Stránka 1 z 11
Nejlepsi system AWD
Napsal: sob 19 bře 11:39
od pjanda
Zajimalo by mne, jaky system pohonu vsech kol povazujete za nejlepsi a proc, popr. co vam na nejakem jinem vadi. Smyslem neni vyvolat nejaky flame, rad bych zjistil, jake prednosti jednotlive systemy skytaji.
Pohled by mel byt uzivatelsko-technicky, tedy primarne hledet na fungovani, ale brat v potaz i to, jak elegantni ci efektivni cestou bylo vysledku dosazeno. Cilem neni "vyhlasit viteze", ale spise opravdu poznat, co komu vyhovuje a proc, coz - jak verim - muze byt poucne nejen pro me; kazdy system bude lepsi pro trochu jine vyuziti.
Osobne jsem v zivote poznal vetsinu systemu AWD na trhu, neco jineho je ale si s tim sjet par tisic km a neco jineho totez pouzivat roky za rozlicnych podminek.
Sam zrejme nemam zadnou vyhranenou preferenci. Takovy xDrive se mi libi funkcne, ale moc se mi nelibi technicky. Torsen se mi libi technicky, ale v praxi ma docela zasadni limity. Haldex mi technicky prijde byt docela racionalni, nekdy ale dava poznat, ze je pripojitelny. Pak je tu "visco" Subaru a Subaru s DCCD (to se mi v poslednich letech libilo asi nejvice), Honda ma sve AWD, Mitsubishi, Nissan, neco se vida ve Fiatech, jel jsem kdysi s Kangoo 4x4... Je tu zkratka rada dalsich vice ci mene povedenych systemu (nekdy se stejnymi koreny, samozrejme), se kterymi byste mohli mit sve zkusenosti, nebo o nich mit nejake povedomi - sem s tim

Re: Nejlepsi system AWD
Napsal: sob 19 bře 11:43
od goes
z meho pohledu jsou nejlepsi trvale pohony vsech kol se stredovym diferam, ovsem s aktivnimi prvky ala Audi a jeho aktivni diferaky pso RS dpo. dale mitsu, dale Subaru, dale Mazda a jeho aktivni diferak v minule MPS. Dle meho je to asi nejlepsi mozna kombinace funkcnosti, technickeho reseni apod. posunuji limity pohonu o dost dale. To se bavime o beznych autech v beznem provozu.
Po teto sorte pohonu pak pokladam za nejlepsi trvaly pohon vsech kol resen ruznymi zpusoby, at uz torsenem, otevrenym diferakem apod.
A za tim vidim jakekoli dalsi typy pripojitelnych systemu, at uz modernich proaktivnich (suzuki, haldex, bmw) nebo neproaktivnich.
Extremni situace ala offroad neresi ani tak to nejlepsi, ale nejodolnejsi a nejefektivnejsi pro jizdu v takovem prostredi.
Zasadni prinos trvaleho pohonu je v jedne veci - predchazeni problemu i v nenaprogramovanych situacich. Tzn. proaktivni system automaticky sepne pohon napr. pri rozjezdu, ale uz nikdy predem nevidi tu kaluz co je pred vami. Pripojitelne systemy jsou dobre kdyz uz problem nastane, tam jsou casto lepsi, nez takovy torsen ve starscich audinach a klidne to priznam. Je ovsem pravda, ze ten trvaly pohon casto ani neumozni vznik takove situace.
Re: Nejlepsi system AWD
Napsal: sob 19 bře 11:45
od goes
jinak zkusenosti mam s haldexem tri generaci, torsenem C v audi a alfe, suziki trvalem pohonu i nove gerenari aktivniho AWD, mazde, bmw, mb, i to kango 4x4 jsem mel, fiatovskeho systemu, nissanu, subaru apod. s necim vetsi a s necim mensi.
Re: Nejlepsi system AWD
Napsal: sob 19 bře 12:16
od merlin
Len chcem upresnit ze Subaru Legacy, Outback, Forester s manualnou prevodovkou pouziva planetovy diferencial s visko spojkou a nie len visko spojku ako sa casto uvadza. Rovnake modely s automatom pouzivaju riadenu elektricko hydraulicku spojku. Outback za priplatok a Forester v serii ma vzadu samosvorny lamelovy diferencial.
Re: Nejlepsi system AWD
Napsal: sob 19 bře 13:56
od Reese
Pro mě je nejlepší xDrive. Sám to nemám, ale byl jsem na akci BMW, kde to přímo srovnávali s Audi, Mercedesem a Subaru. I když nepochybuji o tom, že podmínky byly s ohledem na pořadatele akce nastavené tak, aby BMW vyhrálo, byly to situace docela obyčejné a v praxi představitelné. Třeba jen rozjezd do kopce s nulovou trakcí jedné nápravy zvládl pouze xDrive a to je třeba věc, kterou si dokážu představit v životě velmi jednoduše. To je spíš úplný základ než nějaká libůstka.
Navíc jsem mohl jezdit s 530xi a to auto se chovalo čitelně a neutrálně s lehkou tendencí k přetáčivosti. Jízdně + v záludných situacích prostě xDrive neměl žádný větší minus.
Technické řešení hodnotit nechci, nerozumím tomu, ale z akce vím jistě že xDrive dneska není připojitelný, ale permanentní pohon všech kol s možností významného přerozdělení hnacího momentu mezi kola. Rozhodně to není něco jako haldex.
Re: Nejlepsi system AWD
Napsal: sob 19 bře 14:01
od goes
reese: xdrive je pripojitelny system, ktery umi do urcite miry resit nastale situace, koukam, ze te panove od bmw poradne zmasirovali. akorat se misto zadnich kol pripojuji predni kola, ktera se navic za urcitych situaci zcela odpojuji. takze je to presne to, co haldex.
nicmene to cos tu napsal je to co pisu. Kdyz uz krizovka stane, jsou pripojitelne systemy do znacne miry rovnocene a samozrejme pokud je to ukazka automobilky, tak konkurenci prekonaji. Jenze nejhorsi je, ze tyto systemy pripusti ve vetsi mire vzniknout krizove sitauci, coz trvale pohony neudelaji.
Re: Nejlepsi system AWD
Napsal: sob 19 bře 14:08
od Reese
To víš, bylo to i se zvláštními službami od asistentek, tak se mi pravda asi vykouřila. Z hlavy
xDrive III ale určitě není připojitelný systém. Je to systém s výchozím rozdělením momentu 40:60, na tom se nic nemění, dokud nepřijdou zvláštní podmínky. To je podle tebe připojitelné? To je pak připojitelné všechno.
U posledního xDrivu máš 60:40, spojku pro změnu rozdělení mezi nápravy a mezi kola to rozdělují brzdy. Myslet si o tom může každý co chce, ale funguje to a rozhodně je to permanentní systém.
Re: Nejlepsi system AWD
Napsal: sob 19 bře 14:09
od goes
xdrive III je pripojitelny system zcela jiste, ktery se navic ve vybranych situacich zcela odpojuje. To, ze v tom mas zmatek je normalni.
Re: Nejlepsi system AWD
Napsal: sob 19 bře 14:10
od Jenyk
Je xDrive to samé co Haldex (lamelová spojka připojující permanentně nepoháněnou nápravu) nebo se to nějak liší?
Re: Nejlepsi system AWD
Napsal: sob 19 bře 14:12
od goes
v podstate tak jak pises, je to proaktivni system jako haldex4 tozn. pri tabulkovych situacich predem distribuuje moment na vsechna kola v pomeru co uvadi reese, coz je ovsem napr. pri rozjedzu a jen za urcitych situacich. pokud jedes 90 na tempomat stabilni rychlosti nejde na predek v podstate nic.