Ma Ferrari a Octavia stejne jizdni vlastnosti?

Když se chcete ponořit do nitra...
lampa
Pan Řidič
Příspěvky: 280
Registrován: pát 31 led 21:40

Ma Ferrari a Octavia stejne jizdni vlastnosti?

Příspěvek od lampa »

Zdravim, vedu spor s vysokoskolsky vzdelanym clovekem v technickem oboru, ktery tvrdi, ze na jizdni vlastnosti, zejmena nachylnost na smyk, ma vliv pouze ztrata adheze zpusobena pneumatikami, tj. supersport by dostal smyk ve stejny okamzik, jako uplne obycejne auto, pokud by obe vozidla jela na stejnych pneumatikach. Samozrejme vim, ze je to nesmysl, jelikoz na jizdni vlastnosti ma vliv rozlozeni hmotnosti, teziste, geometrie atd., nicmene potreboval bych pomoct to nejak formulovat, aby se to posunulo z obecne roviny do konkretni. Napr. rozlozeni hmotnosti ma vliv takovy a takovy atd. Kdyz jsem se snazil argumentovat tim, proc se na zavodni auta davaji tuhe a snizene podvozky, tak je to pry proto, aby se vuz pri rychle jizde neprevratil, nicmene smyku to zabranovat nema. Ten pocit, kdyz vite, ze mate pravdu, ale nemuzete s tim nic delat, je sklicujici, proto se obracim na vas s prosbou o lepsi formulaci skutecnosti, pripadne odkaz na clanek, ktery o tom pojednava. Diky.
Uživatelský avatar
M.Z.
Letec
Příspěvky: 5751
Registrován: úte 28 srp 13:23
Bydliště: FM

Re: Ma Ferrari a Octavia stejne jizdni vlastnosti?

Příspěvek od M.Z. »

Já bych jej nechal v tom jeho světě...
Co se rozumí stejnými pneu, vzorek, rozměr?
GTS 992
KTM X-BOW GT
F-150 5,0 ROUSH
M2 MT
hoonring.cz
Coupe JCW KW3
lampa
Pan Řidič
Příspěvky: 280
Registrován: pát 31 led 21:40

Re: Ma Ferrari a Octavia stejne jizdni vlastnosti?

Příspěvek od lampa »

Asi oboji. Proste stejne pneu. Tvrdi, ze pneumatika ma hranici prilnavosti, kterou po dosazeni urcite rychlosti prekona odstrediva sila, pricemz prave ta rychlost je stezejnim faktorem.
Uživatelský avatar
mmira
Moderátor
Příspěvky: 5088
Registrován: pon 07 úno 22:51

Re: Ma Ferrari a Octavia stejne jizdni vlastnosti?

Příspěvek od mmira »

jak zaznelo vyse, nechal bych ho svemu osudu a vice bych se s nim nebavil. diskuze s podobnymi "vzdelanci" nikam nevedou.

jinak pokud by neslo jinak, lze vyjit z vektoroveho znazorneni sil, ktere na pneu pusobi. na tech se da lehce ukazat "obalka" prilnavosti. opravdu se da rict, ze stejna pneumatika ztrati prilnavost za stejnych podminek at uz je namontovana na jakekoliv auto, jenze navodit stejne podminky za techto okolnosti v realu nejde. tam uz hraje roli vyse zminene, hlavne tedy geometrie a vyska teziste, hmotnost a schopnost podvozku staticky "prenaset" hmotnost z vnejsi na vnitrni stranu, tedy v podstate tuhost stabilizatoru.

jeste jeden faktor vstupuje do hry - ten by se v diskuzi s panem jiste dal pouzit a zajimalo be me, jak se s nim vyporada. pneumatika neni tuhe teleso, dochazi u ni k ruznym deformacim prave v dusledku v predchozim odstavci zminenych vlastnosti auta. a prave tyhle deformace rozhoduji o okamziku ztraty adheze.
Autoforum.cz
V12 + H6 + V6d + R6t + R4t + R4t + R4 + R4 na dvou
lampa
Pan Řidič
Příspěvky: 280
Registrován: pát 31 led 21:40

Re: Ma Ferrari a Octavia stejne jizdni vlastnosti?

Příspěvek od lampa »

No musim se priznat, ze mi nasadil brouka do hlavy a samotneho by me taky docela zajimalo, jak to je. Zkousel jsem neco v tom smyslu, ze pokud se auto nakloni a hodi vetsinu vahy na vnejsi kola, tak poleti drive, nez kdyz bude vaha vice mene rozlozena na vsech ctyrech, ale nejsem fyzik, tak jsem to nemohl moc rozebirat, ani obhajovat. Jeste teziste tak nejak uznal, ale opet spise ve vztahu k prevraceni. Nejvic neveri tuhemu podvozku a rozlozenim hmotnosti. Argument s deformovatelnosti pneumatiky zkusim, diky.
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1920
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: Ma Ferrari a Octavia stejne jizdni vlastnosti?

Příspěvek od Zajda »

Hlavně - deformovatelná není jen pneumatika, ale veškerá konstrukce auta, pružiny, tlumiče, celé zavěšení, karoserie. Při zatížení v zatáčce probíhá v autě spousta dynamických dějů, které ovlivní, jaká část každé ze 4 pneumatik se dotýká silnice a jak je zrovna zatížená. A silnice není rovná podložka, ale soubor různých nerovností, sklonů, povrchů. Pneumatiky můžou fungovat jen pokud mají kontakt s vozovkou. Právě o využití potenciálu pneumatik se celá věda točí.

A všechny ty dynamické děje mají samozřejmě úplně jiný průběh u auta s jiným rozložením hmotnosti na nápravách, s větší či menší částí hmotnosti až v převisech nebo naopak koncentrovanou mezi nápravami, s různým těžištěm (které ovlivní např. i pozice řidiče/nákladu v autě). A podle toho se pak musí přizpůsobit koncepce podvozku a charakteristika pružin a tlumičů, aby udržely kola co nejvíce času v kontaktu s cestou. A většinou je taky potřeba, aby to celé nestálo moc peněz.

Dále - v rámci geometrie podvozku se dimenzuje třeba rozbíhavost nebo sbíhavost kol, záklony rejdového čepu zatáčejících kol, odklony (kola jsou u závodních a serióznějších sportovních aut v základním stavu jakoby šikmo k silnici a až při zatížení v zatáčce se opřou maximální plochou pneumatik), používají se diferenciály s různou charakteristikou.

No a pak tu máme ještě aerodynamický přítlak, ten zamotnává všechno o řád výš. Zatímco běžné silniční auto produkuje aerodynamický vztlak, tj. auto se nadlehčuje a kola s rychlostí mají čím dál horší kontakt s vozovkou, supersportovní a závodní stroje vytváří přítlak. V případě formule 1 tak výrazný, že dokáže ve větrném tunelu jezdit po stropě.

Všechno výše zmíněné navíc znamená, že u každého auta budou mít totožné pneumatiky jiný průběh zahřívání a opotřebení. Samotná pneumatika nemívá nutně ani v základním stavu stejnou přilnavost po celém povrchu, ale jinou uprostřed, na kraji, nebo samozřejmě na bočnici, která se dostává do kontaktu s cestou při velké deformaci. No a když už dochází k tomu zahřívání při jízdě, to taky není konzistentní po celé ploše. A už vůbec není konzistentní mezi oběma nápravami jednoho auta, nemusí být ani mezi jednotlivými koly v rámci jedné nápravy.

Tímto jsem se jako laik pouze jemně otřel o povrch problematiky, nastavení podvozku je seriozní věda. Tvůj názorový oponent si zřejmě auto představuje jako 4 gumy na podložce a dál už mu to hlava nebere. Ale nic si z toho nedělej, já se s podobnou nadutostí setkal např. i ze strany aktivních jezdců rally, když se u jednoho článku na ewrc strhla diskuse že není možné, aby se výměnou pneumatik potlačila nedotáčivost auta. Že při zvýšené úrovni přilnavosti pneu se třeba něco v podvozku kroutí více a dostává do úplně jiných poloh, dochází k výraznějším přesunům hmotnosti, auto se víc naklání, jezdí po třech kolech kde předtím jelo po čtyřech, na tom nezáleží, prostě charakteristika zůstane stejná, ať se jede na slicku nebo ojetých hadicích a basta, my jsme mladej začínali rally ještě na žigulicích tak co nám tu budeš povídat :-)
Naposledy upravil(a) Zajda dne ned 15 úno 04:49, celkem upraveno 1 x.
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Ma Ferrari a Octavia stejne jizdni vlastnosti?

Příspěvek od Vana »

Zajda: nemyslím si že chybný názor by musel nutně spojen s nějakou nadutostí zmíněného oponenta. On to jen bere z ryze fyzikální podstaty (a v té obecné rovině má pravdu) a nepřihlíží k popsanému souboru dalších výrazných vlivů protože k nim zřejmě nemá dostatek informací.

Jinak vzhledem k faktu že se i octavia používá pro okruhové závodění, nejspíše i pro ni existují různé podvozky - jinak nastavené a s jinými komponenty - umožňující rychlejší zatáčky. Tj. nemusí se ani srovnávat Octavia a Ferrari, rozdíly v jízdních vlastnostech budou veliké už v rámci samotné Octavie
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1920
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: Ma Ferrari a Octavia stejne jizdni vlastnosti?

Příspěvek od Zajda »

Toho člověka by z mého pohledu omlouvalo jedině to, že v životě auto neviděl, nebo nějaká momentální indispozice. Jako vzdělaný technik, byť v úplně jiném oboru, by měl mít aspoň dostatek soudnosti rozpoznat, že o problematice neví dost aby vynášel závěry.
Ale co omlouvá od podobných názorů třeba jezdce, kteří 30 let drancují závodní tratě, to už fakt nevím :-)
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
lampa
Pan Řidič
Příspěvky: 280
Registrován: pát 31 led 21:40

Re: Ma Ferrari a Octavia stejne jizdni vlastnosti?

Příspěvek od lampa »

Zajda: Diky moc, neco takoveho jsem potreboval slyset.
dali
Autoškolák
Příspěvky: 75
Registrován: čtv 13 úno 13:16

Re: Ma Ferrari a Octavia stejne jizdni vlastnosti?

Příspěvek od dali »

Zajda píše:Ale co omlouvá od podobných názorů třeba jezdce, kteří 30 let drancují závodní tratě, to už fakt nevím :-)
Asi to bude o tom, že když se tam dokážou držet takhle dlouho tak musí mít prachy + sponzory tím pádem si můžou dovolit mít na všechno lidi, takže tyhle věci za ně řeší někdo jinej...kdo je nechá ať si o tom melou co chtěj, když to platěj a minimálně některý z nich částečně omlouvá i to že přes svojí zabedněnost dokážou s autem o kterým ani pořádně nevědí jak funguje něco zajet.
Odpovědět