Jak řadit bez škubnutí?
Jak řadit bez škubnutí?
Už dva měsíce jezdím, ale stále se mi nedaří přeřazovat na vyšší stupně plynule, aniž by to posádka poznala, samozřejmě to poznám i já. Když řadím na stupně nižší, tak mi to nedělá problém, vždy správně odhádnu otáčky, kdy dát ze 4 na 3 atd... Je to tím, že třeba řadím pomalu a než se dostanu z 2 do N a do 3, tak mi hodně spadnou otáčky a potom to škube? Nebo třeba, že ještě nemám úplně povolenou spojku a přitom už přidávám plyn? Jak tedy správně řadit?
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Je to jen na práci s nohama, musíš si najít to místo, kde má spojka záběr a vychytat to s plynem. Věř tomu, že za 2 měsíce se s autem neztotožníš, chce to jen cvičit pořád dokola...
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Takže při přeřazování z jednoho rychl. stupně na jiný spojku pouštět spíše pomalu, najít záběr a postupně zase přidávat plyn? Já měl za to, že co nejrychleji spojku zmáčknout, rychle přeřadit, co nejrychleji pustit a potom zase co nejrychleji přidat plyn. Takže takhle ne, jo?
- GeneHawkins
- Letec
- Příspěvky: 2138
- Registrován: čtv 09 srp 22:26
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Takhle jo, ale nesmí ti to škubat!
Re: Jak řadit bez škubnutí?
O rychlosti to není, je to o citu v klíčových momentech.
Zmáčknout spojku co nejrychleji - jo, proč ne, tímhle se nic neovlivní.
Po zařazení (tady netřeba úplně závodit, některá auta kvůli jejich řadící páce ani neumožní rychlejší zařazení) při pouštění spojky je možné rychle pouštět většinu dráhy spojky, až do bodu, kde začíná spínat, a to je ten klíčový moment. Tady musí nastoupit pomalejší pohyb a zároveň mírné přidání plynu (aby ve chvíli, kdy je spojka úplně puštěná, jsi už byl pod plynem a přechod byl plynulý (aby auto nezačalo brzdit, i to přispívá ke zmíněnému cukání).
Krásně to jde vidět na tomhle videu:
Jen si odmysli tu dvojité vyšlapávání spojky, a soustřeď se až na "druhé puštění"
Zmáčknout spojku co nejrychleji - jo, proč ne, tímhle se nic neovlivní.
Po zařazení (tady netřeba úplně závodit, některá auta kvůli jejich řadící páce ani neumožní rychlejší zařazení) při pouštění spojky je možné rychle pouštět většinu dráhy spojky, až do bodu, kde začíná spínat, a to je ten klíčový moment. Tady musí nastoupit pomalejší pohyb a zároveň mírné přidání plynu (aby ve chvíli, kdy je spojka úplně puštěná, jsi už byl pod plynem a přechod byl plynulý (aby auto nezačalo brzdit, i to přispívá ke zmíněnému cukání).
Krásně to jde vidět na tomhle videu:
Jen si odmysli tu dvojité vyšlapávání spojky, a soustřeď se až na "druhé puštění"
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Zpomalení na konci dráhy spojky má místo opravdu maximálně při klidné jízdě. U dost aut je pořešené i ventilem, který doběh spínání zpomalí nezávisle na vůli řidiče, který už může mít nohu dávno z pedálu. Většina kouzla plynulosti je každopádně v přizpůsobení rychlosti řazení tomu, jak rychle padají otáčky konkrétního motoru. Když trefíš rychlost řazení tak, že spojku pustíš zhruba ve správných otáčkách, tj. takových, co odpovídají nově zařazené rychlosti, pak už není příliš co dorovnávat. Každé auto se chová trochu jinak, některým po rozpojení ústrojí a puštěném plynu začnou padat otáčky téměř okamžitě, některým bohužel až třeba za sekundu, i rychlost padání se liší jak už jednou začne. Zvlášť u nových, emisemi postižených motorů se můžou dít zajímavé věci. Zpravidla je chování ospalejší při studeném motoru. Rychlost pro plynulé řazení se pochopitelně liší i podle převodového stupně, typicky mezi 1>2 je zdaleka největší otáčkový rozdíl. Chce to vysledovat chování svého auta. Nejjednodušší pořízení je samozřejmě se starým autem s karbecem, kde vše reaguje hned.
Jinak když jsi ještě nezkažený špatnými návyky, nebylo by od věci se odzačátku naučit správně i řazení dolů - s meziplynem. Tj. nesrovnávat otáčky roztáčením motoru při pouštění spojky, ale vrknout je na správnou úroveň plynem. Pak můžeš spojku opět pouštět hned. Jednodušší varianta (tzv. falešný meziplyn) je s jedním sešlápnutím spojky, složitější s dvojím, které šetří synchronizaci v převodovce - právě to předvádí na videu. Jde o to že vyřadí do neutrálu, pustí spojku a v tom neutrálu vrkne. Tím roztočí vnitřnosti převodovky na vstupu i výstupu na stejné otáčky, pak znovu spojka dolů a pohyb pákou na kýžený nižší kvalt, spojka nahoru. Když se tohle povede přesně, páka zajede do nové rychlosti naprosto bez odporu. Jinak se o srovnání rychlosti hřídělí starají synchrony, kterým meziplynem odpadá práce. Reálně nějakou minimální stále mají, jelikož se netrefíš na otáčku přesně. No a na videu tento odstavec trvá cca půl sekundy
Jinak když jsi ještě nezkažený špatnými návyky, nebylo by od věci se odzačátku naučit správně i řazení dolů - s meziplynem. Tj. nesrovnávat otáčky roztáčením motoru při pouštění spojky, ale vrknout je na správnou úroveň plynem. Pak můžeš spojku opět pouštět hned. Jednodušší varianta (tzv. falešný meziplyn) je s jedním sešlápnutím spojky, složitější s dvojím, které šetří synchronizaci v převodovce - právě to předvádí na videu. Jde o to že vyřadí do neutrálu, pustí spojku a v tom neutrálu vrkne. Tím roztočí vnitřnosti převodovky na vstupu i výstupu na stejné otáčky, pak znovu spojka dolů a pohyb pákou na kýžený nižší kvalt, spojka nahoru. Když se tohle povede přesně, páka zajede do nové rychlosti naprosto bez odporu. Jinak se o srovnání rychlosti hřídělí starají synchrony, kterým meziplynem odpadá práce. Reálně nějakou minimální stále mají, jelikož se netrefíš na otáčku přesně. No a na videu tento odstavec trvá cca půl sekundy
Naposledy upravil(a) Zajda dne ned 02 úno 22:11, celkem upraveno 1 x.
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Takové věci se dnes už neučí v autoškole?
GTS 992
KTM X-BOW GT
F-150 5,0 ROUSH
M2 MT
hoonring.cz
Coupe JCW KW3
KTM X-BOW GT
F-150 5,0 ROUSH
M2 MT
hoonring.cz
Coupe JCW KW3
Re: Jak řadit bez škubnutí?
V autoškole? Tam tě naučí rozjet se a pár značek. Tím to končí.
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Možná tak na náklaďák Nevím kdys jí dělal, ale už cca před dekádou ten výcvik byl spíš o tom vychovat operátora který v základních obrysech chápe provoz než řidiče, který rozumí proč se auto ovládá tak jak se ovládá.
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
Re: Jak řadit bez škubnutí?
Jako je jasné, že v autoškole tě nenaučí řídit, že se to naučíš až v provozu. No pokud to do teď dělal tak, že zmáčkl spojku, změnil stupeň a spojku pustil (tak jsem to teda pochopil), tak to je prostě blbost a provozovatel autoškoly by se měl stydět.