Odjinud: úvaha nad dnešními převodovkami
Napsal: ned 29 kvě 16:02
Top Gear mám za zábavnou show, asi jako všichni. Ovšem, občas z pera jeho protagonistů vzejde zajímavé čtení. Nejčastěji od Jamese Maye. Tentokráte se zamýšlí nad vztahem moderních motorů a převodovek.
http://www.topgear.com/uk/james-may/may-razors-2011
Nedá mi, abych to trochu nerozvedl. Praví, že stejně jako nesmyslně roste počet břitů na holicích strojcích, nesmyslně roste i počet stupňů v automobilových převodovkách. Přitom moderní motor se často chlubí plochou křivkou točivého momentu od vidím do nevidím. Na papíře tedy. Jak James uvádí, spalovací motor pracuje nejlépe v určitém pásmu otáček. Dnešní výmysly v podobě proměnného časování ventilů, vstřikování, předstihu atd atd mají za úkol toto pásmo rozšířit a asi se jim to i do jisté míry daří. Převodovka původně vzniklá jako dělič točivého momentu tak, aby bylo možno otáčky motoru dříve dostat někam, kde už je motor schopen konat nějakou práci, vlastně mírně ztrácí smysl. Do určitého bodu byly převodovky vždy konstruovány tak, aby z motoru umožnily vyždímat to nejlepší. Ideálem bylo rozložit převody tak, aby na nejvyšší stupeň na maximální otáčky auto dosahovalo maximální rychlosti.
Protože motory posílily a přidala se snaha šetřit palivo, přišly ke slovu tzv dálniční převody. Původně to byly 4q s pětkou, později 5+1. James May tvrdí, že 6 už je moc, já si myslím, že mít dobře rozvržený 5q s přidanou dlouhou 6 pro jízdu na dálnici, to smysl má. Jenže s tlakem na úsporu paliva přišlo prodlužování i nižších stupňů a dnes už převodovky nejsou stavěny na co nejefektivnější spolupráci s motorem, ale na... Já vlastně ani nevím na co. Pak to smysl mít přestává a člověk si kolikrát říká, že ve skříni není 1-2-3-4-5-6 ale 1-3-5-7-9
A tím se to vlastně cyklí. Co na začátku smysl dávalo, je nyní už úplně mimo a v podstatě je to jen argument pro PR oddělení. Však kdo reálně potřebuje mít 8q převodovku? Jen to zvyšuje počet kurvítek a hmotnost auta.
Vše tohle, spolu s těmi nesmysly co jsem zmiňoval ve článku o designu, přišlo tak 10 let zpět. je zajímavé, jak rychle se svět může dostat úplně mimo realitu. Jsem zvědavý, jak dlouho bude trvat, než toto virtuálno praskne a spolu neexistujícími penězi s sebou vezme i neexistující hrozby a na nich postavené ulítlé tlaky establišmentu.
http://www.topgear.com/uk/james-may/may-razors-2011
Nedá mi, abych to trochu nerozvedl. Praví, že stejně jako nesmyslně roste počet břitů na holicích strojcích, nesmyslně roste i počet stupňů v automobilových převodovkách. Přitom moderní motor se často chlubí plochou křivkou točivého momentu od vidím do nevidím. Na papíře tedy. Jak James uvádí, spalovací motor pracuje nejlépe v určitém pásmu otáček. Dnešní výmysly v podobě proměnného časování ventilů, vstřikování, předstihu atd atd mají za úkol toto pásmo rozšířit a asi se jim to i do jisté míry daří. Převodovka původně vzniklá jako dělič točivého momentu tak, aby bylo možno otáčky motoru dříve dostat někam, kde už je motor schopen konat nějakou práci, vlastně mírně ztrácí smysl. Do určitého bodu byly převodovky vždy konstruovány tak, aby z motoru umožnily vyždímat to nejlepší. Ideálem bylo rozložit převody tak, aby na nejvyšší stupeň na maximální otáčky auto dosahovalo maximální rychlosti.
Protože motory posílily a přidala se snaha šetřit palivo, přišly ke slovu tzv dálniční převody. Původně to byly 4q s pětkou, později 5+1. James May tvrdí, že 6 už je moc, já si myslím, že mít dobře rozvržený 5q s přidanou dlouhou 6 pro jízdu na dálnici, to smysl má. Jenže s tlakem na úsporu paliva přišlo prodlužování i nižších stupňů a dnes už převodovky nejsou stavěny na co nejefektivnější spolupráci s motorem, ale na... Já vlastně ani nevím na co. Pak to smysl mít přestává a člověk si kolikrát říká, že ve skříni není 1-2-3-4-5-6 ale 1-3-5-7-9
A tím se to vlastně cyklí. Co na začátku smysl dávalo, je nyní už úplně mimo a v podstatě je to jen argument pro PR oddělení. Však kdo reálně potřebuje mít 8q převodovku? Jen to zvyšuje počet kurvítek a hmotnost auta.
Vše tohle, spolu s těmi nesmysly co jsem zmiňoval ve článku o designu, přišlo tak 10 let zpět. je zajímavé, jak rychle se svět může dostat úplně mimo realitu. Jsem zvědavý, jak dlouho bude trvat, než toto virtuálno praskne a spolu neexistujícími penězi s sebou vezme i neexistující hrozby a na nich postavené ulítlé tlaky establišmentu.