FWD, AWD, RWD - výhody a nevýhody
Napsal: ned 13 bře 01:33
Poznámka jednoho evidentně zarytého fandy jedné nejmenované značky mě dnes inspirovala k přemýšlení a nakonec i založení tohoto tématu. Chtěl bych prodiskutovat výhody a nevýhody všech možných systémů pohonu. Obvykle se takováto vlákna zvrhnou v hádku zarytých příznivců toho či onoho, tomu bych se rád vyhnul. Nejde mi o nalezení toho nejlepšího. A také by možná stálo za to tady probrat některé z mýtů, které se jednotlivých koncepcí týkají.
Úvahy nad výhodností toho či onoho druhu pohonu mě napadají už dlouho, ale až v letošní zimě jsem získal rozsáhlejší zkušenosti s AWD, tak se mi mozaika poskládala.
Myslím, že začít je třeba u tzv. přirozené nedotáčivosti či přetáčivosti. Je podle mě nesmysl pokládat rovnítko mezi RWD a přetáčivým a FWD zase nedotáčivým chováním auta. Mám tedy namysli ne reakci auta na prudké otočení volantem do strany při rychlé jízdě v přímce, to se pak přes čumák hrne vše. Zrychlovaná jízda v kruhu ale leccos prozradí. Navíc zkombinovaná s prudkým ubráním plynu, popř zabržděním či využitím techniky scandinavian flick (omlouvám se za anglický termín). Obvykle to zkouším s každým autem a už jsem zažil slušně přetáčivé předokolky (Honda Civic sedan) a současně nechutně nedotáčivé zadokolky (např BMW. e91 325i na RFT). A taky velmi neutrálně se chovající jak FWD (Peugeot RCZ), tak RWD (BMW e46 330Ci). Ještě jsem nezmínil AWD. Tam jsou moje zkušenosti omezené, pomoci budou muset jiní, ale Impreza WRX je spíše nedotáčivá. BMW e60 530xi se na druhou stranu chovalo neutrálně, spíše se mu furt chtělo jet dveřma napřed (jezdil jsem s tím ale na uježděném sněhu).
Závěr? Nezáleží na druhu pohonu, záleží na konkrétním autě a na jeho naladění. Z nedotáčivého lze změnou geometrie podvozku a tuhosti stabilizátorů udělat přetáčivé a naopak. Druhou věcí je pak chování pod plynem. Tam už samozřejmě systém pohonu svůj vliv má, zadokolku půjde plynem urvat snáze než ostatní dvě koncepce. U AWD hodně záleží na nastavení. U klasického AWD od Subaru má dlouho tendenci k nedotáčivosti, která ale celkem náhle přechází v přetáčivost. Jak je to u jiných značek? Co na to "připojitelné" systémy?
Když bych měl shrnout můj názor na to, který systém mi vyhovuje nejvíce, tak pokud se budeme bavit jen o přesunu z bodu A do bodu B, je mi to úplně jedno. Jedinou situací je těch pár dní v roce, kdy je na cestě vrstva rozbředlého a velmi kluzkého sněhu. To, jak jsem se letos mohl sám přesvědčit, je nejlepší AWD, pak FWD a RWD (obě na stejno). Doplním ale, že pokud je na cestě uježděný sníh, líbí se mi víc v RWD. Sice je občas problém s trakcí, ale jakmile je auto v pohybu, je jízda v pohodě a ještě zábavná. U AWD jsem stále bojoval s tím, že se to rychle rozjelo a pak to nechtělo brzdit. Teď mě vlastně napadla ještě jedna situace, kdy mi AWD přece jen sedlo víc. Když sněží a mezi pruhy se udělají pásy neuježděného sněhu. To pak lze v AWD jen neubrat a lehce změnit pruh, v FWD a RWD je potřeba ubrat, přejet a zase přidat. Jinak ale AWD z mého pohledu žádné velké výhody nemá a zůstávám spíše fanouškem RWD. O jízdě pro zábavu není v mém případě o čem diskutovat, jednoznačně vítězí RWD s LSD.
Berte to prosím jako podnět k diskuzi a sdělení vašeho názoru. Sám mám celkem jasno, ale zajímají mě zkušenosti jiných. A mimochodem, říká se, že čtyřkolku neurveš. Nevěřte tomu, urval jsem ji. Naštěstí tam byla jen hromada sněhu .
Úvahy nad výhodností toho či onoho druhu pohonu mě napadají už dlouho, ale až v letošní zimě jsem získal rozsáhlejší zkušenosti s AWD, tak se mi mozaika poskládala.
Myslím, že začít je třeba u tzv. přirozené nedotáčivosti či přetáčivosti. Je podle mě nesmysl pokládat rovnítko mezi RWD a přetáčivým a FWD zase nedotáčivým chováním auta. Mám tedy namysli ne reakci auta na prudké otočení volantem do strany při rychlé jízdě v přímce, to se pak přes čumák hrne vše. Zrychlovaná jízda v kruhu ale leccos prozradí. Navíc zkombinovaná s prudkým ubráním plynu, popř zabržděním či využitím techniky scandinavian flick (omlouvám se za anglický termín). Obvykle to zkouším s každým autem a už jsem zažil slušně přetáčivé předokolky (Honda Civic sedan) a současně nechutně nedotáčivé zadokolky (např BMW. e91 325i na RFT). A taky velmi neutrálně se chovající jak FWD (Peugeot RCZ), tak RWD (BMW e46 330Ci). Ještě jsem nezmínil AWD. Tam jsou moje zkušenosti omezené, pomoci budou muset jiní, ale Impreza WRX je spíše nedotáčivá. BMW e60 530xi se na druhou stranu chovalo neutrálně, spíše se mu furt chtělo jet dveřma napřed (jezdil jsem s tím ale na uježděném sněhu).
Závěr? Nezáleží na druhu pohonu, záleží na konkrétním autě a na jeho naladění. Z nedotáčivého lze změnou geometrie podvozku a tuhosti stabilizátorů udělat přetáčivé a naopak. Druhou věcí je pak chování pod plynem. Tam už samozřejmě systém pohonu svůj vliv má, zadokolku půjde plynem urvat snáze než ostatní dvě koncepce. U AWD hodně záleží na nastavení. U klasického AWD od Subaru má dlouho tendenci k nedotáčivosti, která ale celkem náhle přechází v přetáčivost. Jak je to u jiných značek? Co na to "připojitelné" systémy?
Když bych měl shrnout můj názor na to, který systém mi vyhovuje nejvíce, tak pokud se budeme bavit jen o přesunu z bodu A do bodu B, je mi to úplně jedno. Jedinou situací je těch pár dní v roce, kdy je na cestě vrstva rozbředlého a velmi kluzkého sněhu. To, jak jsem se letos mohl sám přesvědčit, je nejlepší AWD, pak FWD a RWD (obě na stejno). Doplním ale, že pokud je na cestě uježděný sníh, líbí se mi víc v RWD. Sice je občas problém s trakcí, ale jakmile je auto v pohybu, je jízda v pohodě a ještě zábavná. U AWD jsem stále bojoval s tím, že se to rychle rozjelo a pak to nechtělo brzdit. Teď mě vlastně napadla ještě jedna situace, kdy mi AWD přece jen sedlo víc. Když sněží a mezi pruhy se udělají pásy neuježděného sněhu. To pak lze v AWD jen neubrat a lehce změnit pruh, v FWD a RWD je potřeba ubrat, přejet a zase přidat. Jinak ale AWD z mého pohledu žádné velké výhody nemá a zůstávám spíše fanouškem RWD. O jízdě pro zábavu není v mém případě o čem diskutovat, jednoznačně vítězí RWD s LSD.
Berte to prosím jako podnět k diskuzi a sdělení vašeho názoru. Sám mám celkem jasno, ale zajímají mě zkušenosti jiných. A mimochodem, říká se, že čtyřkolku neurveš. Nevěřte tomu, urval jsem ji. Naštěstí tam byla jen hromada sněhu .