Zimní "sportovnější" pneu

Když se chcete ponořit do nitra...
Odpovědět
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2831
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od jarka »

zajda: Jako snižování hmotnosti se hodí vždycky (a věř, že já jsem na to dost slušnej pacient :) ), ale lehký disky se hrozně přeceňujou (teda samo záleží na autě, čím menší auto, tím větší vliv). V těch 17" na ctr7g co jsem mohl osobně porovnat je to jedno. Vem v úvahu: cca 9kg disk, 10kg pneu, velký brzdy desky a třmeny 13kg + ložisko, náboj, tlumič, rameno, atd. a seš na 40kg jako prd a tam ty 2kg jsou fakt zanedbatelný. Navíc většinu toho ti smaže guma na obvodu, která jestli má mít rozumnou bočnici, tak zas úplný pírko být taky nemůže.
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
jarka
Letec
Příspěvky: 2831
Registrován: stř 16 úno 10:46
Kontaktovat uživatele:

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od jarka »

Vana píše:Jo taky by mě zajímalo jak je to opravdu s tou dynamikou. Rozdíl 2,5 kg na kotouči je 10 kg na celém autě, kdybych přidal 50% kvůli rotační setrvačnosti tak to dělá virtuálních 15 kg. Patnáct kilo poznám na motorce, ale v autě nikdy
Markantně otupené zrychlení kvůli patnácti kilům navíc ? To abych začal držet řádnou dietu.
Jak jsem psal výš, známí porovnával na ctr8g lehký 18" disk (myslím 7,8kg) s nějakým normálním (kolem 10kg) a při měření 0-200kmh na letišti byl výsledek v chybě měření, resp. lepší čas měl s těma "těžkýma" diskama. Možná nějaký komfort v podobě odskakování a malé kontroly pneu na hrbolatých silnicích by byl poznat, ale to je strašně individuální a špatně měřitelný. A navíc čím lepší bude podvozek, tím líp si s tím bude umět poradit...
"Auto s pohonem předních kol je jako řízená havárie." - Walter Röhrl (Speed, 04-2017). :D
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od Vana »

Zajda píše:Vano víš on je podstatný rozdíl jestli těch pár kilo ušetříš na karoserii, na neodpružené hmotě (zavěšení), nebo dokonce na neodpružené rotující hmotě (kotouč, disk, pneu). Ta roztočená hmota je setrvačník, který v sobě akumuluje obrovskou energii a také je těžší ho vychýlit z osy otáčeníí čím rychleji se točí. Roztočené kolo je mimochodem důvod, proč motorka (nebo kolo) nespadne, když jede. ...
S tím nespadnutím motorky se hluboce mýlíš, udržuje ji v rovnováze především geometrie zavěšení předního kola, tzv. závlek neboli stopa. Stejně to funguje i u bicyklu - nebudeš doufám tvrdit že i u něj to lehoučké přední kolo už v nepatrné rychlosti zajistí, že devadesátikilový chlap nespadne.

Podobně se mýlíš s tou akumulací obrovské energie, jednoduchý fyzikální rozbor ti prokáže, že na dynamice se roztočené kilogramy na kolech nebo kotoučích projeví maximálně tak jedenapůlnásobkem hmotnosti.


jarka: souhlas
borekb
Autoškolák
Příspěvky: 24
Registrován: ned 19 srp 17:13

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od borekb »

Vana píše:jednoduchý fyzikální rozbor ti prokáže, že na dynamice se roztočené kilogramy na kolech nebo kotoučích projeví maximálně tak jedenapůlnásobkem hmotnosti.
Pokud je tohle pravda, je to docela zajímavá a od zaběhlého pohledu odlišná informace - taky bych intuitivně "neodpružené hmotě" přisuzoval daleko větší význam než 1,5x. Jarka má taky dobrou pointu v tom, že se bavíme o rozdílu tří kil *ze čtyřiceti* na každém kole.
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16739
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od pavproch »

pokud si vzpomínám správně z fyziky, tak na neodpružených hmotách se každé kilo nahoru dolů bude projevovat celým svým kilem... zatímco na moment setrvačnosti/hybnosti (tj roztočení kola) se každé kilo bude projevovat tím víc, na čím větším poloměru je (teda s druhou mocninou poloměru), ni?

čili změny hmotnosti ráfku = vliv nula nula prd
změna hmotnosti pneu = mnohem výraznější vliv na setrvačné chování celého kola/auta...
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
borekb
Autoškolák
Příspěvky: 24
Registrován: ned 19 srp 17:13

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od borekb »

Dohledat hmotnost pneumatiky je ale prakticky mission impossible...
Uživatelský avatar
goes
Elektro Expert
Příspěvky: 2687
Registrován: stř 16 úno 10:55

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od goes »

Vana píše:S tím nespadnutím motorky se hluboce mýlíš, udržuje ji v rovnováze především geometrie zavěšení předního kola, tzv. závlek neboli stopa. Stejně to funguje i u bicyklu - nebudeš doufám tvrdit že i u něj to lehoučké přední kolo už v nepatrné rychlosti zajistí, že devadesátikilový chlap nespadne.
ano, taky jsem roky myslel, ze je to tim gyroskopickym efektem, ze nespadne, ale holt ta geometrie predni vidlice dela divy. Slusne vysvetleno zde: http://www.motorkari.cz/profil/?uid=170 ... ky&cid=535

a omlouvam se za OT
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od Vana »

pavproch - souhlas moment setrvačnosti sice roste s mocninou poloměru, ale s narůstajícím poloměrem zase klesá úhlová rychlost kola
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1921
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od Zajda »

To jako když se střed kola otočí o otáčku, obvod se otočí nějak jinak? Bavíme se tady o stále stejně velkém kole s jinak rozloženou hmotností, ne o tom, že větší se bude při stejné rychlosti auta míň otáčet (čímž by stejně klesla rychlost úhlová, ale obvodová zůstala stejná)
Jinak s tím závlekem a záklonem rejdového čepu máš pravdu, bude to pro stabilitu zvlášť v nízkých rychlostech podstatnější než gyroskopický efekt.
borekb píše:Jarka má taky dobrou pointu v tom, že se bavíme o rozdílu tří kil *ze čtyřiceti* na každém kole.
V mojem případě to střeleno od boku bylo spíš tak 22 vs 26-27 kg na náboji, ložisku, kotouči a disku s pneu. I s menším rozdílem by to bylo poznat, protože takhle se z toho stalo jiné auto. Jak říkám, bylo to lehké auto bez asistentů a posilovače řízení, podvozek prehistorický, projevilo se to nepochybně o to víc.
borekb píše:Dohledat hmotnost pneumatiky je ale prakticky mission impossible...
Váhy pneu viz http://www.tirerack.com
Váhy disků http://www.wheelweights.net/
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Zimní "sportovnější" pneu

Příspěvek od Vana »

Jestli se bavíme o stejně velkých kolech ale s jinak rozloženou hmotností tak samozřejmě jo, to co ji má dál od středu pochopitelně bude mít setrvačnost větší a rychlost rotace je všude stejná. Ale ty rozdíly v setrvačnosti moc velké podle mě nebudou
Odpovědět