Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika
Napsal: sob 29 srp 14:23
Ahoj,
zvažuji chiptuning, ale nejdřív bych si rád v určitých věcech udělal jasno. Moc se v problematice neorientuji, proto bych chtěl poprosit o vyjádření ostatních, kteří se v tom orientují.
Důvod proč o navýšení výkonu uvažuji:
=====================================
v 99% chci jezdit jak dnes, ale rád bycg měl větší výkonovou rezervu při kritikých situaících, např předbíhání zároveň si sem tam si chci užít většího výkonu. V podstatě by asi mi stačilo krátkodobí navýšení výkonu po plném sešlápnutí plynu.
Zajímá mně chiptuning formou úpravy SW v RJ motoru.
Co o tom vím já:
===============
Mělo by dojít k upravě nějaké mapy v řídící jednotce, na základě které se pak určuje množství paliva, které se vstřikne do válce, a zároveň se upraví maximální tlak turba. Tj, chápu to tak, že v případě požadavku na větší výkon (více sešlápnu plynový pedál), dojde k tomu, že turbo dodá větší tlak než obvykle (asi se posune hranice max tlaku - zvýší se otáčky nebo se natočí lopatky) a zároveň dojde k adekvátnímu zvýšení množství paliva. Takhle to vnímám já. Pokud vím, nic jiného by se měnit nemělo.
Teď otázky, na které bych rád znal odpovědi.
OTÁZKY:
=========
1) Dochází jenom k upravě té "mapy", která určuje kdy se vstříkne kolik paliva a jaký je tlak turba, ale zbytek SW se nemění?
2) Je pravda, že mapa v rozsahu plynového pedálu (cca 0 až 80%) je de facto stejná s tovární mapou? Tj. když budu jezdit s lehkou nohou tak vlastně jezdím postaru - beze změn?
3) Dochází i ke změně poměru monžství nasatého vzduchu a paliva? Nebo se mění jen možství ale poměr zůstává stejný? To by mohlo mít negativní vliv na zanášení DPF.
4) Dokážu rozumnou jízdou (nevyužívání max výkonu) jezdit de=facto postaru, tj. jakoby tam ta úprava nebyla?
5) Jak poznat solidního chiptunera?
6) Jak se ta úprava dělá? Mají z nějakého neznámého zdroje stažené ty mapy pro různá auta, a věří, že to bude fungovat? Nebo je to tak, že si stáhnou tu mojí mapu a v
nějakém uživatelsky přívětivém prostředí tu mapu editují?
7) Je možné tu mapu upravit vysloveně podle mých požadavků? Tj. něco jako, 0-80% plynu - nic nezvyšovat, 80-90% přidat jenom 5-10% výkonu, pak při plném sešlápnutí přidat například 15%?
RIZIKA:
===========
1) Předpokládám, že nejvíc dostane zabrat kvůli zvýšení tlaku právě turbo.
2) Nadměrné přehřívání motoru, z toho možné např prasknutí hlavy.
3) Zanášení DPF (předpokládám, že více neshořelé nafty = více zanášení DPF)
4) Vstřiky? Nevím, jestli to může mít na to vliv.
5) Dále pár rizik s neodbornou úpravou, jako například při moc dlouhém vstřikování nafty, by asi mohlo dojít k přepálení pístů?
Budu rád za jakýkoliv rozumný příspěvek od každého kdo se v problematice skutečně orientuje. Předem moc děkuji!
zvažuji chiptuning, ale nejdřív bych si rád v určitých věcech udělal jasno. Moc se v problematice neorientuji, proto bych chtěl poprosit o vyjádření ostatních, kteří se v tom orientují.
Důvod proč o navýšení výkonu uvažuji:
=====================================
v 99% chci jezdit jak dnes, ale rád bycg měl větší výkonovou rezervu při kritikých situaících, např předbíhání zároveň si sem tam si chci užít většího výkonu. V podstatě by asi mi stačilo krátkodobí navýšení výkonu po plném sešlápnutí plynu.
Zajímá mně chiptuning formou úpravy SW v RJ motoru.
Co o tom vím já:
===============
Mělo by dojít k upravě nějaké mapy v řídící jednotce, na základě které se pak určuje množství paliva, které se vstřikne do válce, a zároveň se upraví maximální tlak turba. Tj, chápu to tak, že v případě požadavku na větší výkon (více sešlápnu plynový pedál), dojde k tomu, že turbo dodá větší tlak než obvykle (asi se posune hranice max tlaku - zvýší se otáčky nebo se natočí lopatky) a zároveň dojde k adekvátnímu zvýšení množství paliva. Takhle to vnímám já. Pokud vím, nic jiného by se měnit nemělo.
Teď otázky, na které bych rád znal odpovědi.
OTÁZKY:
=========
1) Dochází jenom k upravě té "mapy", která určuje kdy se vstříkne kolik paliva a jaký je tlak turba, ale zbytek SW se nemění?
2) Je pravda, že mapa v rozsahu plynového pedálu (cca 0 až 80%) je de facto stejná s tovární mapou? Tj. když budu jezdit s lehkou nohou tak vlastně jezdím postaru - beze změn?
3) Dochází i ke změně poměru monžství nasatého vzduchu a paliva? Nebo se mění jen možství ale poměr zůstává stejný? To by mohlo mít negativní vliv na zanášení DPF.
4) Dokážu rozumnou jízdou (nevyužívání max výkonu) jezdit de=facto postaru, tj. jakoby tam ta úprava nebyla?
5) Jak poznat solidního chiptunera?
6) Jak se ta úprava dělá? Mají z nějakého neznámého zdroje stažené ty mapy pro různá auta, a věří, že to bude fungovat? Nebo je to tak, že si stáhnou tu mojí mapu a v
nějakém uživatelsky přívětivém prostředí tu mapu editují?
7) Je možné tu mapu upravit vysloveně podle mých požadavků? Tj. něco jako, 0-80% plynu - nic nezvyšovat, 80-90% přidat jenom 5-10% výkonu, pak při plném sešlápnutí přidat například 15%?
RIZIKA:
===========
1) Předpokládám, že nejvíc dostane zabrat kvůli zvýšení tlaku právě turbo.
2) Nadměrné přehřívání motoru, z toho možné např prasknutí hlavy.
3) Zanášení DPF (předpokládám, že více neshořelé nafty = více zanášení DPF)
4) Vstřiky? Nevím, jestli to může mít na to vliv.
5) Dále pár rizik s neodbornou úpravou, jako například při moc dlouhém vstřikování nafty, by asi mohlo dojít k přepálení pístů?
Budu rád za jakýkoliv rozumný příspěvek od každého kdo se v problematice skutečně orientuje. Předem moc děkuji!