Grafy z motorové brzdy
Grafy z motorové brzdy
Zdravím,
Je tu někdo znalý, kdo by mi vysvětlil křivky z motorové brzdy MAHA ?
Korigovaný výkon ? Tj. to co uvadí výrobce?
Výkon motoru ?
Výkon na kole ? - tj. to co se dostane z motoru na kola tzn ztráty přes převodovku atd ?
Ztrátový výkon ?
Pro příklad třeba kamarádův graf z 320d po 300tkm
Je tu někdo znalý, kdo by mi vysvětlil křivky z motorové brzdy MAHA ?
Korigovaný výkon ? Tj. to co uvadí výrobce?
Výkon motoru ?
Výkon na kole ? - tj. to co se dostane z motoru na kola tzn ztráty přes převodovku atd ?
Ztrátový výkon ?
Pro příklad třeba kamarádův graf z 320d po 300tkm
Re: Grafy z motorové brzdy
Řek bych že jediný seriózní údaj z brzdy je výkon na kolech
Vše ostatní jsou podle mě už jen hausnumera počítaná bulharskými konstantami
Vše ostatní jsou podle mě už jen hausnumera počítaná bulharskými konstantami
Re: Grafy z motorové brzdy
Proměří se výkon na kolech, proměří se ztráty v hnacím řetězci. Zbytek se dopočítá. Válcový brzdy mají odchylku 2-3%. Jestli obsluha použije bulharskou konstantu pro klamání zákazníků je věc jiná.
RWD
Re: Grafy z motorové brzdy
d1,8t: Nemyslím že by ty bulharské konstanty měly sloužit ke klamání zákazníků, už samotný postup měření vzbuzuje velké pochybnosti. A to z těchto důvodů:
- Měření ztrát mi přijde jako nejpodivnější prvek celého systému, především proto že ztráty to měří nebo spíše odhaduje na nezatíženém hnacím řetězci. Takže první bulharská konstanta.
- I z výše uvedeného protokolu mi přijde ztrátový výkon (23%) docela velký. Nevím jestli nakonec největší ztráty nedělají pneumatiky, které se na válcích o relativně malém průměru samozřejmě deformují více než na rovné silnici, což by asi znamenalo další chybu v měření a další bulharskou konstantu.
- Dále netuším, jestli systém je při doběhu nějak schopný do výpočtu zahrnout rotační setrvačnosti všech hřídelí, spojky, apod. a zejména při rozběhu navíc i velkou rotační setrvačnost těžkých dílů v motoru. Tedy ještě jedna bulharská konstanta
Dokázal bys mi prosím vysvětlit jak to podle tebe funguje že to umí dosáhnout takovou přesnost ?
P-S: kdesi jsem četl test jak jedno auto přezkoušeli ve čtyřech různých zkušebnách. Výsledný rozptyl hodnot byl kolem 20-25%
- Měření ztrát mi přijde jako nejpodivnější prvek celého systému, především proto že ztráty to měří nebo spíše odhaduje na nezatíženém hnacím řetězci. Takže první bulharská konstanta.
- I z výše uvedeného protokolu mi přijde ztrátový výkon (23%) docela velký. Nevím jestli nakonec největší ztráty nedělají pneumatiky, které se na válcích o relativně malém průměru samozřejmě deformují více než na rovné silnici, což by asi znamenalo další chybu v měření a další bulharskou konstantu.
- Dále netuším, jestli systém je při doběhu nějak schopný do výpočtu zahrnout rotační setrvačnosti všech hřídelí, spojky, apod. a zejména při rozběhu navíc i velkou rotační setrvačnost těžkých dílů v motoru. Tedy ještě jedna bulharská konstanta
Dokázal bys mi prosím vysvětlit jak to podle tebe funguje že to umí dosáhnout takovou přesnost ?
P-S: kdesi jsem četl test jak jedno auto přezkoušeli ve čtyřech různých zkušebnách. Výsledný rozptyl hodnot byl kolem 20-25%
Re: Grafy z motorové brzdy
O jakém doběhu mluvíš, zde se měří ustálený stav, nikoliv přechodové jevy.
Pokud se měří na zkušebně i chování vozidla (zrychlení atd.....) tak se na hřídel dynamomeru přidávaly setrvačníky které odpovídaly hmotnosti vozidla.
Ztráty se neodhadují, ale měří. Technici vědí, že je pneu na válcích a nikoliv na silnici. Jednak to jde změřit, jednak je s tím 50 let zkušeností..... a proto bych věřil spíše výkonu motoru než výkonu na kolech, protože je od této nepřesnosti osvobozen.
Pokud se měří na zkušebně i chování vozidla (zrychlení atd.....) tak se na hřídel dynamomeru přidávaly setrvačníky které odpovídaly hmotnosti vozidla.
Ztráty se neodhadují, ale měří. Technici vědí, že je pneu na válcích a nikoliv na silnici. Jednak to jde změřit, jednak je s tím 50 let zkušeností..... a proto bych věřil spíše výkonu motoru než výkonu na kolech, protože je od této nepřesnosti osvobozen.
Re: Grafy z motorové brzdy
Honza: jsem rád že se v tom vyznáš, popiš mi tedy prosím tě stručně postup měření a hlavně měření ztrát
zajímalo by mě taky proč jsou ve výše uvedeném protokolu rozepsány hmotnosti rotujících hmot, když se jedná o ustálený stav
a budu velmi rád když mi ten ustálený stav ukážeš na nějakém videu, například tady ?:
https://www.youtube.com/watch?v=WOiZMr8Kriw#t=100
http://www.autoforum.cz/prvni-dojmy/sko ... m-vykonem/
nebo třeba tady ?
http://www.autoforum.cz/bleskovky/bmw-m ... ssi-video/
případně přímo na brzdě MAHA
https://www.youtube.com/watch?v=r2_F-vpLA4g
děkuji
zajímalo by mě taky proč jsou ve výše uvedeném protokolu rozepsány hmotnosti rotujících hmot, když se jedná o ustálený stav
a budu velmi rád když mi ten ustálený stav ukážeš na nějakém videu, například tady ?:
https://www.youtube.com/watch?v=WOiZMr8Kriw#t=100
http://www.autoforum.cz/prvni-dojmy/sko ... m-vykonem/
nebo třeba tady ?
http://www.autoforum.cz/bleskovky/bmw-m ... ssi-video/
případně přímo na brzdě MAHA
https://www.youtube.com/watch?v=r2_F-vpLA4g
děkuji
Re: Grafy z motorové brzdy
Tady na typer webu je něco ke srovnávání jednotlivých válcových brzd: http://typer.cz/forum/viewtopic.php?f=22&t=111, je to teda z roku 2009...
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017).
Re: Grafy z motorové brzdy
jarka: dík, celkem to potvrzuje ty bulharské konstanty
Re: Grafy z motorové brzdy
Jen stěží, nedával jsem ve škole moc pozor. Takže budu jen předpokládat, že válcem bržděným retarderem s přesně definovanou zátěží pro kola změří výkon motoru na kolech. A pak tím stejným válcem s externím elektrickým pohonem a vyšláplou spojkou proměří ztrátový výkon mezi od kol ke vstupu do převodovky. Na škole jsem to i počítal, ale všechno jsem úspěně zapoměl.Vana píše: Dokázal bys mi prosím vysvětlit jak to podle tebe funguje že to umí dosáhnout takovou přesnost ?
RWD