V ideálním případě by se oleje míchat neměly, protože některé aditivace se navzájem nesnesou a jejich smísením mohou vlastnosti oleje citelně zdegradovat.
Nejméně vadí, pokud se smíchají oleje splňující stejnou normu výrobce motoru/auta. To je zároveň přesně ta norma, která by tě při výběru oleje měla zajímat nejvíce. Tebou uvedené parametry 5W40 a 5W30 jsou pouze specifikací vizkozity oleje, která ale neříká prakticky nic o výkonnostní kategorii oleje, o hladině sulfátového popela, o obsahu protikarbonizačních aditiv a milionu dalších podstatných parametrů. Normy výrobců jsou ty údaje typu VW 504.00, BMW Longlife 04, MB 229.3 apod. Takže pokud dodržíš tuto normu, pak smíchání olejů různých značek by nemělo způsobit žádný významný problém.
Do motoru bys neměl lít olej, který nesplňuje normu výrobce motoru (viz výše), pokud opravdu dobře nevíš, co děláš (což nevíš, protože by ses tu neptal). Dolévání oleje nesplňujícího tuto normu je tedy vždycky nouzovka, ale jak píše spooon, je to lepší, než aby bylo oleje málo. Motor by však s takovou směsí měl být provozován co nejkratší dobu a při nejbližší příležitosti by se olejová náplň měla vyměnit za předepsanou.
Pokud máš starší auto s nenáročným motorem, bez moderních katalyzátorů a bez filtru pevných částic, u něhož buď výrobce ani neuvádí žádnou vlastní normu (a jen odkazuje na univerzální výkonnostní normy jako jsou třeba ACEA A3/B3 nebo API SL), nebo je to nějaká "oldschool" nenáročná norma jako třeba VW 502.00, pak bych sice přesto různé oleje různých viskozitních specifikací (tebou zmíněné 5W40 a 5W30) taky nemíchal, ale žádné zásadní negativní dopady by to nemělo a dá se s tím žít (a jezdit)
Pozor ale na to, že oleje 5W30 už mohou být lehkoběžné oleje (oleje se sníženou HTHS viskozitou) a ty by se do motoru, který pro ně není určen, rozhodně dostat neměly.