Stránka 1 z 4

Zajíždění nového motoru

Napsal: úte 19 dub 20:36
od pavproch
Myslím, že to tu ještě jako samostatné téma není....

Tohle sem tu našel na desáté stránce threadu o onboard videjích... a potvrzuje to můj osobní názor: hned od začátku tomu dávat sodu... ( ale přiznávám, že sem se - prozatím* - nikdy nedonutil tomu 3x měnit olej a filtr během prvních 1500km...)

* že bych se k tomu dokopal u N53? ;)
aikoN píše:Ha, tak jsem to našel B-)
Pokud se podivas na cerstve vybrouseny povrch valcu, tak muzes videt patern jemnych ryh (my tomu rikame "crosshatching"). Ty ryhy pracuji pri zabehu motoru naprosto stejne, jako pilnik, ktery opracovava pistni krouzky za jejich pohybu nahoru a dolu k dosazeni jejich usazeni (= k jejich zmene tvaru a kulatosti, ktera pote kopiruje kulatost valcu). Problemem je, ze spicky tech ryh crosshatching se pri tom samy opotrebovavaji a brzo zakulati a otupi (takze po kratkem case nejsou uz dostatecne ostre k odstraneni materialu z pistnich krouzku). Pistni krouzky netesni jen jejich samotnym pritlakem - jako pruziny (ten jejich pritlak je jen nekde mezi 10 a 20 lbs, coz proti tisicum PSI tlaku ve valcich nema absolutne zadnou sanci). Pistni krouzky jsou ke stenam valcu tlaceny samotnymi tlaky ve valcich, ktere se dostanou mezi pist a pistni krouzky. Pri zabehu je cilem co nejrychleji odstranit material z pistnich krouzku z "nejvyssich" mist po jejich obvodu tak, aby i ty nejnizsi mista prisly do kontaktu s povrchem valcu. Predstav si to tak, ze rukou namalujes na papir kruh, ktery pote nuzkama vystrihnes. Samozrejme, ten kruh nebude perfektne kulaty. K dosazeni jeho naproste kulatosti by jsi musel nadale trochu ostrihat mista vyssiho prumeru tak, aby se jejich prumer rovnal mistum nejnizsiho dosazeneho prumeru. Naprosto stejne to je s pistnimi krouzky k dosazeni jejich rovnomerneho tesneni.
Pokud clovek zajizdi motor "jemne" (pri male zatezi), tak se ve valcich netvori dostatecny tlak k rychlemu uberu materialu tech nejvyssich mist obvodu pistnich krouzku. Pote, co se to crosshatching otupi uz pote nikdy nedojde k uberu materialu z tech vysokych mist pistnich krouzku tak, aby i ty nizke mista pote tesnily. Je to proste, jako by jsi chtel opracovavat ty vysoke mista tupym pilnikem. Tlaky ve valcich pote unikaji do klikove skrine pres ty netesnici nizke mista pistnich krouzku, coz samozrejme vede k snizenemu vykonu.
Pokud chcete zajet motor spravne a dobre, tak ho musite po jeho prvnim spusteni a zahrati zajet velice tvrde. 80% zabehu motoru se deje v prvni hodine jeho chodu po jeho prvnim spusteni. Pote uz je na vsechno pozde. Nikdy nepouzivejte k zabehu syntheticky olej. Pred prvnim spustenim naplnte olejovy filter a zkuste dostat olej vsude, kam jen muzete - jakymkoliv zpusobem (tocenim olejoveho cerpadla elektrickou vrtackou, pouzitim externi pumpy, etc.). Nikdy nedrzte motor po jeho prvnim spustenim ve volnobehu, kdy je tlak a prutok oleje nejnizsi. Po zahrati na provozni teplotu jedte udelat zabeh okamzite. Pokud ten zabeh nebudete delat, tak ten motor ani nespoustejte. K zabehu budete potrebovat cestu bez provozu (a policie), na ktere muzete jet rychle. Nejdrive udelejte 3 "pulls" pri 50% zatezi (otevreni klapky) v 40 do 60% RPM pasmu motoru v 3 anebo 4 rychlostnim stupni. Jednoduse, pri 40% otacek otevrete klapku na 50% a pri 60% otacek ji zavrete a nechate spadnout otacky zpet na 40%. To opakujete 3x. Pote to same, ale od 40% otacek do 80% pri 75% otevreni klapky. Opet trikrat. Pote to same, ale od 30% do 100% otacek pri plne zatezi (100% otevreni klapky), opet trikrat - ve ctvrtem rychlostnim stupni. Pote je ten motor uz 80% zabehnuty a uz nikdy nebude lepsi. Po prijezdu domu (opet, jedte pomerne agresivne, stridejte plnou zatez s nizkou) okamzite vymente olej a filter. Pote vymente olej a filter opet po nejakych 200 miles a pote po 1,000. I po tom prvnim zabehu i nadale jezdete s tim motorem agresivne, nebojte se plne zateze a vysokych otacek. Cim vyssi zatez, tim lepsi. Nejhorsi, co muzete udelat je nechat bezet ten motor dlouho ve volonobehu, v nizkych otackach a pri nizke zatezi (= treba s tim jet pri 3,000 RPM 500 miles po dalnici). Rozdil ve vykonu mezi tako "tvrde" zajetym motorem a zajizdenim vetsinou doporucenym tovarnou (anebo na zaklade nejakych mytu o jemnem 10,000 km zabehu) je vetsinou mezi 2 a 10%. "Jemny" a dlouhy zabeh je doporucovany tovarnou jen v jejich vlastnim zajmu, ktera po vas chce, aby jste co nejdele namahali motor co nejmene. Cim dele budete namahat motor co nejmene, tim vetsi sance, ze ten motor prezije zaruku - stejne, jako by tovarna po vas chtela, aby jste s tim autem jezdili jen jednou tydne.
Zabeh je proste o case. Mate na to hodinu po prvnim spusteni motoru. Pokud tu prvni hodinu stravite obdivovanim, jak ten motor pekne bezi ve volnobehu, tak vas to bude stat az 10% vykonu + spaliny v klikove skrini, rychlejsi rozklad oleje, etc.

Re: Zajíždění nového motoru

Napsal: úte 19 dub 21:00
od charger
Já na tohle slyšel už tolik názorů, že se neodvažuji říci, co je správné. Jediné na čem se všichni shodují, je brzy vyměnit olej. Motor je tvrdě odzkoušen už ve fabrice, proto nevim proč tomu hned dávat kotel.

Já slyšel například, že dobré je po zahřátí vytáčet motor, ale nikdy ne na plný plyn, maximálně tak 60%. Jinde se zase říká dávat tomu kládu postupně. Čert ví. A co jsem četl článek od Harrise o zajíždění M3, tak ani samotné automobilky si nejsou jisté.

Re: Zajíždění nového motoru

Napsal: úte 19 dub 21:02
od X123
Píše tam, že se nejvíc děje v první hodině po prvním spuštění motoru (80%)... Takže je vlastně všechna snaha zbytečná, páč než převezmeš auto od prodejce, tak už tu hoďku bude mít stejně natočeno (z linky na plochu, z plochy na kamion/vlak, další manipulace...)

Re: Zajíždění nového motoru

Napsal: úte 19 dub 21:12
od merlin
Ja viem len jedno, ze motor sa lepsie zabieha pri co najmensom pocte studenych startov. Takze najlepsie je prvych 1500-2000km absolvovat na dlhych tratiach ale samozrejme striedat zatazenie a otacky. V meste sa pri kratkych jazdach motor neda dobre zabehnut. Vymena oleja po zabehu je velmi dobra vec.

Re: Zajíždění nového motoru

Napsal: úte 19 dub 21:16
od Vana
nějak nerozumím proč se při jemném záběhu nepřibrousí kroužky ale ten crosshatching (tedy honování) válce ano ?
přece buď se dobrousí oboje, nebo nic

Re: Zajíždění nového motoru

Napsal: úte 19 dub 21:35
od charger
X123 píše:Píše tam, že se nejvíc děje v první hodině po prvním spuštění motoru (80%)... Takže je vlastně všechna snaha zbytečná, páč než převezmeš auto od prodejce, tak už tu hoďku bude mít stejně natočeno (z linky na plochu, z plochy na kamion/vlak, další manipulace...)
To by odpovídalo tomu, proč se motory drsně testují na stolicích ještě ve fabrice :)

Re: Zajíždění nového motoru

Napsal: úte 19 dub 23:21
od merlin
Podla mna kto zabieha agresivne dosiahne len to ze zabeh bude rychlejsi a motor sa skor "uvolni" a skor bude poskytovat maximalny vykon. Ale ak by sme motory porovnali napriklad po 100 a viac tis. km tak sa vsadim ze motor s jemnejsim zabehom bude mat nizsiu spotrebu oleja a loziska na kluke a ojniciach v lepsom stave.

Ako priklad mozem uviest test Renaultu Laguna 2l Turbo na 100 tis. km kde po rozobrati motora nasli velmi opotrebovane loziska na kluke. Automobilka sa vyjadrila ze na nove loziska nanasa pri vyrobe molibden pre lepsi zabeh a ked niekto zatazuje motor prilis skoro tak sa vrstva molibdenu zosucha a zacne prilis velke trenie priamo kovu a tym padom opotrebeniu lozisk. Ten motor sa prejavuje hlavne hlukom pocas zohrievania. Vykon motora bol v poriadku, ale uz zvuk "sepotu kvetin" tento motor nikdy mat nebude.

Re: Zajíždění nového motoru

Napsal: stř 20 dub 06:35
od bitmap
Vana píše:nějak nerozumím proč se při jemném záběhu nepřibrousí kroužky ale ten crosshatching (tedy honování) válce ano ?
přece buď se dobrousí oboje, nebo nic
Krouzky maji povrchovou upravu tvrdochromem, zatimco "vlozka" je pouhy nikasil, proto se brousi vlozka a ne krouzek.

merlin: to je obycejny ass covering bullshit, co fabrika pustila do sveta. Jakmile se tam dostane olej od cerpadla, role molybdenu nebo jineho "assembly lube" konci. Lozisko na klice se neopotrebuje jen tak samo od sebe. Bud tam pouzili nejaky srackovy material, spatne to vyrobili (prilis mala/velka vule) nebo ten motor z ruznych pricin nemazal jak mel.

Re: Zajíždění nového motoru

Napsal: stř 20 dub 07:10
od Vana
bitmap: nevím jestli se chromované kroužky používají i s nikasilem, ale souhlasím že obecně kroužky bývají tvrdší než povrch válce (a´t nikasil, nebo litina). Na druhé straně ale kroužek se šoupe neustále a válec jen ve chvíli kdy přes něj kroužek zrovna přejíždí. Takže válec je sice méně odolný proti otěru, ale také je mnohem méně zatížený.

Nevím jak u aut, ale třeba u zatížených motocykových motorů nikasil ve válci přežije několik pístů i s kroužkama

Re: Zajíždění nového motoru

Napsal: stř 20 dub 07:34
od bitmap
Vana: s motocyklovymi motory nemam zadne zkusenosti, ale tam bych hlavni pricinu tipnul na vysoke otacky a tim i problematicke mazani.V normalnim nudnem automobilovem motoru s pracovnimi otackami do 6000ot/min jsou krouzky v podstate nesmrtelne, pokud je zajisteno kvalitni mazani, motor se zatizi az po zahrati a zaroven se ty krouzky se kvuli nejake zprasene uprave neprehrivaji.