavních a vedlejších silnic. Pokud z toho přednost nevyplývá, platí přednost zprava. A taky platí že při odbočení vlevo se dává přednost protijedoucímu. Nikde jsem nenašel, jaká je hierarchie předpisů, který je nadřazený. Obvykle to bývá tak, že konkrétní předpis bývá nadřazen obecnému. Dát přednost při odbočení vlevo je předpis pro konkrétní situaci, asi by měl mít vyšší význam než obecný o přednosti zprava, který platí když ostatní předpisy nejdou použít.
A můj osobní názor je tradičně defenzivní. Když jde o konfliktní situaci, což odbočení vlevo, křížem přes něčí dráhu jistě je, tím spíš když řešení přednosti není úplně jednoznačné, je potřeba se držet trochu zpátky. Lepší být za blbce co zdržuje, než za blbce co to zbořil.
V praxi by to asi vypadalo nějak jako popisuje Hawkins. Auta nejsou na přesných bodech, pohybují se, situace se neustále mění. Není účelem přesně plnit poučky ale nějak se tam poskládat a neublížit si.
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Díky všem za odpovědi a názory.
Trochu hokej to nadělalo, ale přečetl jsem si ještě jednou pořádně ten zákon a přebral si to takto:
---------
§ 22Jízda křižovatkou
(1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.
(2) Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.
--------
Já osobně to chápu tak, že vozidla na vedlejší dávají přednost těm na hlavní. Ta je jedna a prostě má přednost a jede - dokud oba směry pokračují po ní a nijak se neomezují. Ve chvíli, kdy někdo sjíždí z hlavní vlevo a křižuje pruh protijedoucího, uplatní se paragraf 21 o odbočování vlevo (jak říkáte, konkrétnější nařízení). Naopak vedlejším silnicím v křižovatce z ustanovení 1, paragrafu 22 o jízdě křižovatkou nic nevyplývá, jsou na stejné úrovni, je jich klidně více a mezi těmito tedy platí přednost zprava. Ať je jedna, nebo jich tam je 10.
Ad.:
„§ 30
(1) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“
Takto jsem to pochopil já a vzal si to z toho. Možná je to dle litery zákona, možná ne. Každopádně podle toho vím, kdy dát přednost a to je myslím hlavní.
Děkuji všem za trpělivost a cenné rady, všichni jste mi moc pomohli a pokud je tu nějaký admin, vlákno může zamknout.
Trochu hokej to nadělalo, ale přečetl jsem si ještě jednou pořádně ten zákon a přebral si to takto:
---------
§ 22Jízda křižovatkou
(1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.
(2) Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.
--------
Já osobně to chápu tak, že vozidla na vedlejší dávají přednost těm na hlavní. Ta je jedna a prostě má přednost a jede - dokud oba směry pokračují po ní a nijak se neomezují. Ve chvíli, kdy někdo sjíždí z hlavní vlevo a křižuje pruh protijedoucího, uplatní se paragraf 21 o odbočování vlevo (jak říkáte, konkrétnější nařízení). Naopak vedlejším silnicím v křižovatce z ustanovení 1, paragrafu 22 o jízdě křižovatkou nic nevyplývá, jsou na stejné úrovni, je jich klidně více a mezi těmito tedy platí přednost zprava. Ať je jedna, nebo jich tam je 10.
Ad.:
K tomu co jste psal - paragraf 30 si s tímto podle mě neodporuje, protože ta hlavní zahnutá doprava sice je změna směru jízdy (nepokračuji rovně po přímce na vedlejší, ale pokračuji po hlavní doprava. Takže ta hlavní zahýbájící doprava, je sice změna směru jízdy (musím blikat), ale zároveň je pro mě protijedoucím v protisměru. Ergo když ta hlavní bude mít tvar lichoběžníku nebo dvojítého S za sebou, sice se různě stáčí atd, ale po celou dobu je pro mě opačný pruh protijedoucím.PepaSFI píše: Trošku jsem prošel předpisy, nějaké výklady a paměť a nikde jsem nenašel nic o tom že zahnutá hlavní je jako rovná hlavní. I v křižovatce tvaru Y se vždy dává blinkr pokud některý směr není jednoznačně a nezpochybnitelně rovný. Z toho vyplývá že jde o odbočení a proto se na to vztahuje předpis o odbočování a jízdu křižovatkou.
„§ 30
(1) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“
Takto jsem to pochopil já a vzal si to z toho. Možná je to dle litery zákona, možná ne. Každopádně podle toho vím, kdy dát přednost a to je myslím hlavní.
Děkuji všem za trpělivost a cenné rady, všichni jste mi moc pomohli a pokud je tu nějaký admin, vlákno může zamknout.
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Tím, co jsem psal o 3 strany dříve.GeneHawkins píše:A podle čeho se přednost bude podle tebe řídit tady, když ne podle přednosti zprava?
Pokud pokračuju po hlavní (ač se stáčí kam chce), mám přednost před všemi.
Pokud z hlavní odbočuji vpravo, mám přednost před všemi.
Pokud z hlavní odbočuji vlevo, dávám přednost vozidlům jedoucím po hlavní v protisměru (bez ohledu na to, odkud a kam se stáčí, na základě přednosti protijedoucím vozidlům).
Červený odbočuje z hlavní silnice vpravo a má tedy přednost. Přednost zprava je zde nesmysl, protože ta křižovatka se řeší stejně, i když bude narovnaná, i když bude svírat úhel 1stupeň, i když bude těch stupňů 270.
Od jakého úhlu by končila dle tebe platit přednost na základě protijedoucím a kdy začala platit přednost zprava?
2024: Audi A5 Sportback S line 45 TFSI, 195kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Tohle, ač je to nesmyslně dlouhé, vypadá, že má hlavu a patu. Jestli sis z toho vzal toto, přebral sis to správně.Marek99 píše:Díky všem za odpovědi a názory.
Trochu hokej to nadělalo, ale přečetl jsem si ještě jednou pořádně ten zákon a přebral si to takto:
---------
§ 22Jízda křižovatkou
(1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.
(2) Nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1, musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím zprava.
--------
Já osobně to chápu tak, že vozidla na vedlejší dávají přednost těm na hlavní. Ta je jedna a prostě má přednost a jede - dokud oba směry pokračují po ní a nijak se neomezují. Ve chvíli, kdy někdo sjíždí z hlavní vlevo a křižuje pruh protijedoucího, uplatní se paragraf 21 o odbočování vlevo (jak říkáte, konkrétnější nařízení). Naopak vedlejším silnicím v křižovatce z ustanovení 1, paragrafu 22 o jízdě křižovatkou nic nevyplývá, jsou na stejné úrovni, je jich klidně více a mezi těmito tedy platí přednost zprava. Ať je jedna, nebo jich tam je 10.
Ad.:
K tomu co jste psal - paragraf 30 si s tímto podle mě neodporuje, protože ta hlavní zahnutá doprava sice je změna směru jízdy (nepokračuji rovně po přímce na vedlejší, ale pokračuji po hlavní doprava. Takže ta hlavní zahýbájící doprava, je sice změna směru jízdy (musím blikat), ale zároveň je pro mě protijedoucím v protisměru. Ergo když ta hlavní bude mít tvar lichoběžníku nebo dvojítého S za sebou, sice se různě stáčí atd, ale po celou dobu je pro mě opačný pruh protijedoucím.PepaSFI píše: Trošku jsem prošel předpisy, nějaké výklady a paměť a nikde jsem nenašel nic o tom že zahnutá hlavní je jako rovná hlavní. I v křižovatce tvaru Y se vždy dává blinkr pokud některý směr není jednoznačně a nezpochybnitelně rovný. Z toho vyplývá že jde o odbočení a proto se na to vztahuje předpis o odbočování a jízdu křižovatkou.
„§ 30
(1) Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“
Takto jsem to pochopil já a vzal si to z toho. Možná je to dle litery zákona, možná ne. Každopádně podle toho vím, kdy dát přednost a to je myslím hlavní.
Děkuji všem za trpělivost a cenné rady, všichni jste mi moc pomohli a pokud je tu nějaký admin, vlákno může zamknout.
Já tu už dvakrát psal 3 body (pokračuju po hlavní, opouštím ji vpravo, opouštím je vlevo), které jsou platné vždy a všude a pokud si je zafixuješ, nemusíš znát doslovně literu zákona a příslušné paragrafy
2024: Audi A5 Sportback S line 45 TFSI, 195kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
2019: VW Tiguan Highline R-Line 2.0 BiTDI, 176kW
2016: Audi A6 Avant 2.0 TDi, 140kW
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Poraďte mi: Křižovatka tvaru ležatý T, hlavní zatáčí vpravo, vedlejší označená stopkou. Jedu po hlavní, na které v mém směru parkují auta, protisměr je volný. Mám vyhozený pravý blinkr, že pojedu doprave po hlavní, ke křižovatce mám 50m. V tu chvíli se z vedlejší - tj. protisměru, ze stopky vyřítí týpek, který vychází z předpokladu, že já mu někam uhnu, protože parkující vozidla jsou na mé straně. Mohl vjet na hlavní, když z kolizního směru neměl nikoho? V okamžiku střetu už bychom byli na hlavní oba - on cca 30m za křižovatkou.
Když pominu, že počkat 3 s než zahnu by snad přežil, tak jak by to řešila PČR?
Je to tady: 50.0105103N, 14.4046714E
Když pominu, že počkat 3 s než zahnu by snad přežil, tak jak by to řešila PČR?
Je to tady: 50.0105103N, 14.4046714E
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Imho jednoduše. On je na vedlejší. Musí dát přednost hlavní. Důležíté je z jaké silnice kdo do křižovatky vjíždí, ne že "už je na hlavní" a dle mého by se to bralo jako nedání přednosti z jeho strany.406 Coupe píše:Poraďte mi: Křižovatka tvaru ležatý T, hlavní zatáčí vpravo, vedlejší označená stopkou. Jedu po hlavní, na které v mém směru parkují auta, protisměr je volný. Mám vyhozený pravý blinkr, že pojedu doprave po hlavní, ke křižovatce mám 50m. V tu chvíli se z vedlejší - tj. protisměru, ze stopky vyřítí týpek, který vychází z předpokladu, že já mu někam uhnu, protože parkující vozidla jsou na mé straně. Mohl vjet na hlavní, když z kolizního směru neměl nikoho? V okamžiku střetu už bychom byli na hlavní oba - on cca 30m za křižovatkou.
Když pominu, že počkat 3 s než zahnu by snad přežil, tak jak by to řešila PČR?
Je to tady: 50.0105103N, 14.4046714E
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2154
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Tak - ujasněme si zásadu, že řídit se musíš zákonem. Žádný takový zákon (že když pokračuju po hlavní, mám přednost přede všemi) neexistuje. To je pouze tvoje pomůcka. Proč ne, ale podstatná jsou zákonná ustanovení, ne to, jak si je kdo přeloží.petr_riha píše:Tím, co jsem psal o 3 strany dříve.GeneHawkins píše:A podle čeho se přednost bude podle tebe řídit tady, když ne podle přednosti zprava?
Pokud pokračuju po hlavní (ač se stáčí kam chce), mám přednost před všemi.
Ničím neopodstatněný nesmysl. Vím, jak to myslíš, ale tak to prostě není. Když pojedeš z A do B, tak přesto, že odbočuji vpravo, přednost dávám.petr_riha píše:Pokud z hlavní odbočuji vpravo, mám přednost před všemi.
Pokud další vozidlo jedoucí po hlavní není protijedoucí, dáváš přednost zprava.petr_riha píše:Pokud z hlavní odbočuji vlevo, dávám přednost vozidlům jedoucím po hlavní v protisměru (bez ohledu na to, odkud a kam se stáčí, na základě přednosti protijedoucím vozidlům).
Z odbočování doprava z hlavní silnice přímo žádná přednost nevyplývá, zákon nic takového nezná, je tedy nesmysl ji takto dovozovat.petr_riha píše:Červený odbočuje z hlavní silnice vpravo a má tedy přednost.
Přednost zprava nebo přednost protijedoucího, nic jiného zákon nezná. A to vozidlo očividně není protijedoucí, ale jede zprava. Je mi fuk, od jakého úhlu, píčovinama se zabýváš ty, ne já.petr_riha píše:Přednost zprava je zde nesmysl, protože ta křižovatka se řeší stejně, i když bude narovnaná, i když bude svírat úhel 1stupeň, i když bude těch stupňů 270.
Od jakého úhlu by končila dle tebe platit přednost na základě protijedoucím a kdy začala platit přednost zprava?
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Já to "Pokud z hlavní odbočuji vpravo, mám přednost před všemi" chápu tak, že mám přednost před všemi vedlejšími a hlavní prostě jede, dokud se navzájem neomezují. Jakmile jeden kříží druhého - přednost protijedoucímu při odbočování doleva z pohledu hlavní. Z pohledu hlavní je důležité - protože když budu odbočovat z A do B podle Vašeho obrázku, sice měním směr doprava, ale z pohlerdu hlavní pořád odbočuji vlevo a křižuji protijedoucího na hlavní.GeneHawkins píše:
Pokud pokračuju po hlavní (ač se stáčí kam chce), mám přednost před všemi.
Tak - ujasněme si zásadu, že řídit se musíš zákonem. Žádný takový zákon (že když pokračuju po hlavní, mám přednost přede všemi) neexistuje. To je pouze tvoje pomůcka. Proč ne, ale podstatná jsou zákonná ustanovení, ne to, jak si je kdo přeloží.Ničím neopodstatněný nesmysl. Vím, jak to myslíš, ale tak to prostě není. Když pojedeš z A do B, tak přesto, že odbočuji vpravo, přednost dávám.petr_riha píše:Pokud z hlavní odbočuji vpravo, mám přednost před všemi.
petr_riha píše:Přednost zprava je zde nesmysl, protože ta křižovatka se řeší stejně, i když bude narovnaná, i když bude svírat úhel 1stupeň, i když bude těch stupňů 270.
Od jakého úhlu by končila dle tebe platit přednost na základě protijedoucím a kdy začala platit přednost zprava?
Ale vždyť tak to není. Dvě vozidla na hlavní jsou pořád protijedoucí - z druhé strany hlavní jedoucí vozidlo je pro mě protisměr. Viz obrázek. Když přeci pojedu z bodu A do bodu B, sice v určité chvíli bude vedlejší silnice č.2 přímo "proti" mně. Není pro mě však ale protijedoucí, ne? Protijedoucím pro mě zůstává po celou délku křižovatky vozidlo jedoucí po hlavní z bodu B a kdykoliv na dráze ho budu křižovat (odbočovat z hlavní doleva), musím dávat podle tohoto ustanovení přednost.GeneHawkins píše: Přednost zprava nebo přednost protijedoucího, nic jiného zákon nezná. A to vozidlo očividně není protijedoucí, ale jede zprava. Je mi fuk, od jakého úhlu, píčovinama se zabýváš ty, ne já.
A koneckonců, ono všichni dospíváme ke stejnému závěru a už je to potom o tom, jak kdo kteřý zákon chápe a vyloží si.
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
ta vedlejší silnice č. 2 je sice proti ale jako protijedoucí tě nemusí zajímat protože má přednost určenou tím že je vedlejší.
Nějak se do toho moc zamotáváme. A Hawkins má pravdu v tom že je potřeba držet se zákonných formulací a ne si vyrábět nějaký podivný veletoče břichotoče, byť třeba dojdou ke stejnému výsledku. Abysme si nezaměnili pojem a průjem.
Nějak se do toho moc zamotáváme. A Hawkins má pravdu v tom že je potřeba držet se zákonných formulací a ne si vyrábět nějaký podivný veletoče břichotoče, byť třeba dojdou ke stejnému výsledku. Abysme si nezaměnili pojem a průjem.
Re: Přednost - prosba o radu v autoškole
Na tom obrázku jsem demonstroval, že protijedoucí pro mě (jedoucího z bodu A po hlavní), je celou dobu vozidlo jedoucí z bodu B po hlavní, nikoli proč mám přednost před vedlejší.PepaSFI píše:ta vedlejší silnice č. 2 je sice proti ale jako protijedoucí tě nemusí zajímat protože má přednost určenou tím že je vedlejší.
Nějak se do toho moc zamotáváme. A Hawkins má pravdu v tom že je potřeba držet se zákonných formulací a ne si vyrábět nějaký podivný veletoče břichotoče, byť třeba dojdou ke stejnému výsledku. Abysme si nezaměnili pojem a průjem.
Dál potom to, že když z té hlavní odbočuji doleva na vedlejší č.2, křížím ho a dávám mu proto jako protijedoucímu přednost.
Dle mého ne proto, že jede zprava. Stejně tak o kus dál by dával přednost on mně, kdyby odbočoval přes můj pruh doleva na vedlejší č.3. Imho v obou případech kvůli přednosti protijedoucímu, ne protože je/jsem zprava. Ale už to asi uzavřeme. Holt si každý zákon vykládáme trošku jinak a jak už tu bylo psáno - kdyby se stala nehoda, je to na soudu Na přednosti se shodneme a jen ty slovíčka každý bereme trošku jinak - se stejným výsledkem.