Sám si hezky protiřečíš Protože zrovna zimní guma je ta, která bude mít vždycky čitelnější a konzistentnější chování za těchhle podmínek a letní guma je ta, která má větší sklony k tomu zničehonic na mokru těsně nad nulou prostě ustřelit, obzvlášť když předtím na suchu držela tak dobře.PepaSFI píše:ono to pravidlo o 7 stupních samozřejmě blbost je. Ti propagandisti totiž obvykle mluví o průměrné teplotě. Kdyby mluvili o pevně dané, museli by ty gumy takhle koncem září přezouvat dvakrát denně, jiné na ráno a jiné na odpoledne a tak z toho vybruslili tou průměrnou. Což je ještě větší blbost. Ona ta pneumatika ovládá matematiku? Jak si spočítá ten průměr?
Ale samozřejmě fyzika platí, s teplotou se mění mechanické vlastnosti materiálů. Jenže těch vlivů je taková spousta, že paušalizovat to na teplotu 7 stupňů je naprostá pitomost. Ono obecně je paušalizování nebezpečnou praktikou, lidi mají dojem že když dodrží tabulky, je všecko v pohodě. Ale to vůbec není pravda. To že mám super skvělý gumy přesně podle doporučení, vůbec neznamená že mi to neuklouzne. V zimě to klouže. Někdy víc, někdy míň a když by to mohlo klouzat, musím podle toho jet. Správný gumy můžou trošku pomoct. Někdy. Taky nás ty poučky a testy svádí k limitnímu myšlení. Získáváme pocit že strašně moc záleží na hraničních vlastnostech, že je obrovský rozdíl jestli ta guma zabrzdí na 40 nebo 41,001 metrech, jestli udrží zatáčku v 80kmh nebo v 82kmh. Prdlačky na tom záleží, někdy stačí dát do kufru nákup a auto se chová úplně jinak ať má obutý co chce. Skoro nikde se nedozvíte chování gum za jízdy z pohledu řidiče. Mě ani tak nezajímá v kolika kmh mi guma přestane držet, mě spíš zajímá jak se to stane. Jestli přejde do plynulého smyku který uřídím nebo to udělá cvak křach a jsem zadkem napřed v oranici. Jak se budou měnit vlastnosti s opotřebením? Jak guma drží při různém zatížení? Někdo potřebuje gumy primárně na 150kmh ve dvou milimetrech slané břečky na dálnici, někdo na hopkání po městě po mokré dlažbě, někdo na špatně udržované cesty Vysočiny s vrstvou sněhu. Dá se tohle zpaušalizovat na 7 stupňů? Blbost! To hlavní máme ve svých rukách, žádná tabulka nepomůže.
Jasně máš pravdu že záleží na mnoha faktorech a pokud znáš tu fyziku a poznáš to chování auta, můžeš si přezout podle sebe, já taky přezouvám podle sebe. Ale běž to vysvětit mojí mámě, nebo 90% řidičů, kteří nepoznají aní že jedou na skoro vypuštěné gumě. Prostě pravidlo, že pokud klesnou průměrné denní teploty pod 7°C je vhodné přezout, je bezpečná a blbuvzdorná věc. Ano při 7°C je v některých situacích lepší zimák v některých letňák, jenže když je přes den 7°, ráno a večer bývá těsně nad nulou, kde už ten letňák nefunguje. A o tom to pravidlo přesně je....