Vyvazovani kol

Když se chcete ponořit do nitra...
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2831
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyvazovani kol

Příspěvek od jarka »

Vždycky když mi vyvažují nebo obouvají kola, tak se snažím u toho být a každý kolo ještě zkouknu pohledem při roztočení jestli nehází vlivem křivosti. Kolo může být křivý a stejně jde vyvážit na nulu, ale člověk aspoň ví že to může být potencionální zdroj problémů. Ideálně shlídnout disk a pak ještě komplet kolo s pneu. Obecně se ale kolem servisu aut motá tolik namachrovaných idiotů, že je to k pláči. Takže když jsi na potřetí natrefil na dobrý servis tak jsi měl vlastně docela štěstí :D .
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 483
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: Vyvazovani kol

Příspěvek od PepaSFI »

asi záleží na konstrukci, jak je to upnutí na vyvažovačku udělané. Ale kdysi jsme v práci vyráběli hřídele na vyvažovačky a tam se určitě dával kužel zvenku. Na hřídeli byla příruba na kterou disk dosedl vnitřní plochou, zvenku se dal kužel a matice. Eventuelně pro disky bez středové díry jako třeba staré francouzské třídíráky se centrální šroub odmontoval a do té příruby daly šrouby.


A ještě k tomu co někdo psal na předchozí straně, o nevyváženosti gumy. Nové gumy jsou z fabriky "vyvážené", mají na sobě barevné značky a podle nich se guma má umístit na ráfek vzhledem k poloze ventilu protože i ten ventilek je nevývažek tak aby se to vyrovnalo. No a když na to někdo kašle nebo to neumí, tak tam pak musí naplácat závaží jak kopyto.
TipTop
Spolujezdec
Příspěvky: 7
Registrován: stř 07 lis 21:52

Re: Vyvazovani kol

Příspěvek od TipTop »

Vyvažování kola je jen část celého procesu výměny kol. Při špatném postupu vyvažovačka může ukázat nuly, ale vyvážení bude špatné. Všechny kola širší 3" se vyvažuji dynamicky a umí to všechny běžné stroje, které jsou v pneuservisu.
Vyvažování kol se provádí v rotaci a stroj vyhodnocuje vibrace kola. A to je ten problém. Jakákoliv chyba při montáži pneumatiky (špatně zapadlá patka) nebo umístění kola na stroj a potom na náboj nápravy způsobí, že vyvážení kola je špatné, což se projeví vibrací při určité rychlosti. Nejčastější chyby:
- vlivem špatné montáže pneu nesedí patka pneu v disku, po ujetí několika km dojde k dosednutí a rozvážení kola
- technik nečistí dosedací plochy na disku, vyvažovačce ani náboji, nečistota pak způsobí vystředění kola - vibraci
- špatný způsob upnutí kola na vyvažovačku, u některých kol je nutné používat speciální středící přípravky
- špatný způsob utahovaní kolových šroubů s utahovačkou na plný výkon - kroutící moment je až 10 vyšší než doporučený.
amater
Autoškolák
Příspěvky: 89
Registrován: úte 03 črc 15:40

Re: Vyvazovani kol

Příspěvek od amater »

ja kdyz menim kola, vzdy vycistim dosedaci plochu na kole i na "aute".

Jeste se zeptam: chapu to spravne ze i kdybych mel misto kola "trojuhelnik", tak kdyz se spravne vyvazi, tak by to vibrovat nemelo? Je to predce jenom rotujici hmota, kdyz je kolem osi spravne rozlozena, tak predce nema co vibrovat, ne?
Kdyz opomenu ze tvar kola neni kruh ale napr elipsa - ale to by predpokladam nevibrovalo, ale kolo by asi "skakalo", ne?
amater
Autoškolák
Příspěvky: 89
Registrován: úte 03 črc 15:40

Re: Vyvazovani kol

Příspěvek od amater »

jeste abych to pochopil:
tady je nejake video, jak ta vyvazovacka vypada:
https://www.youtube.com/watch?v=Mc763yKURBc
na zacatku je zobrazeno i jak vypadaji ty "kuzele".

Chapu to spravne, ze kdyz se tam da ten kuzel, tak kolo vlastne tou plochou, kterou normalne dosada na "disk" auta (nevim jak se to jmenuje) NEDOSEDNE na ten disk na vyvazovacce (vlevo), protoze mu tam "vadi" ten kuzel (ten tam je predpokladam kvuli tomu, aby kolo bylo ve strede co do osy). Tim padem to co urcuje "kolmost" kola k osi vyvazovacky je az ten pritlacny sroub?

Tim padem kdyz mam disk (klidne jiz z vyroby) ne idelne rovny z vnejsi strany (tam kde je krytka), tak to v podstate muze zpusobit problem s vyvazenim...

nevim jestli jsem se vyjadril presne... kdyz tak to skusim doplnit nejakym obrazkem.
Uživatelský avatar
970ka
Mistr volantu
Příspěvky: 896
Registrován: pon 25 dub 12:52
Bydliště: Plzeňský wenkov
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyvazovani kol

Příspěvek od 970ka »

Z jedné strany se disk opře o ten kotouč a kuželem proti se vystředí,po roztočení kola je hned vidět,zda kolo tzv. běží. V každém normálním pneuservisu na to hledí a většinou to odmítnou vyvážit,pokud disk hází. Někdy je lépe sejmout pneu a zkontrolovat ,zda běží samotný disk,hlavně dosedací plochy, kde dosedá pneumatika.
Carrera S ,Tesla 3 Highland Performance,Audi Q3 TSi, MB SL Cabrio,MB Sprinter, atd ...
TipTop
Spolujezdec
Příspěvky: 7
Registrován: stř 07 lis 21:52

Re: Vyvazovani kol

Příspěvek od TipTop »

amater píše:ja kdyz menim kola, vzdy vycistim dosedaci plochu na kole i na "aute".

Jeste se zeptam: chapu to spravne ze i kdybych mel misto kola "trojuhelnik", tak kdyz se spravne vyvazi, tak by to vibrovat nemelo? Je to predce jenom rotujici hmota, kdyz je kolem osi spravne rozlozena, tak predce nema co vibrovat, ne?
Kdyz opomenu ze tvar kola neni kruh ale napr elipsa - ale to by predpokladam nevibrovalo, ale kolo by asi "skakalo", ne?
Ano, když je hmota kolem rotující osy správně rozložená, tak kolo nevibruje. Jenže v praxi to není tak jednoduché. Nyní popíši jednu z několika chyb, která můžou způsobit kmitání kol:
Umístím disk který má středový otvor vyrobený s určitou tolerancí na hřídel vyvažovačky, která má také určitou toleranci a na tu hřídel nasunu kónus vyrobený s určitou tolerancí a vše dotáhnu maticí, která má vlastní malou nevyváženost. Kolo roztočím. Vyvažovačka přepočítá naměřenou vibraci jako závaží, které správně umístím na disk. Vyvažovačka vykazuje 0 g, což znamená, že nevyváženost kola je do 5 g (běžná tolerance vyvažovaček). Nyní sundám kolo z hřídele vyvažovačky a namontuji na náboj kola, ten má také určitou toleranci. Správně začnu utahovat matice křížem a postupně, až do max. povoleného momentu.
Z výše uvedeného vyplývá, že jakákoliv větší odchylka od normy (opotřebovaná hřídel, velká vůle kónusů na hřídeli, poškozená matice, nečistoty na dosedacích částech kola – vyvažovačky - náboje) může způsobit chybu – tzn. kmitání při určité rychlosti.
TipTop
Spolujezdec
Příspěvky: 7
Registrován: stř 07 lis 21:52

Re: Vyvazovani kol

Příspěvek od TipTop »

amater píše:jeste abych to pochopil:
tady je nejake video, jak ta vyvazovacka vypada:
https://www.youtube.com/watch?v=Mc763yKURBc
na zacatku je zobrazeno i jak vypadaji ty "kuzele".

Chapu to spravne, ze kdyz se tam da ten kuzel, tak kolo vlastne tou plochou, kterou normalne dosada na "disk" auta (nevim jak se to jmenuje) NEDOSEDNE na ten disk na vyvazovacce (vlevo), protoze mu tam "vadi" ten kuzel (ten tam je predpokladam kvuli tomu, aby kolo bylo ve strede co do osy). Tim padem to co urcuje "kolmost" kola k osi vyvazovacky je az ten pritlacny sroub?

Tim padem kdyz mam disk (klidne jiz z vyroby) ne idelne rovny z vnejsi strany (tam kde je krytka), tak to v podstate muze zpusobit problem s vyvazenim...

nevim jestli jsem se vyjadril presne... kdyz tak to skusim doplnit nejakym obrazkem.

Máte pravdu, správně by středící kónus měl přijít z té strany disku která se montuje na náboj. Z přední strany to není správně, protože tolerance otvoru není normovaná na střed kola, ale jen na rozměr krytky. Pochopitelně se tu nebavíme o mm, ale o rozdílech 0,1 - 0,01 mm.
Pajaa
Autoškolák
Příspěvky: 61
Registrován: pon 23 bře 14:56

Re: Vyvazovani kol

Příspěvek od Pajaa »

Taková odbočka - na rally při servisce dávali Štajfovi na Fabii R5 kola, kde nebylo nalepený žádné závaží... oni to neřeší?
Uživatelský avatar
GeneHawkins
Letec
Příspěvky: 2145
Registrován: čtv 09 srp 22:26

Re: Vyvazovani kol

Příspěvek od GeneHawkins »

TipTop píše:
amater píše:ja kdyz menim kola, vzdy vycistim dosedaci plochu na kole i na "aute".

Jeste se zeptam: chapu to spravne ze i kdybych mel misto kola "trojuhelnik", tak kdyz se spravne vyvazi, tak by to vibrovat nemelo? Je to predce jenom rotujici hmota, kdyz je kolem osi spravne rozlozena, tak predce nema co vibrovat, ne?
Kdyz opomenu ze tvar kola neni kruh ale napr elipsa - ale to by predpokladam nevibrovalo, ale kolo by asi "skakalo", ne?
Ano, když je hmota kolem rotující osy správně rozložená, tak kolo nevibruje. Jenže v praxi to není tak jednoduché.
Teoreticky ano, jenže to bys musel závaží rozmístit v prostoru tak, aby byla nevyváženost zcela eliminovaná.
Protože však se síla nevyváženosti bude projevovat s druhou mocninou a ty vyvažuješ (umisťuješ závaží) jen ve dvou místech (vnitřek a vnějšek na dané kružnici), musel bys mít na každé otáčky kola různá vyvážení. Proto je standardní vyvážení určitý kompromis, který v zásadě většinou funguje - stačí, ale při velké základní nevyváženosti (např ten tvůj trojúhelník) by to fungovat nemuselo.
Odpovědět