Ahoj,
zvažuji chiptuning, ale nejdřív bych si rád v určitých věcech udělal jasno. Moc se v problematice neorientuji, proto bych chtěl poprosit o vyjádření ostatních, kteří se v tom orientují.
Důvod proč o navýšení výkonu uvažuji:
=====================================
v 99% chci jezdit jak dnes, ale rád bycg měl větší výkonovou rezervu při kritikých situaících, např předbíhání zároveň si sem tam si chci užít většího výkonu. V podstatě by asi mi stačilo krátkodobí navýšení výkonu po plném sešlápnutí plynu.
Zajímá mně chiptuning formou úpravy SW v RJ motoru.
Co o tom vím já:
===============
Mělo by dojít k upravě nějaké mapy v řídící jednotce, na základě které se pak určuje množství paliva, které se vstřikne do válce, a zároveň se upraví maximální tlak turba. Tj, chápu to tak, že v případě požadavku na větší výkon (více sešlápnu plynový pedál), dojde k tomu, že turbo dodá větší tlak než obvykle (asi se posune hranice max tlaku - zvýší se otáčky nebo se natočí lopatky) a zároveň dojde k adekvátnímu zvýšení množství paliva. Takhle to vnímám já. Pokud vím, nic jiného by se měnit nemělo.
Teď otázky, na které bych rád znal odpovědi.
OTÁZKY:
=========
1) Dochází jenom k upravě té "mapy", která určuje kdy se vstříkne kolik paliva a jaký je tlak turba, ale zbytek SW se nemění?
2) Je pravda, že mapa v rozsahu plynového pedálu (cca 0 až 80%) je de facto stejná s tovární mapou? Tj. když budu jezdit s lehkou nohou tak vlastně jezdím postaru - beze změn?
3) Dochází i ke změně poměru monžství nasatého vzduchu a paliva? Nebo se mění jen možství ale poměr zůstává stejný? To by mohlo mít negativní vliv na zanášení DPF.
4) Dokážu rozumnou jízdou (nevyužívání max výkonu) jezdit de=facto postaru, tj. jakoby tam ta úprava nebyla?
5) Jak poznat solidního chiptunera?
6) Jak se ta úprava dělá? Mají z nějakého neznámého zdroje stažené ty mapy pro různá auta, a věří, že to bude fungovat? Nebo je to tak, že si stáhnou tu mojí mapu a v
nějakém uživatelsky přívětivém prostředí tu mapu editují?
7) Je možné tu mapu upravit vysloveně podle mých požadavků? Tj. něco jako, 0-80% plynu - nic nezvyšovat, 80-90% přidat jenom 5-10% výkonu, pak při plném sešlápnutí přidat například 15%?
RIZIKA:
===========
1) Předpokládám, že nejvíc dostane zabrat kvůli zvýšení tlaku právě turbo.
2) Nadměrné přehřívání motoru, z toho možné např prasknutí hlavy.
3) Zanášení DPF (předpokládám, že více neshořelé nafty = více zanášení DPF)
4) Vstřiky? Nevím, jestli to může mít na to vliv.
5) Dále pár rizik s neodbornou úpravou, jako například při moc dlouhém vstřikování nafty, by asi mohlo dojít k přepálení pístů?
Budu rád za jakýkoliv rozumný příspěvek od každého kdo se v problematice skutečně orientuje. Předem moc děkuji!
Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika
Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika
1) "map" jsou v řídící jednotce řádově stovky.
Abys u vznětového motoru docílil zvýšení výkonu, stačí upravit jedinou - to jsou takové ty úpravy za čtyři tisíce u firem, které upravují všechno, co má kola.
Aspoň trochu kvalitní úprava od někoho, kdo ví, co dělá, potřebuje těch "map" upravit řádově desítky, u nových aut přes stovku.
2) většinou se to tak dělá, ale nemusí to být pravidlem.
I v částečném zatížení je prostor pro optimalizaci, zejména co se týče spotřeby paliva, odezvy na plyn a zanášení DPF.
3) jak u které úpravy. Řídící jednotka dělá to, co se jí řekne a záleží na úpravci jak se k tomu postaví.
U úprav, které jsem zmínil na začátku,u dochází ke značnému obohacení poměru paliva a vzduchu ve prospěch paliva, což má samozřejmě negativní vliv na rychlost zanášení DPF.
U kvalitní úpravy se směs taky "obohacuje" ve srovnání se sériovým stavem, ale nadměrné produkci sazí se dá předejít optimalizací jiných parametrů řízení motoru (tlak paliva, počátek vstřiku, recirkulace spalin, počet a časování pilotních vstřiků atd.) takže životnost DPF bude u kvalitní úpravy srovnatelná se sériovým stavem.
4) ano
5) Kvalitní úpravce neupravuje všechno, co má kola, ale specializuje se na nějakou konkrétní značku(y).
Úprava zabere minimálně půl dne a součástí je diagnostika jízdní zkouškou + individuální doladění dle chování konkrétního motoru.
A když mu řekneš, že máš na motoru nějaké nestandardní komponenty a potřebuješ k nim doladit SW, nepošle tě do háje.
6) většinou se to bohužel dělá jak píšeš.
Korektně se úprava provádí tak, že se stáhne tovární SW z řídící jednotky, ten se upraví (většinou v programu WinOLS, ale existují i jiné), takto upravený SW se nahraje zpět do auta, provede se jízdní zkouška, nalogují všechna důležitá data a následně se SW doladí podle toho, jak se chová HW konkrétního motoru.
7) dá se cokoli, záleží jen na ochotě a odbornosti úpravce
Abys u vznětového motoru docílil zvýšení výkonu, stačí upravit jedinou - to jsou takové ty úpravy za čtyři tisíce u firem, které upravují všechno, co má kola.
Aspoň trochu kvalitní úprava od někoho, kdo ví, co dělá, potřebuje těch "map" upravit řádově desítky, u nových aut přes stovku.
2) většinou se to tak dělá, ale nemusí to být pravidlem.
I v částečném zatížení je prostor pro optimalizaci, zejména co se týče spotřeby paliva, odezvy na plyn a zanášení DPF.
3) jak u které úpravy. Řídící jednotka dělá to, co se jí řekne a záleží na úpravci jak se k tomu postaví.
U úprav, které jsem zmínil na začátku,u dochází ke značnému obohacení poměru paliva a vzduchu ve prospěch paliva, což má samozřejmě negativní vliv na rychlost zanášení DPF.
U kvalitní úpravy se směs taky "obohacuje" ve srovnání se sériovým stavem, ale nadměrné produkci sazí se dá předejít optimalizací jiných parametrů řízení motoru (tlak paliva, počátek vstřiku, recirkulace spalin, počet a časování pilotních vstřiků atd.) takže životnost DPF bude u kvalitní úpravy srovnatelná se sériovým stavem.
4) ano
5) Kvalitní úpravce neupravuje všechno, co má kola, ale specializuje se na nějakou konkrétní značku(y).
Úprava zabere minimálně půl dne a součástí je diagnostika jízdní zkouškou + individuální doladění dle chování konkrétního motoru.
A když mu řekneš, že máš na motoru nějaké nestandardní komponenty a potřebuješ k nim doladit SW, nepošle tě do háje.
6) většinou se to bohužel dělá jak píšeš.
Korektně se úprava provádí tak, že se stáhne tovární SW z řídící jednotky, ten se upraví (většinou v programu WinOLS, ale existují i jiné), takto upravený SW se nahraje zpět do auta, provede se jízdní zkouška, nalogují všechna důležitá data a následně se SW doladí podle toho, jak se chová HW konkrétního motoru.
7) dá se cokoli, záleží jen na ochotě a odbornosti úpravce
Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika
Je rozdíl mezi tuningem v nějaké garážovce a tuningem u renomované firmy jako třeba ABT. Rozdíl je v kvalitě (mají to lety vyzkoušené na tisících koncernových motorů, k dispozici je kompletní průběh výkonu i krouťáku, v případě auta v záruce přejímají záruku), ale samozřejmě i v ceně. Protože za pár korun nikdo nic zázračného neposkytne, spíš něco pohnojí.
„Přidej výkon a budeš rychlý na rovinkách. Ale uber hmotnost a budeš rychlý všude.“ Colin Chapman.
Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika
o jaky de auto/motor?
já třeba mám motor který se dělá 92 a 110kw, takže když to mám chipnutý za 92 na 110 tak se nemusím bát ničeho
já třeba mám motor který se dělá 92 a 110kw, takže když to mám chipnutý za 92 na 110 tak se nemusím bát ničeho
2022 Audi A4 Allroad 40TDI 150kw
ex 2022 Audi Q5 50TDI 210kw
ex 2022 Audi Q5 50TDI 210kw
Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika
Prošel jsem si obojí, jak ladění na brzdě u ctr, tak "standardní" chipy na obyč autech a ani toho druhýho způsobu bych se extra nebál, pokud zvolíš rozumnýho úpravce s referencema. Jako rozhodně to nebude 100% správně odladěný, ale za rozumný peníz to auto ožije. Ono spousta lidí ti bude radit na fórech tu jedinou správnou cestu, ale vzhledem k tomu co to stojí se jí málokdo vydá. Třeba u ctr ladění na brzdě znamenalo nejdřív instalovat širokopásmou lambdu a pak s tím musel ten co to ladil chvíli jezdit, aby měl správný výchozí bod na ladění na brzdě. A to ani nemluvím o tom, že každý auto je jiný a aby to auto dokázal naladit za rozumný čas, tak už ho musí dobře znát. Když to pak člověk sečte, tak zjistí že tyhle peníze každej prostě nevysolí a vlastně i těžko najdeš někoho kdo dělá právě tvoje auto.
Dával jsem nedávno do Sporta mapu od campperformance a za ty 4t jsem čekal, že to bude spíš na úrovni placeba, ale ono to celkem hodně ožilo ve středu a jsem veskrze spokojený. Ale rozhodně to není tovární mapa, která byla za všech podmínek "jemná" - sem tam cítím že tah není tak plynulý jako dřív. Ale rozhodně je "radostnější" reakce na plyn a středy jsou významně živější. Suma-sumárum spokojenost a nechám to tam. A jak píše mattonecz, ideálně nechat otevřít nějaký oem podladěný motor (třeba u mazdy některý skyactiv a spousta jiných).
Dával jsem nedávno do Sporta mapu od campperformance a za ty 4t jsem čekal, že to bude spíš na úrovni placeba, ale ono to celkem hodně ožilo ve středu a jsem veskrze spokojený. Ale rozhodně to není tovární mapa, která byla za všech podmínek "jemná" - sem tam cítím že tah není tak plynulý jako dřív. Ale rozhodně je "radostnější" reakce na plyn a středy jsou významně živější. Suma-sumárum spokojenost a nechám to tam. A jak píše mattonecz, ideálně nechat otevřít nějaký oem podladěný motor (třeba u mazdy některý skyactiv a spousta jiných).
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017).
Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika
Díky moc za vysvětlení, speciálne bitmapovi, za širší popis.
Mně z toho vyplývá, že budu spokejenej s tím co mám. Jedná se o vůz Hyundai i40 (104kW, 1.7 crdi - 2016 - stále v záruce), a nejsem si vědom, že by se někdo zaměřoval na tyto auta. Po přečtení odpovědi bitmapa, vidím, že to zas není tak jednoduché jak jsem si myslel a pochybuji, že by někdo věnoval ladění takové úsilí a měl takovou techniku, aby se jen na míle přibližoval továrně vyladěnému SW. V první řadě chci spolehlivé auto, které mi bude dlouho sloužit.
Díky moc za příspěvky.
Mně z toho vyplývá, že budu spokejenej s tím co mám. Jedná se o vůz Hyundai i40 (104kW, 1.7 crdi - 2016 - stále v záruce), a nejsem si vědom, že by se někdo zaměřoval na tyto auta. Po přečtení odpovědi bitmapa, vidím, že to zas není tak jednoduché jak jsem si myslel a pochybuji, že by někdo věnoval ladění takové úsilí a měl takovou techniku, aby se jen na míle přibližoval továrně vyladěnému SW. V první řadě chci spolehlivé auto, které mi bude dlouho sloužit.
Díky moc za příspěvky.
Re: Chiptuning - detailně jak se to dělá + rizika
Za mě, bych raději auto vyměnil za výkonnější, než čipovat 1.7
GTS 992
KTM X-BOW GT
F-150 5,0 ROUSH
M2 MT
hoonring.cz
Coupe JCW KW3
KTM X-BOW GT
F-150 5,0 ROUSH
M2 MT
hoonring.cz
Coupe JCW KW3