Chlopi, při čtení tohodle mě napadlo, že vlastně netuším, (a to vlastně dělám v autobranži....) jak v automobilkách stavějí prototypy.... myslím jako technolgicky - dyž jede sériová výroba, jsou na veškerou plechařinu i plastařinu formy a kopyta, ale dyž sa staví prototyp ?!?! Plechy asi nevyklepávají kladívkem, ne? Waterforming? A plastové dílce už vůbec netuším.....
Btw - námět pro redakci na (pro mne zajímavý, velmi) článek ......
Re: Jak v automobilkách vyrábějí prototypy?
Napsal: pon 05 bře 18:57
od řidičBOB
Co vím ze Shade, tak dělají formy - nultá série.
Re: Jak v automobilkách vyrábějí prototypy?
Napsal: pon 05 bře 19:35
od Stepan
Já to v muzeu BMW München pochopil tak, že se "designove" prototypy se dělají tak, že se celé auto 1:1 vymodeluje/vyřeže z takové hnědé hmoty (dřevo asi ne, nevim, nepamatuju). No a v tu chvíli máš fyzicky tvar a kolem něj děláš formu. Velmi zjednodušeně řečeno.
A k plastovým dílům-jak co. Plast jde "obrábět" a tvarovat tolika způsoby, že plech je oproti němu nudnej brácha. Jak se dělají petflašky znáš? Na začátku máš maličkej kousek, budoucí hrdlo, z tvrdého plastu. A pak se do toho už jenom foukne
E: Ta hnědá věc je tohle:
Re: Jak v automobilkách vyrábějí prototypy?
Napsal: pon 05 bře 20:01
od pavproch
Kuju. Já nemyslel "clay" nýbrž skutečná funkční auta (prototypy).
Re: Jak v automobilkách vyrábějí prototypy?
Napsal: pon 05 bře 20:06
od Stepan
Já to tím směrem taky vedl. Máš clay, z toho už seš schopen udělat formu a jak máš formu, boucháš prototypy
Teda, takhle si to pamatuju z cca 3 roky staré návštěvy.
Re: Jak v automobilkách vyrábějí prototypy?
Napsal: pon 05 bře 20:18
od .Z3
Protože jsem v tomto přímo od fochu tak příspěju... Velké plošné díly jako vnější plechy, velké int. obložení jsou ručně dělané laminátové nebo karbonové skořepiny, formy se frézují na CNC z ureolu. Sposta dílů je přímo frézovaná z hliníku z plného mat. a to i větší díly jako třeba disky kol (!). Sposuta dílů které nenesou zatížení se tiskne na 3D tiskárnách, poté brousí lakuje. Samozřejmě co nejvíc vnitřních dílů (podvozek, rámy sedaček) se snaží převzít ze série a max. upravit. Zajimavá je třeba výroba pěn do sedaček - ty se také frézují na CNC ale pěna se předtím napustí vodou a nechá v pěně zmrazit.
Clay nemá s funkčními showcary na autosalony nic společného, v clayi se ladí design na sérii a žádné formy z něj udělat nejdou, ten se max. skenuje do dat a prohlíží. Design na showcar vzniká celý v CADu.
Re: Jak v automobilkách vyrábějí prototypy?
Napsal: pon 05 bře 20:21
od pavproch
KUJU!
To je přesně to co mě zajímalo.
Re: Jak v automobilkách vyrábějí prototypy?
Napsal: pon 05 bře 20:33
od Stepan
Ha, tak si to pamatuju blbě. Díky
Re: Jak v automobilkách vyrábějí prototypy?
Napsal: sob 10 bře 12:34
od pavproch
Konkurence to tu čte.... na auto.cz neska vyšel článek na tohle thema....
Re: Jak v automobilkách vyrábějí prototypy?
Napsal: ned 11 bře 10:00
od vonkreuz
Včera jsem byl na lince v jedné automobilce. Měli tam odstavené různé skelety a podlahové plošiny zatím čisté bez povrchové úpravy. Zaujalo mně, že některé části měli jinou barvu plechu (tmavá šedomodrá oproti stříbřité normálního plechu) - části prahů, části nosníků v mot. prostoru, panely podlahy pod řidičem a spolujezdcem, zadní příčné nosníky pro uchycení předních sedaček. Jedná se o použití vysoko pevnostní ocele? Některé skelety měly pod "víčkem nádrže" dvě kulaté díry nestejného průměru. PHM+močovina nebo PHM+elektrika? :-