Dneska se mě splašil Range Rover Evoque diesel s automatem na dálnici. Hodně bílého kouře a otáčky na maximum, žádný tah. Naštěstí jsem mohl manuálním řazením do vyššího stupně vždycky otáčky stáhnout na cca 3 až 4 tisíc, tedy alepsoň na chvíli. A po zastavení dokonce zareagovalo vypnutí motoru tlačítkem. Po cca hodince, když přijela odtahovka,ještě chlap z odtahovky auto nastartoval a vyjel na odtahovací vůz.
To, co jsem se na různých zahraničných fórech dočetl, mě trochu vyděsilo. Končí tzv. runaway diesel vždycky zanesením/zničením celého motoru? Doufal jsem, že postačí výměna turba a auto bude jezdit dalších 150 tisíc km.
V Pondělí se snad dozvím od Land Roveru více, jak na tom to auto je, ale užírá mě to už teď.
Splašený diesel "runaway diesel"
- Snowman000
- Letec
- Příspěvky: 5661
- Registrován: čtv 17 bře 09:36
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Splašený diesel "runaway diesel"
Kamosovi sa to stalo na dvojkovej Lagune a stacilo nove turbo.
Myslim ze ale velmi zalezi ako rychlo sa podari stopnut motor...jemu takmer okamzite...
Myslim ze ale velmi zalezi ako rychlo sa podari stopnut motor...jemu takmer okamzite...
Naposledy upravil(a) Snowman000 dne sob 19 čer 14:57, celkem upraveno 1 x.
Konzerva od sardiniek s LSD
Multak se vsim vsudy
...tbd...
Multak se vsim vsudy
...tbd...
Re: Splašený diesel "runaway diesel"
Ty jo, tak kdyby se mi tohle stalo a motor zacal jet na olej, byl bych stestim bez sebe, ze to po zapalovani zdechlo. A fakt by me ani nenapadlo dovolit odtahovkari, aby to startoval.
„Simplify, then add lightness.“ /Colin Chapman/
Re: Splašený diesel "runaway diesel"
Smrtí motoru to končí ve chvíli, kdy člověk neví, co s tím a auto vyžere celou olejovou náplň. Pokud se to zastaví svévolně tím, že dojde olej, tak je to většinou na nový motor, protože fakticky dojde k zadření. Pokud se to zastaví brzy uživatelem, tak může stačit repas turba.
Jinak kdyby to někdy někoho potkalo, tak je nutné násilně zastavit motor. Kdo má manuál, tak to má jednodušší. Stačí motor udusit přes vysoký rychlostní stupeň. Manuál zastavit, vyšlápnout spojku, zařadit pětku/šestku a spojku rychle pustit. Auto poskočí, ale motor chcípne.
U automatů nebo kdo to není schopný chcípnout přes spojku, se musí motor udusit. Stačí vyrvat trubku přívodu vzduchu a nacpat do ní tričko nebo nějak jinak zamezit přístupu vzduchu k motoru.
Jinak kdyby to někdy někoho potkalo, tak je nutné násilně zastavit motor. Kdo má manuál, tak to má jednodušší. Stačí motor udusit přes vysoký rychlostní stupeň. Manuál zastavit, vyšlápnout spojku, zařadit pětku/šestku a spojku rychle pustit. Auto poskočí, ale motor chcípne.
U automatů nebo kdo to není schopný chcípnout přes spojku, se musí motor udusit. Stačí vyrvat trubku přívodu vzduchu a nacpat do ní tričko nebo nějak jinak zamezit přístupu vzduchu k motoru.
Re: Splašený diesel "runaway diesel"
hele jako dobrá rada s tím ucpáním sání, donekonečna opisovaná pořád dokola. Zeptám se přímo- viděl jsi někdy běžný dnešní diesel? Všechny mají jedno společné, celý motor je zakrytý vehementním plastovým krytem, já tomu říkám nejzbytečnější součástka, protože kdo chce vidět motor, nestojí o nějaký plastový lavor a kdo ho vidět nechce, tomu je fuk že tam je. No ale prý to zvyšuje bezpečnost chodců co sebou plácnou na kapotu. Ovšem dostat se obvykle bez demontáže nedá skoro k ničemu. Maximálně k tomu oranžovýmu oušku co když nedosáhne do oleje, musí se do servisu aby dali delší. Spousta aut má i filtrbox na šroubky takže tudy cesta nevede. Taky bych chtěl vidět hrdinu co půjde k motoru co vyvádí jak kdyby chtěl letět na Bagdád, vypouští různobarevné čmoudíky a vůbec se chová rychle a zběsile a bude řešit jak a co mu kam má nacpat.
Ten problém je trošku jinde. Nejde o to že by motor vysál olej a zadřel se. Ono to obvykle neběží na olej z mazání. Běží to na olej co už dlouho propouštělo opotřebené turbo, co se nahromadil v sacím traktu, v mezichladiči a rourách. Pak na to někde šlápnete, proud vzduchu ho načechrá, rozpráší a motor ho nasaje. A jak je to vlastně nekontrolovaná dávka paliva, začne peklo, motor se může roztočit do otáček které konstrukčně nevydrží a něco praskne.
Takže jediná spolehlivá a uskutečnitelná věc je brzdit a brzdit co to půjde. Neřadit, nehledat kvalty protože při vyřadění se odlehčený motor může vytočit k smrti. Tím brzděním se sníží otáčky a tím i proud vzduchu v sání a přestane dál nasávat olej.Vypnout klíček může pomoct, jsou tam různé klapky a regulace co řídí plnící tlak, variabilní sání a proudění přes EGR, které spadnou do klidové polohy která může motor zastavit. A nechytejte mě za slovo, ty motory to mají různě, někde to nemusí platit.
Ten problém je trošku jinde. Nejde o to že by motor vysál olej a zadřel se. Ono to obvykle neběží na olej z mazání. Běží to na olej co už dlouho propouštělo opotřebené turbo, co se nahromadil v sacím traktu, v mezichladiči a rourách. Pak na to někde šlápnete, proud vzduchu ho načechrá, rozpráší a motor ho nasaje. A jak je to vlastně nekontrolovaná dávka paliva, začne peklo, motor se může roztočit do otáček které konstrukčně nevydrží a něco praskne.
Takže jediná spolehlivá a uskutečnitelná věc je brzdit a brzdit co to půjde. Neřadit, nehledat kvalty protože při vyřadění se odlehčený motor může vytočit k smrti. Tím brzděním se sníží otáčky a tím i proud vzduchu v sání a přestane dál nasávat olej.Vypnout klíček může pomoct, jsou tam různé klapky a regulace co řídí plnící tlak, variabilní sání a proudění přes EGR, které spadnou do klidové polohy která může motor zastavit. A nechytejte mě za slovo, ty motory to mají různě, někde to nemusí platit.
Re: Splašený diesel "runaway diesel"
Je pravda, že úplně v nějaké nové naftě (2018 jsem měnil olej na nejnovějším) jsem se nehrabal, ale i semi-moderní auto s 1.6HDI, které máme v rodině, z roku 2013, je sice odeklované na motoru, ale nasávání je pořád vyvedeno trubkou k přední hraně masky. Tam se dá lehce dostat a dalo by se to urvat. Věřím, že to tak bude mít většina PSA koncernu dodnes, alespoň dle fotek to rozložení vypadá stejně. Teď jsem se díval na fotky 2.0TDI z posledních let a tam bych asi už ruku nestrčil. Hadice nasávání je sice pěkně viditelná a na dosah ruky (ta od filtr boxu, ne před), ale už je to hodně blízko motoru, takže je to riziko. CRDIčka z posledních let také mají v klidu přístup přímo k hadici u čela. Věřím ale, že spousta aut to má zadeklované celé.
To, co popisuješ je jedna z metod - olej nahromaděný např. v intercooleru. Jenže ono se to může spustit i přes špatně těsnící pístní kroužky nebo zanesené odvětrávání klikovky. V tu chvíli to žere náplň motoru a může to skončit zadřením. U starších aut ale dřív něco nevydrží než se to zadře. Může se přetočit rozvod, takže se motor potká, nebo zkrátka něco nevydrží a ojnice či jiný díl proletí blokem.
Runaway jsem naštěstí musel řešit pouze jednou a ne na žádném z našich aut. Bylo to na starém Renckovi, kde to naštěstí šlo chcípnout přes převodovku. Auto už bylo odstavené na krajnici, když jsme k tomu přijeli, takže vyšlápnutí spojky už o moc neulehčilo. Pokud se to ale stane při jízdě, tak nejjednodušší je auto udusit zastavením. To je ale za předpokladu, že brzdy dokáží přetlačit tah motoru. Tady kombinaci velmi silného motoru se Starline brzdami by mohla být špatná.
To, co popisuješ je jedna z metod - olej nahromaděný např. v intercooleru. Jenže ono se to může spustit i přes špatně těsnící pístní kroužky nebo zanesené odvětrávání klikovky. V tu chvíli to žere náplň motoru a může to skončit zadřením. U starších aut ale dřív něco nevydrží než se to zadře. Může se přetočit rozvod, takže se motor potká, nebo zkrátka něco nevydrží a ojnice či jiný díl proletí blokem.
Runaway jsem naštěstí musel řešit pouze jednou a ne na žádném z našich aut. Bylo to na starém Renckovi, kde to naštěstí šlo chcípnout přes převodovku. Auto už bylo odstavené na krajnici, když jsme k tomu přijeli, takže vyšlápnutí spojky už o moc neulehčilo. Pokud se to ale stane při jízdě, tak nejjednodušší je auto udusit zastavením. To je ale za předpokladu, že brzdy dokáží přetlačit tah motoru. Tady kombinaci velmi silného motoru se Starline brzdami by mohla být špatná.
Re: Splašený diesel "runaway diesel"
ono to není tak zlé, to spalování oleje není nic moc, žádné řízené vstřikování, to nejede na výkon. Trochu problém to asi bude u automatu, ono si to podřadí a nějakou sílu to mít bude. Ale že jsou brzdy levné, neznamená že nebrzdí. Tohle je jednorázová situace, pár sekund brzdění, ne řádění na okruhu. A jde o to, zpomalit motor, snížit mu otáčky do té míry že přestane olej nasávat a spalovat.
Ještě je jedna varianta prchajícího motoru. Stávalo se to u starých dieselů s mechanickým vstřikováním, dokonce i u traktorů. Porucha regulátoru čerpadla. To pak opravdu jede na výkon a nejlepší řešení je odšroubovat nebo urazit skleničku, čistič paliva.
Ještě je jedna varianta prchajícího motoru. Stávalo se to u starých dieselů s mechanickým vstřikováním, dokonce i u traktorů. Porucha regulátoru čerpadla. To pak opravdu jede na výkon a nejlepší řešení je odšroubovat nebo urazit skleničku, čistič paliva.
Re: Splašený diesel "runaway diesel"
Tak jsem byl v servisu a auto se prý podařilo zastavit díky klapce sacího potrubí.
Mechanik v servisu mě před chvíli řekl, že prý na vine byl problém s "Kürbelgehäuseentlüftung" - odvětrání klikové skříně (nevím, jestli to google správně přeložil) a kdybych prý přišel dříve, nedošlo by ke zničení turba a oprava by byla tak na 200-300 Eur. Na to, že žádné problémy ani nápadně zvýšená spotřeba na autě nebyla jen pokrčil rameny. Ale možná mě jen chtějí povodit za nos abych zůstal u značky, jelikož jsem chtěl na podzim nové auto, a měl jsem domluvenou zkušební jízdu s Velarem.
Teď odhadují opravu na 2,5-3000 Eur za díly + práce.
Mechanik v servisu mě před chvíli řekl, že prý na vine byl problém s "Kürbelgehäuseentlüftung" - odvětrání klikové skříně (nevím, jestli to google správně přeložil) a kdybych prý přišel dříve, nedošlo by ke zničení turba a oprava by byla tak na 200-300 Eur. Na to, že žádné problémy ani nápadně zvýšená spotřeba na autě nebyla jen pokrčil rameny. Ale možná mě jen chtějí povodit za nos abych zůstal u značky, jelikož jsem chtěl na podzim nové auto, a měl jsem domluvenou zkušební jízdu s Velarem.
Teď odhadují opravu na 2,5-3000 Eur za díly + práce.
Re: Splašený diesel "runaway diesel"
Máme doma evoqa zhruba 8 let. A za tu dobu nepřesvědčil, aby jsme zůstali u Range.