Jak řadit bez škubnutí?
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Já cca v r.1991 na škole. Jednalo se o rozšířený výcvik se skupinami A,B,C,T a tam nám teda instruktor doslova mlátil do palice, jak plynule řadit.
Je možné, že tehdy šlo ještě o poctivou výuku.
Nicméně nezbývá než s někým zkušeným trénovat a sladit práci nohou, nebo koupit AT.
Je možné, že tehdy šlo ještě o poctivou výuku.
Nicméně nezbývá než s někým zkušeným trénovat a sladit práci nohou, nebo koupit AT.
GTS 992
KTM X-BOW GT
F-150 5,0 ROUSH
M2 MT
hoonring.cz
Coupe JCW KW3
KTM X-BOW GT
F-150 5,0 ROUSH
M2 MT
hoonring.cz
Coupe JCW KW3
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2157
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Proč by se to mělo učit v autoškole? Ať si řadí jak chce, ale ať mě nezabije!M.Z. píše:Takové věci se dnes už neučí v autoškole?
Re: Jak řadit bez škubnutí?
V autoškole na to měl jednoduchý recept, který funguje doteď....pouštět spojku a jakmile je cítit záběr, pouštění zastavit a dokončit, když se otáčky srovnají.
MG - radost až na kost.
Re: Jak řadit bez škubnutí?
No, ja bych si dovolil podotknout, ze alfa a omega razeni, je plynulost. Vymackavat spojku ve spravny cas, otackach motoru, coz muze byt, jak nekdo pise vyse, rozdilne u ruznych aut. Pak doporucuji stejne plynule pooustet. Timing je dulezity. Pridrzenim, zpomalenim, pusteni spojky sice muzete korigovat pripadne skubnuti, aletim vic opotrebovavate spojku. Drive jsem to take tak delal . No a v neposledni rade jedulezite i nasledne pridani plynu. Opet doporucuji plynule;-). Takze, trefovat otacky a uvedomit si jednu dulezitou vec . Je to spise o praci splynem a ne se spojkou. Spojka je bud sepla, nebo rozpojena . Takymi chvili trvalo, nez jsem to pochopil
Proc mi vyber noveho auta uz neprinasi radost?
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Popravdě jsem nikdy za tím nehledal žádnou vědu a řadil a kdybych to měl někoho naučit, tak mu nevysvětlím nic, ale řadit umím. Podle mě to chlapec prostě časem dostane do ruky (resp. do nohou) a pak si koupí jiné auto a bude zase v řiti
Re: Jak řadit bez škubnutí?
na jednom aute sa to naucis, sadnes do druheho, kde bude inak reagovat spojka/plyn pripadne pomalsie padat otacky a zase pojdes odznova
univezralny navod nie je, treba len jazdit a jazdit
univezralny navod nie je, treba len jazdit a jazdit
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Autoforum je odpad.
Naposledy upravil(a) Toutou dne čtv 26 zář 06:21, celkem upraveno 1 x.
Re: Jak řadit bez škubnutí?
No některé odpovědi mě teda docela pobavily a prostě mi to nedalo abych nereagoval. Mám řidičák jenom 33 let a nejdříve jsem mohl řídit jen rodinné auto (Škoda 100, potom 1203) pod dohledem otce. A ten mě mimo jiné vtloukal do hlavy správné řazení rychlostí:
1. nedržet řadící páku jako vařečku, ale mít na ní položenou dlaň, kterou naklápím v zápěstí dle potřeby.
2. pohyby provádět přesně dle "kulisy" řazení, známý symbol "H" (dnes by se dalo říci dvojité H)
3. řazení z jedné rychlosti na jinou není jeden plynulý pohyb, ale má několik fází - sešlápnutí spojky, vyřazení (i s případným uvolněním řadící páky, kdy ji pružiny vyrovnají do středové polohy), nasměrování na příslušný převodový stupeň, synchronizace otáček, zařazení a uvolnění spojky.
Takže příklad řazení z 2 na 3: Při vhodných otáčkách sešlápnu spojku, bříškem dlaně vytlačím řadící páku dopředu a nechám ji srovnat na středovou polohu. Potom opět lehce zatlačím jen dlaní dopředu až cítím odpor a v této poloze mírně přitlačenou podržím. V tomto okamžiku se spínají synchrony, které srovnávají rychlosti vstupu a výstupu převodovky. Jakmile se rychlost hřídelů srovná, rychlost tam sama "zapadne" a ihned poté pouštím spojku (nejlépe najednou co nejrychleji po zapadnutí rychlosti). Výsledkem je zařazení bez jakéhokoli škubnutí a je prakticky jedno v jakém autě jedu. Jde o to nechat chvíli času pro synchronizační mechanismus převodovky aby srovnal rychlosti.
Řazení dále z 3 na 4 je obdobné - sešlápnout spojku, jen naklopením dlaně prsty přitáhnout dozadu na neutrál, lehce přitlačit dále dozadu až cítím odpor (synchrony), přidržím v této poloze dokud lehce nezapadne dozadu, ihned pouštím spojku.
Řazení ze 4 na 5 - spojka, lehce dlaní posunout dopředu, natočit dlaň do boku a zatlačit směrem od sebe a potom teprve dopředu až zase ucítím odpor synchronů, přidržím dokud nezapadne, ihned spojka.
Stejně i další řazení nahoru i dolů.
Pokud si to člověk takto navykne (ze začátku je potřeba na to myslet), tak to pak dělá naprosto automaticky a poměrně rychle.
Takto mohu naprosto plynule řadit nahoru i dolů bez "cukání" a ani nemusím používat meziplyn, jen stačí trochu rozumně odhadnout rychlost a otáčky. Pokud tam ve 120 km/hod budu dávat dvojku, tak to většina aut nevezme a pokud se mi to s trochou násilí podaří, tak mohu i "přetočit" motor. Modernější aut mají sice pojistku proti přetočení (pokud jen přidávám plyn, tak po dosažení maximálních povolených otáček řídící jednotka už dále nepřidává plyn ale ubere ho), ale při nevhodném přeřazení na příliš nízký převodový stupeň motor roztočím na vyšší otáčky než na jaké je motor stavěný a může se poškodit.
No asi jsem to trochu přehnal, je to jako román...
1. nedržet řadící páku jako vařečku, ale mít na ní položenou dlaň, kterou naklápím v zápěstí dle potřeby.
2. pohyby provádět přesně dle "kulisy" řazení, známý symbol "H" (dnes by se dalo říci dvojité H)
3. řazení z jedné rychlosti na jinou není jeden plynulý pohyb, ale má několik fází - sešlápnutí spojky, vyřazení (i s případným uvolněním řadící páky, kdy ji pružiny vyrovnají do středové polohy), nasměrování na příslušný převodový stupeň, synchronizace otáček, zařazení a uvolnění spojky.
Takže příklad řazení z 2 na 3: Při vhodných otáčkách sešlápnu spojku, bříškem dlaně vytlačím řadící páku dopředu a nechám ji srovnat na středovou polohu. Potom opět lehce zatlačím jen dlaní dopředu až cítím odpor a v této poloze mírně přitlačenou podržím. V tomto okamžiku se spínají synchrony, které srovnávají rychlosti vstupu a výstupu převodovky. Jakmile se rychlost hřídelů srovná, rychlost tam sama "zapadne" a ihned poté pouštím spojku (nejlépe najednou co nejrychleji po zapadnutí rychlosti). Výsledkem je zařazení bez jakéhokoli škubnutí a je prakticky jedno v jakém autě jedu. Jde o to nechat chvíli času pro synchronizační mechanismus převodovky aby srovnal rychlosti.
Řazení dále z 3 na 4 je obdobné - sešlápnout spojku, jen naklopením dlaně prsty přitáhnout dozadu na neutrál, lehce přitlačit dále dozadu až cítím odpor (synchrony), přidržím v této poloze dokud lehce nezapadne dozadu, ihned pouštím spojku.
Řazení ze 4 na 5 - spojka, lehce dlaní posunout dopředu, natočit dlaň do boku a zatlačit směrem od sebe a potom teprve dopředu až zase ucítím odpor synchronů, přidržím dokud nezapadne, ihned spojka.
Stejně i další řazení nahoru i dolů.
Pokud si to člověk takto navykne (ze začátku je potřeba na to myslet), tak to pak dělá naprosto automaticky a poměrně rychle.
Takto mohu naprosto plynule řadit nahoru i dolů bez "cukání" a ani nemusím používat meziplyn, jen stačí trochu rozumně odhadnout rychlost a otáčky. Pokud tam ve 120 km/hod budu dávat dvojku, tak to většina aut nevezme a pokud se mi to s trochou násilí podaří, tak mohu i "přetočit" motor. Modernější aut mají sice pojistku proti přetočení (pokud jen přidávám plyn, tak po dosažení maximálních povolených otáček řídící jednotka už dále nepřidává plyn ale ubere ho), ale při nevhodném přeřazení na příliš nízký převodový stupeň motor roztočím na vyšší otáčky než na jaké je motor stavěný a může se poškodit.
No asi jsem to trochu přehnal, je to jako román...
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2157
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Je. To nikdo číst nebude.
- Mattbaylesa
- Řidič začátečník
- Příspěvky: 144
- Registrován: pon 09 led 22:11
Re: Jak řadit bez škubnutí?
On to hlavně není návod, jak plynule řadit. Spíš taková změť písmenek.