Stránka 1 z 1

Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika

Napsal: sob 29 srp 14:23
od amater
Ahoj,
zvažuji chiptuning, ale nejdřív bych si rád v určitých věcech udělal jasno. Moc se v problematice neorientuji, proto bych chtěl poprosit o vyjádření ostatních, kteří se v tom orientují.

Důvod proč o navýšení výkonu uvažuji:
=====================================
v 99% chci jezdit jak dnes, ale rád bycg měl větší výkonovou rezervu při kritikých situaících, např předbíhání zároveň si sem tam si chci užít většího výkonu. V podstatě by asi mi stačilo krátkodobí navýšení výkonu po plném sešlápnutí plynu.

Zajímá mně chiptuning formou úpravy SW v RJ motoru.


Co o tom vím já:
===============
Mělo by dojít k upravě nějaké mapy v řídící jednotce, na základě které se pak určuje množství paliva, které se vstřikne do válce, a zároveň se upraví maximální tlak turba. Tj, chápu to tak, že v případě požadavku na větší výkon (více sešlápnu plynový pedál), dojde k tomu, že turbo dodá větší tlak než obvykle (asi se posune hranice max tlaku - zvýší se otáčky nebo se natočí lopatky) a zároveň dojde k adekvátnímu zvýšení množství paliva. Takhle to vnímám já. Pokud vím, nic jiného by se měnit nemělo.



Teď otázky, na které bych rád znal odpovědi.

OTÁZKY:
=========
1) Dochází jenom k upravě té "mapy", která určuje kdy se vstříkne kolik paliva a jaký je tlak turba, ale zbytek SW se nemění?

2) Je pravda, že mapa v rozsahu plynového pedálu (cca 0 až 80%) je de facto stejná s tovární mapou? Tj. když budu jezdit s lehkou nohou tak vlastně jezdím postaru - beze změn?

3) Dochází i ke změně poměru monžství nasatého vzduchu a paliva? Nebo se mění jen možství ale poměr zůstává stejný? To by mohlo mít negativní vliv na zanášení DPF.

4) Dokážu rozumnou jízdou (nevyužívání max výkonu) jezdit de=facto postaru, tj. jakoby tam ta úprava nebyla?

5) Jak poznat solidního chiptunera?

6) Jak se ta úprava dělá? Mají z nějakého neznámého zdroje stažené ty mapy pro různá auta, a věří, že to bude fungovat? Nebo je to tak, že si stáhnou tu mojí mapu a v
nějakém uživatelsky přívětivém prostředí tu mapu editují?

7) Je možné tu mapu upravit vysloveně podle mých požadavků? Tj. něco jako, 0-80% plynu - nic nezvyšovat, 80-90% přidat jenom 5-10% výkonu, pak při plném sešlápnutí přidat například 15%?


RIZIKA:
===========
1) Předpokládám, že nejvíc dostane zabrat kvůli zvýšení tlaku právě turbo.

2) Nadměrné přehřívání motoru, z toho možné např prasknutí hlavy.

3) Zanášení DPF (předpokládám, že více neshořelé nafty = více zanášení DPF)

4) Vstřiky? Nevím, jestli to může mít na to vliv.

5) Dále pár rizik s neodbornou úpravou, jako například při moc dlouhém vstřikování nafty, by asi mohlo dojít k přepálení pístů?


Budu rád za jakýkoliv rozumný příspěvek od každého kdo se v problematice skutečně orientuje. Předem moc děkuji!

Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika

Napsal: sob 29 srp 17:00
od bitmap
1) "map" jsou v řídící jednotce řádově stovky.
Abys u vznětového motoru docílil zvýšení výkonu, stačí upravit jedinou - to jsou takové ty úpravy za čtyři tisíce u firem, které upravují všechno, co má kola.
Aspoň trochu kvalitní úprava od někoho, kdo ví, co dělá, potřebuje těch "map" upravit řádově desítky, u nových aut přes stovku.

2) většinou se to tak dělá, ale nemusí to být pravidlem.
I v částečném zatížení je prostor pro optimalizaci, zejména co se týče spotřeby paliva, odezvy na plyn a zanášení DPF.

3) jak u které úpravy. Řídící jednotka dělá to, co se jí řekne a záleží na úpravci jak se k tomu postaví.
U úprav, které jsem zmínil na začátku,u dochází ke značnému obohacení poměru paliva a vzduchu ve prospěch paliva, což má samozřejmě negativní vliv na rychlost zanášení DPF.
U kvalitní úpravy se směs taky "obohacuje" ve srovnání se sériovým stavem, ale nadměrné produkci sazí se dá předejít optimalizací jiných parametrů řízení motoru (tlak paliva, počátek vstřiku, recirkulace spalin, počet a časování pilotních vstřiků atd.) takže životnost DPF bude u kvalitní úpravy srovnatelná se sériovým stavem.

4) ano

5) Kvalitní úpravce neupravuje všechno, co má kola, ale specializuje se na nějakou konkrétní značku(y).
Úprava zabere minimálně půl dne a součástí je diagnostika jízdní zkouškou + individuální doladění dle chování konkrétního motoru.
A když mu řekneš, že máš na motoru nějaké nestandardní komponenty a potřebuješ k nim doladit SW, nepošle tě do háje.

6) většinou se to bohužel dělá jak píšeš.
Korektně se úprava provádí tak, že se stáhne tovární SW z řídící jednotky, ten se upraví (většinou v programu WinOLS, ale existují i jiné), takto upravený SW se nahraje zpět do auta, provede se jízdní zkouška, nalogují všechna důležitá data a následně se SW doladí podle toho, jak se chová HW konkrétního motoru.

7) dá se cokoli, záleží jen na ochotě a odbornosti úpravce :)

Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika

Napsal: ned 30 srp 11:01
od jerry
Je rozdíl mezi tuningem v nějaké garážovce a tuningem u renomované firmy jako třeba ABT. Rozdíl je v kvalitě (mají to lety vyzkoušené na tisících koncernových motorů, k dispozici je kompletní průběh výkonu i krouťáku, v případě auta v záruce přejímají záruku), ale samozřejmě i v ceně. Protože za pár korun nikdo nic zázračného neposkytne, spíš něco pohnojí.

Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika

Napsal: ned 30 srp 16:06
od mattonecz
o jaky de auto/motor?

já třeba mám motor který se dělá 92 a 110kw, takže když to mám chipnutý za 92 na 110 tak se nemusím bát ničeho :)

Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika

Napsal: ned 30 srp 18:25
od jarka
Prošel jsem si obojí, jak ladění na brzdě u ctr, tak "standardní" chipy na obyč autech a ani toho druhýho způsobu bych se extra nebál, pokud zvolíš rozumnýho úpravce s referencema. Jako rozhodně to nebude 100% správně odladěný, ale za rozumný peníz to auto ožije. Ono spousta lidí ti bude radit na fórech tu jedinou správnou cestu, ale vzhledem k tomu co to stojí se jí málokdo vydá. Třeba u ctr ladění na brzdě znamenalo nejdřív instalovat širokopásmou lambdu a pak s tím musel ten co to ladil chvíli jezdit, aby měl správný výchozí bod na ladění na brzdě. A to ani nemluvím o tom, že každý auto je jiný a aby to auto dokázal naladit za rozumný čas, tak už ho musí dobře znát. Když to pak člověk sečte, tak zjistí že tyhle peníze každej prostě nevysolí a vlastně i těžko najdeš někoho kdo dělá právě tvoje auto.

Dával jsem nedávno do Sporta mapu od campperformance a za ty 4t jsem čekal, že to bude spíš na úrovni placeba, ale ono to celkem hodně ožilo ve středu a jsem veskrze spokojený. Ale rozhodně to není tovární mapa, která byla za všech podmínek "jemná" - sem tam cítím že tah není tak plynulý jako dřív. Ale rozhodně je "radostnější" reakce na plyn a středy jsou významně živější. Suma-sumárum spokojenost a nechám to tam. A jak píše mattonecz, ideálně nechat otevřít nějaký oem podladěný motor (třeba u mazdy některý skyactiv a spousta jiných).

Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika

Napsal: pon 31 srp 07:27
od amater
Díky moc za vysvětlení, speciálne bitmapovi, za širší popis.

Mně z toho vyplývá, že budu spokejenej s tím co mám. Jedná se o vůz Hyundai i40 (104kW, 1.7 crdi - 2016 - stále v záruce), a nejsem si vědom, že by se někdo zaměřoval na tyto auta. Po přečtení odpovědi bitmapa, vidím, že to zas není tak jednoduché jak jsem si myslel a pochybuji, že by někdo věnoval ladění takové úsilí a měl takovou techniku, aby se jen na míle přibližoval továrně vyladěnému SW. V první řadě chci spolehlivé auto, které mi bude dlouho sloužit.

Díky moc za příspěvky.

Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika

Napsal: pon 31 srp 09:58
od M.Z.
Za mě, bych raději auto vyměnil za výkonnější, než čipovat 1.7