ExFun píše: Maturita by pak povinně měla být z 2 jazyků a z obou na úrovni zahraniční jazykové zkoušky pro běžnou komunikaci. Maturant by měl umět pracovat na PC, psát všemi 10 a umět pracovat s informacemi i v jeho jazycích.
Nesouhlas!
není každý na jazyky.... třeba já - na CAE sem si troufnul až po cca 20 letech studia a půlročním studijním pobytu v UK...
to je naprosto zcestný požadavek
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Vzhledem k nasemu zemepisnemu umisteni, jsou 2 jazyky nutnosti. CAE at si zvoli ti lepsi. Minimalni bych si predstavoval FCE - coz je zaklad vsech zakladu (ackoliv ho jeste nemam - a verim si na CAE ) nebo kdyz uz tak tu tezsi verzi statni maturity. Ostani je vysmech.
Jinak souhlas s exfunem vtom, ze by se melo zacit od zakladky.
Ono je dalsi vec a to uroven ucitelu. Sam jsem zazil skolu, kde ucitele byli jak vynikajici tak i velice spatni a vedeni se jich zastavalo (klasika na statni skole). Zatimco na soukrome jsem zazil docela velkou selekci budoucich ucitelu v pozitivnim slova smyslu. Ale i presto to zacalo krachovat opet na vedeni skoly, ktere vyhazelo polovinu dobrych ucitelu a nektere vyslovene spatne si doted drzi.
On každý mozek je trochu jiný. Já patřím třeba do skupiny jazykově téměř nevzdělatelné (jasně v mládí do mne ruštinu natloukli, ale hodně ztuha a v dospělosti jsem už ztracen docela) A zdaleka nejsem sám. Zvlášť technici jsou na tom z principu bídně. Oni lidé, kteří moc nemluví, a když už tak málo a neradi, to mají s jazyky těžké. Takže s tou maturitou ze dvou jazyků souhlasím v případě, že bude zároveň povinná maturita z matematiky (včetně diferenciálních rovnic, deskriptivní geometrie....).
A pokud jde o psaní všemi deseti?? Pokud vezmu v úvahu, že rozsah dnes úředníky vyžadované dokumentace je asi 10x zcela nesmyslně nabobtnalý, že rozsah zákoných norem a předpisů je asi 100x nabobtnalý, že takový ředitel školy nebo nemocnice je obyčejný byrokrat, tak vzhledem k těmto skutečnostem bych naopak zavedl povinné psaní jediným prstem, právníci a pracovníci státní zprávy by pak směli klofat jen v sekundových intervalech. Z moci úřední též zakázat funkci CTRL V, CTRL C. Za porušování tohoto nařízení rovnou vyhazov.
Pavproch
- není důvod udržovat stav, kdy má maturitu téměř každý. U AJ jsem myslel FCE, ale o tom lze debatovat. V dnešním globálním světě nelze kvalitně studovat (ale už ani pracovat) bez možnosti zpracovávat zahraniční data a literaturu. O kolik by bylo studium kvalitnější, kdyby od 1. ročníku VŠ byli studenti vzdělávání pomoci top poznatků (a že jsou většinou v AJ).
Pokud bys byl jazykově méně schopný, pak bys za ostatními zaostával a byl přítěží systému. Nebo by ses holt musel jazyk doučit.
- naprosto zásadní požadavek. I technici píšou maily, reporty atd. Pro studium je to nezbytné - seminární práce, bakalářky, diplomky atd. Psaní všemi 10 je o efektivitě práce. Student píšící všemi 10 stráví méně času datováním a může se za stejný čas více soustředit na podstatu, jít víc do hloubky.
ex: Chtít na průmyslovce maturu ze 2 cizích jazyků je stejné jako chtít po studentech filosofie státnice z matematiky. Na tohle ti lidé nemají.
Na průmyslovku jsem chodil v době, kdy brali 120 lidí ze 400 přihlášených a ani tehdy by maturu z 2 jazyků spousta lidí neudělalo. Jak by to dopadlo dnes, kdy se tu samou školu hlásí 110 lidí a berou jich 120 ani nechci domýšlet.
Osobně bych viděl mnohem větší smysl v maturitě z matematiky. Není to jen o samotných výpočtech, ale o schopnosti systematicky uvažovat a pochopit souvislosti. Tohle by bylo mnohem zajímavější síto
Honza: Matiku bych rozhodne zavedl, ale bez deskriptivy! Deskriptiva se pouziva uz pak velice malo a kdyz uz tak na spesl oborech (architektura apod - velice uzce). Clovek by si mel umet spocitat kdejakou vec, ale zas to nehrotit do extremu
""So perverse is mankind that every nationality prefers to be misgoverned by its own people than to be well ruled by another""
(General Sir Charles James Napier)
ref jazyk: naprosto souhlasím, že bez ingliš to neska nejde (ani v technických obor, to vím, šak sem žinža strojař), souhlasím taky s tím, že od mládí (na svých parchantech to praktikuju) aji s tím FE bych asi moh souhlasit, ale nesouhlasím s těma dvěma jazykama... jazykotupcům (ajko sem já) ten druhý jen blbne hlavu. ingliš stačí.
datlování všema deseti: nepřesvědčil si mě - datlovaní dvěma až čtyřma pro běžný život naprosto dostačuje. (je to opět o individuálních schopnostech)
ref mazyka u maturity: imho musí být (právě na úkor toho druhého jazyka)
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
ad 2 jazyky - musíš to vnímat od samého počátku. Ne teď to spustíme. Pokud začne výuka jazyků v 3. třídě, 2. jazyk v 5. třídě, v televizi pojede angličtina/francouzština/němčina s titulky, lidi budou vědět, že se MUSÍ jazyk naučit, protože je to čeká u maturity, tak po 12/10 letech studia to musí udělat i blbec. Technici se většinou jazykům brání protože žijí v matice a nejsou s cizím jazykem v kontaktu. To by tlak a absence dabingu odstranili.
A to psaní všemi deseti je zrovna celkem dobrý nápad. Pomůže to ke skutečně rychlému psaní s minimálním počtem překlepů, bez nutnosti dívání se na klávesnici... a už jen proto, že mnohem větší množství textu napíšeme na klávesnici spíš než ručně.
""So perverse is mankind that every nationality prefers to be misgoverned by its own people than to be well ruled by another""
(General Sir Charles James Napier)