Hybridy - pro koho maji smysl?
Napsal: pát 25 bře 10:43
Chtel jsem puvodne toto tema otevrit clankem, ale mozna nebude spatne to preventivne probrat ve foru Zvlaste kdyz vedle prisla rec na Lexus GS 450h.
Hybridy jsou racionalne uvazujicimi lidmi vetsinou zatracovane. A to kvuli slozite technice a tedy i vysokym vyrobnim nakladum, ktera se v prubehu zivota auta vzhledem k ocekavanym usporam mohou mnohdy jen obtizne vratit. Nakonec je to tak pro mnohe nesmyslna preference momentalni uspory pred dlouhodobou.
S timto do znacne miry souhlasim, ale ne absolutne. Hybrid je podle me nesmysl u aut pro bezne jezdeni, kdy vetsina ridicu "nahodi" za mestem tempomat, ujede 100 km rychlosti 90 nebo 130 km/h, pak trochu zabrousi po meste a dojede. Za takovych podminek nema hybrid vubec co nabidnout navic, snad jedine ze by byl plug-in a cast jizdy zvladnul na elektrinu a nikoli na benzin ci diesel.
Urcite pomuze pri jidze ve meste, kde - pokud jsou baterky nabite - dokaze elektromotor samostatne zvladat i dele trvajici male "postrky v kolonach" a tim usetrit dost paliva na behu spalovaciho motoru na prazdno a jeho vyuziti pro opakovane rozjezdy, coz je oboji velmi neefektivni. Zalezi ale na tom, jak moc po meste jezdite - v Praze to smysl ma, ale v takovych Ceskych Budejovicich to bude vetsinu dni k nicemu, zadne hodinove kolony cestou z prace tu nejsou.
Hlavni hybridu tak vidim v rekuperaci brzdne energie, kdy je opravdu mozne "vratit zpet do auta" cast energie, ktera jinak prijde nazmar. Dnes se hovori o rekuperaci u kazdeho noveho auta, ale jde jen o maximalni zapojeni alternatoru pri bezdeni, coz vyznamnou rekuperaci neprinese. Plnohodnotny hybrid, tedy napr. zminovany Lexus, ale dokaze pri brzdeni pouzit jako generatory mnohem silnejsi elektromotory, ktere zvladnou bez zapojeni konvencnich brzd i docela intenzivni deceleraci.
Pokud tedy zvolite plnohodnotny hybrid a jezdite s nim aktivnim zpusobem, kdy casto brzdite (tj. ne na tempomat), rozdil ve spotrebe se srovnatelnym autem s ciste spalovacim motorem je hodne vyznamny. Konkretne u GS450h to bylo oproti GS430 i pres 20 procent (cca 28 vs 21 litru na 100 km), pritom jizda s GS450h byla znatelne rychlejsi. A to byla mozna jizda az prilis aktivni, kdy byly vyuzivany i konvencni brzdy, pri vyuziti maxima moznosti elektromotoru by efektivita jiste jeste klesla.
Myslim si tedy, ze hybrid smysl ma, ale jen pro auta, kde lze ocekavat podobne vyuziti. Prius nebo Insight povazuji za nesmysl, ale kdyby nekdo udelal lehky hybridni sportak (to neni Honda CR-Z kvuli prilis omezenemu vykonu a technickemu reseni), mohla by byt jizda vyznamne efektivnejsi. Bohuzel takovy nevidim, ale treba u Porsche by to udelat mohli, na predni ose maji dost prostoru pro par kilo navic
Otazkou ale samozrejme zustava celkova efektivita, do ktere bude promlouvat i zivotnost baterek a celeho hybridniho ustroji, coz jsou zatim do znacne miry nezname...
Vas nazor?
Hybridy jsou racionalne uvazujicimi lidmi vetsinou zatracovane. A to kvuli slozite technice a tedy i vysokym vyrobnim nakladum, ktera se v prubehu zivota auta vzhledem k ocekavanym usporam mohou mnohdy jen obtizne vratit. Nakonec je to tak pro mnohe nesmyslna preference momentalni uspory pred dlouhodobou.
S timto do znacne miry souhlasim, ale ne absolutne. Hybrid je podle me nesmysl u aut pro bezne jezdeni, kdy vetsina ridicu "nahodi" za mestem tempomat, ujede 100 km rychlosti 90 nebo 130 km/h, pak trochu zabrousi po meste a dojede. Za takovych podminek nema hybrid vubec co nabidnout navic, snad jedine ze by byl plug-in a cast jizdy zvladnul na elektrinu a nikoli na benzin ci diesel.
Urcite pomuze pri jidze ve meste, kde - pokud jsou baterky nabite - dokaze elektromotor samostatne zvladat i dele trvajici male "postrky v kolonach" a tim usetrit dost paliva na behu spalovaciho motoru na prazdno a jeho vyuziti pro opakovane rozjezdy, coz je oboji velmi neefektivni. Zalezi ale na tom, jak moc po meste jezdite - v Praze to smysl ma, ale v takovych Ceskych Budejovicich to bude vetsinu dni k nicemu, zadne hodinove kolony cestou z prace tu nejsou.
Hlavni hybridu tak vidim v rekuperaci brzdne energie, kdy je opravdu mozne "vratit zpet do auta" cast energie, ktera jinak prijde nazmar. Dnes se hovori o rekuperaci u kazdeho noveho auta, ale jde jen o maximalni zapojeni alternatoru pri bezdeni, coz vyznamnou rekuperaci neprinese. Plnohodnotny hybrid, tedy napr. zminovany Lexus, ale dokaze pri brzdeni pouzit jako generatory mnohem silnejsi elektromotory, ktere zvladnou bez zapojeni konvencnich brzd i docela intenzivni deceleraci.
Pokud tedy zvolite plnohodnotny hybrid a jezdite s nim aktivnim zpusobem, kdy casto brzdite (tj. ne na tempomat), rozdil ve spotrebe se srovnatelnym autem s ciste spalovacim motorem je hodne vyznamny. Konkretne u GS450h to bylo oproti GS430 i pres 20 procent (cca 28 vs 21 litru na 100 km), pritom jizda s GS450h byla znatelne rychlejsi. A to byla mozna jizda az prilis aktivni, kdy byly vyuzivany i konvencni brzdy, pri vyuziti maxima moznosti elektromotoru by efektivita jiste jeste klesla.
Myslim si tedy, ze hybrid smysl ma, ale jen pro auta, kde lze ocekavat podobne vyuziti. Prius nebo Insight povazuji za nesmysl, ale kdyby nekdo udelal lehky hybridni sportak (to neni Honda CR-Z kvuli prilis omezenemu vykonu a technickemu reseni), mohla by byt jizda vyznamne efektivnejsi. Bohuzel takovy nevidim, ale treba u Porsche by to udelat mohli, na predni ose maji dost prostoru pro par kilo navic
Otazkou ale samozrejme zustava celkova efektivita, do ktere bude promlouvat i zivotnost baterek a celeho hybridniho ustroji, coz jsou zatim do znacne miry nezname...
Vas nazor?