Stránka 1 z 49

Právní oříšky v dopravě a jejich řešení

Napsal: čtv 06 říj 14:38
od řidičBOB
Jelikož jsem v minulosti (před zavedením značek pro MP)na podobnou praktiku narazil, tak jí dávám do placu, co na to zdejší odborníci:
Máme modelový příklad města A a města B. Obě města mají vlastní Městskou policii - MP-A a MP-B. MP-A disponuje měřičem rychlosti, MP-B nikoliv. Jedu si takhle jednou městem B a vidím služební vozidlo MP-A, ve kterém seděl strážník v uniformě a z okna měří rychlost laserovým měřičem. O 250m dále stojí MP-B, která zastavuje přestupce a ukládá jim BP.
Má tato "součinnost" oporu v zákoně?

Re: Právní oříšky v dopravě a jejich řešení

Napsal: čtv 06 říj 14:55
od pavproch
nejsem právník. mám zato, že MP může provozovat svou činnost jen v katastru své obce. Existuje ale asi možnost nějakého smluvního vztahu mezi městy a a B, který to umožní - tady u nás MP Rožnov měří i v přilehlých obcích, které prý na to uzavřely nějaké speciální smlouvy s městem Rožnov. Podrobnosti ale neznám

Re: Právní oříšky v dopravě a jejich řešení

Napsal: čtv 06 říj 15:00
od Franta Lopata
Obecní policie může jí svěřené úkoly plnit i na území jiné obce, pokud tak stanoví tento nebo zvláštní zákon

Smlouva se zove veřejnoprávní, a též nejsem právník.

http://www.straznici.com/zakon-o-obecni-policii/

Re: Právní oříšky v dopravě a jejich řešení

Napsal: čtv 06 říj 15:22
od ExFun
To by chtělo více hledání v předpisech, ale takto "na 1. signální" se to jeví jako nelegální.

§1/5 oOP tady citovala lopata. Toho, kde to zákon umožňuje zase tolik není.
Veřejnoprávní smlouva je v §3a oOP, ale tu mohou uzavřít jen obce, které OP nezřídily. V uvedeném příkladu ji zřídily obě. (obecně zajímavý je §3a/4)
§3b asi také nebude aplikovatelný
§17b také je mimo.

Právě s ohledem na to, že zákon výslovně upravuje, kdy může cizí MP působit na území jiné obce, tak a contrario v jiných případech nemůže. Navíc to zákonné omezení v §1/5 oOP..
Pro úplnou jistotu by to chtělo ještě prověřit jiné předpisy, ale je pravděpodobné, že samotný laser půjčovat mohou, ale strážník z A za laserem v B sedět nemůže. Je to něco, jako by AT policajt měřil v CZ.

Re: Právní oříšky v dopravě a jejich řešení

Napsal: čtv 06 říj 15:23
od řidičBOB
To máte pravdu, ale narážíto právě na jeden zásadní problém:
§ 3a
(1) Obec nebo obce, které nezřídily obecní policii, mohou uzavřít s jinou obcí v témže vyšším územním
samosprávném celku (kraji), která obecní policii zřídila, veřejnoprávní smlouvu, na jejímž základě bude obecní policie této
obce vykonávat úkoly stanovené tímto nebo zvláštním zákonem na území obce nebo obcí, které obecní policii nezřídily a
jsou smluvními stranami této smlouvy.
Zde ovšem obě obce zřídily...

Re: Právní oříšky v dopravě a jejich řešení

Napsal: pát 07 říj 19:32
od ultima ratio
řidičBOB píše: Jedu si takhle jednou městem B a vidím služební vozidlo MP-A, ve kterém seděl strážník v uniformě a z okna měří rychlost laserovým měřičem.
A ten strážník v uniformě je z MP-A anebo z MP-B ??? Protože jestli je z MP-B, tak je vše v pořádku, může sedět klidně i v cikánské maringotce patřící městu A nebo městu B nebo městu C nebo osobě XYZ, je úplně jedno v čem sedí.

Re: Právní oříšky v dopravě a jejich řešení

Napsal: pát 07 říj 20:58
od řidičBOB
Sedí v označeném autě MP-A a má uniformu MP-A ;-)

Re: Právní oříšky v dopravě a jejich řešení

Napsal: pát 07 říj 23:42
od Shr3k
Některé obce uzavírají veřejnoprávní smlouvy, které se týkají prakticky jen měření: http://tinyurl.com/3ltzcco Záleží na konkrétním příkladě, takže by bylo fajn uvést obce, aby se daly smlouvy dohledat.

Re: Právní oříšky v dopravě a jejich řešení

Napsal: sob 08 říj 14:18
od řidičBOB
Sh3rk: a není jedno, jaký typ veřejnoprávní smlouvy uzavřou? Zákon totiž toto nerozlišuje a pouze říká, jaká obec smí uzavřít VS. Čili z toho logicky plyne, že pokud obě obce MP zřídily, VS spolu uzavřít nesmějí... :-?

Re: Právní oříšky v dopravě a jejich řešení

Napsal: sob 08 říj 17:08
od ExFun
Veřejnoprávní smlouvy jsou obecně upraveny ve správním řádu.

To co dával Shark je podle mého situace, kdy druhá obec vůbec nemá MP, proto uzavřela veřenoprávní smlouvu. Pouze však vymezila činnosti "pronajímané" MP na měření. COž je v pořádku. Omezovat obec může, rozšiřovat ne.

V obecné rovině jde o meze smluvní volnosti veřejnoprávních smluv obcí, tedy jestli mohou činiti jen to, co je zákonem výslovně dovoleno, nebo mohou činit vše, co není zakázáno.
§160 SŘ je poměrně výmluvný.


CO se měření MP týká, tak si myslím, že drtivá většina jejich měření bude nezákonná, pro měření na místech neschválených PČR. Podklad pro to nemám, ale vzhledem k aroganci MP pochybuji, že si nechávají předem schválit, kde budou měřit.