Stránka 1 z 3

Připomínka k článku Motory moderních aut.

Napsal: sob 08 čer 19:18
od buell
Dnes musím reagovat na článek Motory moderních aut.
Z mého pohledu je v něm několik nepřesností a dokonce i jedna, opět z mého pohledu, dost špatná informace.
Začnem od nejhoršího, což jest tankování paliva s vyšším oktanovým číslem.
Zjednodušeně napsáno, čím vyšší číslo, tím samozřejmě vyšší teplota na vznik samozápalu, ale také vyšší teplota hoření.
Tudíž je důležité dodržovat to, co uvádí výrobce, nebo případně úpravce daného motoru. Samozřejmě, jednou za čas, pokud se natankuje jiné palivo, tak to jednotka vydrží.
Pak tu máme onu neschopnost zamezit plnému otevření sací klapky při nízkých otáčkách motoru.
To je taky nepřesné, tenhle problém už se dal zvládnout bez elektroniky v šedesátých letech a to podtlakovým šoupátkem.
Od přelomu tisíciletí je to řešeno v některých systémech druhou servomotorem ovládanou škrtící klapkou a v posledních cca 10-ti letech je už jen jedna klapka ovládaná servomotorem. Tudíž uhel otevření klapky záleží jen na řídící jednotce a né na poloze plynového pedálu. Samozřejmě jsou vyjímky, ale to je na knížku.
Dále olej.
Motor je zkonstruován na jistý typ oleje a pokud si někdo řekne, že mu dá to nejlepší na trhu, tak ve většině případech nedělá dobře.
Bohužel dnešním a už vůbec starším motorům nedělá dobře biosložka, to je velkej problém, o kterém se nikdy mluvit nebude a bude se pouze bagatelizovat- neb Mamon je děsně mocnej, ale to sem nepatří.
Závěrem pro všechny a jednoduše, čím menší objem ve válci, tím vyšší otáčky, olej a palivo takové jaké má být, pravidelný servis a citlivá noha, nebo ruka a motor o to déle vydrží.

Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.

Napsal: sob 08 čer 20:47
od Stepan
čemu přesně vadí ta biosložka?

Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.

Napsal: ned 09 čer 00:02
od Zajda
buell píše: Zjednodušeně napsáno, čím vyšší číslo, tím samozřejmě vyšší teplota na vznik samozápalu, ale také vyšší teplota hoření.
Tudíž je důležité dodržovat to, co uvádí výrobce, nebo případně úpravce daného motoru. Samozřejmě, jednou za čas, pokud se natankuje jiné palivo, tak to jednotka vydrží.
Jak jako vyšší teplota hoření? Při stejné kompresi? To asi ne.

Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.

Napsal: ned 09 čer 09:38
od PepaSFI
v návodu k obsluze bývá oktanová hodnota předepsaná a to jako MINIMÁLNÍ. Žádné omezení pokud jde o vyšší hodnoty. Pořád je v provozu spousta vozidel stavěných ještě na benzin Normal 80 okt a bez problémů fungují na dnešní 95 okt. U čtyřtaktů samozřejmě po přidání náhrady tetraetylolova. Dvoutakty bez změny. Samozřejmě pokud někdo využije snížené klepání tím že bude motor ještě víc týrat pod otáčkama, jistě mu tím neprospěje. Ale ten problém není v nádrži, je tam kde by měl být mozek řidiče.

Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.

Napsal: ned 09 čer 10:05
od Zajda
Stejně tak norma jakosti paliva udává minimální oktanové číslo, ne maximální, Natural 95 bude ve skutečnosti běžně RON 96 a více.

Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.

Napsal: ned 09 čer 11:34
od 406 Coupe
od Stepan » včera, 20:47
čemu přesně vadí ta biosložka?

Tady to máš dost podrobně: http://www.tribotechnika.sk/tribotechni ... otoru.html

Chování biosložky v benzínových motorech bude asi ještě horší, kvůli nižší kompresi a teplotě spalování.

Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.

Napsal: ned 09 čer 11:40
od GeneHawkins
Zajda píše:
buell píše: Zjednodušeně napsáno, čím vyšší číslo, tím samozřejmě vyšší teplota na vznik samozápalu, ale také vyšší teplota hoření.
Tudíž je důležité dodržovat to, co uvádí výrobce, nebo případně úpravce daného motoru. Samozřejmě, jednou za čas, pokud se natankuje jiné palivo, tak to jednotka vydrží.
Jak jako vyšší teplota hoření? Při stejné kompresi? To asi ne.
Ona tam ale není stejná komprese, když to hoří. S vyšším oktanovým číslem směs hoří později a tedy logicky při vyšší kompresi.

Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.

Napsal: ned 09 čer 12:08
od pavproch
Stejnou (imho zavádějící / scestnou / nesprávnou) informaci sem (zprostředkovaně via autorizák v Brně) doslat od techniků (motorářů) bmw z mnichova, když (3 měsíce) pátrali po příčině, proč mi po GO odcházely "nové" N53B30 jeden za druhým po nějakých 6-9tis km. Prý do N53 není radno lít (aditivovaný) BA98NA nebo (aditivovaný) prémiový BA95NA, ale jen obyčejný BA95NA bez aditiv, protože.....

Jak píšu, moc tomu tvrzení ale nevěřím.

Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.

Napsal: ned 09 čer 12:43
od Zajda
GeneHawkins píše:Ona tam ale není stejná komprese, když to hoří. S vyšším oktanovým číslem směs hoří později a tedy logicky při vyšší kompresi.
Bavíme se snad o zážehovém motoru, kde se směs zapaluje svíčkou.
Pokud řídící jednotka neupraví předstih, tak se zapálí obě paliva při stejné kompresi.
Pokud ho upraví, tak v rámci povoleného rozsahu dle řídícího software. Asi ho nebude posunovat libovolně jen protože by to šlo.

Re: Připomínka k článku Motory moderních aut.

Napsal: ned 09 čer 13:05
od GeneHawkins
Jenže směs s vyšším oktanovým číslem hoří pomaleji a proto později.