Stránka 1 z 18
rychlost vs otacky vs spotreba
Napsal: pát 11 bře 10:21
od mager
dobry den,
mam 2 otazky, na ktore by ma zaujimala odpoved:
- 1. je nejaky rozdiel v spotrebe ked idem napriklad 2000rpm na 3. rychlostny stupen a 2000rpm na 5. rychlostny stupen? teoreticky by to malo zrat menej na trojke kvoli odporu vzduchu, ale v reale to bude predpokladam asi naopak
- 2. je nejake spektrum nizkych otacok, pri ktorom auto zerie pri rovnakej rychlosti viac ako keby som podradil a motor by bol vo vyssich otackach? napriklad 4. stupen 1500rpm by zral viac ako 3. stupen 2000rpm?
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Napsal: pát 11 bře 10:47
od charger
Ad2: to určitě možné je, záleží na tom jaké má mapy vstřiků. Třeba můj bývalý Sunny GTI to tak měl, pod 2 tisíce neměl žádnou cenu jezdit, motor se podtáčel a ještě tam měl bohatší mapy...
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Napsal: pát 11 bře 10:51
od goes
1. ano rozdil tam bude a zasadni a nejde jen o odpor vzduchu
2. ano, je to naprosto normalni. pokud vypadnes z optimalnich otacek pro danou rychlost co jedes a dany kvalt, jde spotreba nahoru.
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Napsal: pát 11 bře 20:20
od pjanda
Toto je velmi zajimave tema. Vetsina lidi se ridi vsemoznymi klise a nevi, z ceho spotreba prameni a co za jinak stejnych okolnosti ovlivnuje jeji vysi.
Odpoved na otazku cislo 1.je jednoducha: ano, je, pri 2 000 ot. min na petku musite jet rychleji nez na trojku a tedy prekonavat predevsim mnohem vetsi odpor vzduchu, spotreba bude nesporne vyssi.
Odpoved na otazku cislo 2. uz je ale mnohem slozitejsi a pripravim na toto tema clanek, ktery to osvetli v cele sve siri. Je to opravdu slozite tema, ktere pro komplexni popsani bude potrebovat nekolik vypoctu a tabulek. Mam to v hlave, pokud me nezabije ma soucasna choroba
, na nedeli nebo na pondeli to pripravim.
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Napsal: pát 11 bře 20:51
od Robert
Už se na to moc těším... rád bych se dozvěděl také rozumný důvod, proč většina aut s automatickou převodovkou točí na dálnici ve 160km/h více než 4 000 otáček na nejvyšší kvalt, když by vzhledem k síle motoru bez problému stačilo točit třeba 3 000 i míň... navíc ve spojení s DSG převodovkou nevidím problém ani při nutnosti náhlého přidání plynu, nebo u turbo benzinových/dieselových motorů, které mají dostatek výkonu položen už hodně nízko...
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Napsal: pát 11 bře 22:57
od mager
takze ak dame extremny pripad bodu 1.: prejdem 100km na jednotke vs 100km na sestke, obe pri rovnakych otackach. na jednotke budem mat lepsiu spotrebu?
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Napsal: sob 12 bře 00:14
od Robert
Ono záleží asi i na tom, kolik motor spotřebuje na svůj běh (na volnoběh), takže stejný otáčky na 5ku, nebo na 6ku jsou jasná věc, ale na 1ku a na 6ku už to tak jasné být nemusí...
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Napsal: sob 12 bře 08:38
od Vana
pjanda píše:...Odpoved na otazku cislo 2. uz je ale mnohem slozitejsi a pripravim na toto tema clanek, ktery to osvetli v cele sve siri. Je to opravdu slozite tema, ktere pro komplexni popsani bude potrebovat nekolik vypoctu a tabulek. Mam to v hlave, pokud me nezabije ma soucasna choroba
, na nedeli nebo na pondeli to pripravim.
na tohle jsem taky zvědavý
výrobci jsou na podobné informace dost skoupí, zveřejní tak maximálně půběh momentu při plném zatížení
ale něco podobného pro různě velké částečné zátěže, případně s grafy měrné spotřeby snad ani sehnat nejde
přitom mají tyhle závislosti rozhodující vliv na ekonomiku provozu
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Napsal: sob 12 bře 09:46
od pjanda
Vana: Vas to stoprocentne neuspokoji, jste prilis znaly veci na to, aby Vam to neco dalo. Zcela konkretni odpoved bez grafu merne spotreby proste dat nelze a vytvorit si jej vlastnimi silami bez znalosti dalsich udaju take nejde. A tyhle udaje uz dnes nezverejnuje lautr nikdo.
Premyslel jsem nad tim, jak to podat a vezmu to asi spise laicky - jednak se pokusim vnest vice svetla do toho, kde ma spotreba svuj puvod, ze ji primarne neurcuji otacky, ale produkovany vykon, ktery muze byt ve stejny otackach ruzny. A ze ten odpovida tomu, jakou pohybovou, polohou ad. energii musime vozu dodat pokud od nej chceme to ci ono. To je spise mimo pro zaklad.
A k tomu pridam jen obecne informace o tom, jak moc efektivne lze tuto energii vytvaret pri ruznych otackach. Vezmu to na prikladu, ktery bude platit pro vetsinu motoru, ale presto to muze byt pokazde jinak.
Jeste o tom musim popremyslet, uplne se mi toto zpracovani nelibi, protoze je prilis obecne, jakkoli par zajimavych informaci prinese a par klise zbori...
Re: rychlost vs otacky vs spotreba
Napsal: sob 12 bře 10:13
od pjanda
mager píše:takze ak dame extremny pripad bodu 1.: prejdem 100km na jednotke vs 100km na sestke, obe pri rovnakych otackach. na jednotke budem mat lepsiu spotrebu?
To je porad ta sama otazka
Zde spotreba nebude dana otackami, ale tim, ze na petku pojedete mnohem rychleji, tj. budete prekonavat mnohem vetsi odpor vzduchu, tj energeticka narocnost takoveho presunu bude vyssi. Muzeme se bavit o tom, jaka bude spotreba vzhledem k case a jaka vzhledem k ujete vzdalenosti, ale to uz tu vubec nechci otevirat.
Proto take chci mou "clankovou reakci" otevrit tim, co za spotrebu vubec muze, protoze v tomto evidentne nema rada lidi jasno.
Relevantni otazka na vliv otacek motoru na spotrebuje je, jestli pri jinak stejne rychle jizde (rekneme 70 km/h) bude nizsi spotreba na sestku treba pri 1 500 ot., nebo na petku pri 2 000 ot., jak jsem pochopil Vasi puvodni otazku. Tady uz prave prichazeji ony slozitosti...