Cyklistické vlákno

Zážitky, zkušenosti, srazy, upozornění na nebezpečná místa i dotěrnou policii.

Moderátor: řidičBOB

Odpovědět
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od ExFun »

Lachende Bestien píše:Co by podle vás měla jakkoli stará "struktura" říct k vyššímu/nižšímu tlaku než že vyšší tlak znamená menší tření/přilnavost a tedy méně energie potřebné k pohybu a nižší tlak opačně? Jinými slovy před výjezdem do kopce je vhodné tlak zvýšit a před sjezdem snížit, ale komu by se chtělo se s tím furt sr....ehm zabývat?
Platí pro asfalt a v omezené míře šotolinu. V terénu s nerovným povrchem platí, že nížší tlak = větší přilnavost a nižší valivý odpor.
Zjednodušeně řečeno - nižší tlak = pneu se trochu rozkydne-> větší styčná plocha -> hmotnost se rozloží na větší plochu a špunty se pak a) tak nezařezávají hluboko a b)plášť s spíš přizpůsobí terénu a nebojuje proti němu. vliv větší styčné plochy je větší než zmenšení zaříznutí špuntů (-> větší grip), a naopak poddajnost dezénu vykompenzuje zvýšené tření větší plochy (-> menší valivý odpor)


Já mám zase dotazy na ortodoxní (semi-)profi-bezdušisty:
1. Je možné nějak jednoduše a rychle poznat, zda je na nějakém vystaveném byku přítomno dušové nebo bezdušové provedení? Např. zákazník příjde do šopu a obhlíží byky, na nichž není tato informace explicitně uvedena a nemá zájem se pokaždé ptát obsluhy (která může být též třeba nepříliš kvalifikovaná)?
Nelze. Vím jen o Giantu, který endura prodává na bezduších. JInak všichni jedou duše z výroby. Záplety DT swiss mívají už nalepenou tubeless pásku a přibalené ventilky, nahozeny ale duše.

2. Tmel pro bezdušismus je použitelný jen jednou, respektive při výměně plášťů (bezdušových za dušové) vyteče tmel z původních plášťů všude kolem? Nebo lze provést výměnu tak, aby tmel nevytekl (nebo nezaschnul?) a byl použitelný třeba za týden/měsíc při zpětné výměně?
Na vzduchu degraduje, když je znovu použit do hodiny ok, teoreticky ho můžeš nalít zpět do flašky a smíchat s novým, ale trochu nový zdegraduješ.
Tmel je normální kapalina - v plášti zůstává na nejnižším místě. Nikam nevyprskne (pokud před tím vypustíš tlak), ani nevyteče
Pak jsem se díval na typy ventilků a celkem mě překvapilo, že jsem snad nikdy ani neviděl a určitě nepoužíval tzv. klasický ventilek (dunlop, blitz), který je označen za (stále ještě?) nejrozšířenější. Na MTB jsem měl vždy autoventilek a kdysi dávno na galuskové závodničce logicky galuskový.
https://www.moolbike.cz/slovnik-pojmu/ventilky/
Používáte někdo ten "klasický" ventilek a je použitelný i na bezdušové řešení nebo je to omezeno jen na galuskový?
Ofiko tubeless ventilky jsou vždy Presta. Teoreticky není důvod, proč by nefungovaly ani jiné. Tubeless jsou obyč ventilky s gumou na konci kvůli zatěsnění odtvoru pro ventilek. Jediným problémem může být průchod tmelu ventilkem při doplňování přes ventilek..
Back to basics.
Příčina -> následek
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od ExFun »

pavproch píše:
pavproch píše: neska to byl proti kopcu potrat fest.
Oprava/doplnění: byl to pocitový potrat (bolely nohy, nechtělo se s nima kroutit), ale na druhou stranu sem ani jednou nešaltroval 26/50z, vše sem vyjel na 26/42z.... takže to asi zas tak blbě nešlapalo, no, páč dyž sem tu samou trasu jel na začátku sezony, taxem tam těch 26/50 šaltroval nesčšetněkrát.
Vím, že jsi konzerva, ale doporučuji oválný převodník - ubere 5-10 let ;)

Teď vážně. Nemusí sedět každému a chce to si zvyknout záleží na stylu šlapání, ale po roce na oválu jsem po 2 vyjížďkách koupil ovál i na nové enduro. Teorie stranou, praxe ukázala, že rozdíl tam je. Výrazně menší únava nohou a úplně bez bolesti kolen. Každý výrobce to má trochu jinak natočené, a já vyzkoušel jen AbsolutBlack, ale ten sedl. Pokud je ovál 32, tak fakticky v momentu kdy je noha v bodě, kdy má fyziologicky největší záběr, se to chová jako 34z a naopak v nejslabší poloze jako 30z. Rozdíl 4 zubů na převodníku je hodně. Pro takové to poslední vyrvání posledního šlápnutí na hranu naprosto ideální.
Člověk zvyklý na kruh na začátku cítí, jakoby převodník tahal za nohy v určitých momentech, ale chce to si jen zvyknout. Jen se mění tah.


To bylo pro mě jedno z velkých překvapení. Obdobné překvapení, ale naopak, tedy žádný rozdíl (z hlediska výkonu) bylo mezi SPD a platformama. Tam subjektivně nepociťuji žádný úbytek výkonu směrem nahoru. V podstatě jedinou výhodu SPD vidím (paradoxně) z kopce dolů, kdy nehrozí, že noha poskočí na pedálu. A zase na platformě si člověk natočí nohu podle potřeby, není omezen úhlem dle výrobce, což uleví kolenům.
Back to basics.
Příčina -> následek
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16778
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od pavproch »

Ovál sem už kdysik měl (3 placka Šimano) a neoslovilo mě to vůbec. Navíc nevím, esli by se 26z ovál na SRAM/Truvativ kliky dal vůbec sehnat....
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16778
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od pavproch »

Jo, ešče k těm SPD: já si už zase nedokážu představit, že bych měl proti kopci kroutit nohama volně položenýma na pedálu, SPD jezdím snad od roku 2000 neli dýl a imho přináší značnou úlevu při šlapaní do kopca, protože zatěžuješ furt obě nohy (jedna tlačí, druhá tahá), zatímco na obyč pedálech pouze jedna tlačí, druhá se půlotočky veze bez práce.
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od ExFun »

pavproch píše:Ovál sem už kdysik měl (3 placka Šimano) a neoslovilo mě to vůbec. Navíc nevím, esli by se 26z ovál na SRAM/Truvativ kliky dal vůbec sehnat....


Nejmenší 28t

Shimano Bionic bylo něco úplně jiného a ovalitu měli otočenou úplně blbě. Jak jsem psal fungují až moderní ovály. AB, Gabaruk, Wolftooth
Back to basics.
Příčina -> následek
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od ExFun »

pavproch píše:Jo, ešče k těm SPD: já si už zase nedokážu představit, že bych měl proti kopci kroutit nohama volně položenýma na pedálu, SPD jezdím snad od roku 2000 neli dýl a imho přináší značnou úlevu při šlapaní do kopca, protože zatěžuješ furt obě nohy (jedna tlačí, druhá tahá), zatímco na obyč pedálech pouze jedna tlačí, druhá se půlotočky veze bez práce.
Taky jsem si to myslel. Realita je jiná. Samozřejmě se nebavím o normálních pedálech, ale o platformách s piny a boty s vhodnou plochou podrážkou. Zakousnutí pinů do podrážky působí pocitově stejně jako SPD. Samozřejmě nejde tahat kolmo nahoru, ale stačí úhel a bita se opře o PIN a drží.
Na YT je o tom dost videí. Rozdíl SPD vs platformy je i v měření malý.
Back to basics.
Příčina -> následek
honziss
Letec
Příspěvky: 3576
Registrován: úte 08 bře 09:08

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od honziss »

Mam pedaly crankbrothers stamp7 + fiveteny a drzi to uplne paradne. Na spdcka uz si ani nevzpomenu.
R4...258k
R3...261k
EV...264k
Uživatelský avatar
pavproch
Letec
Příspěvky: 16778
Registrován: pon 14 bře 20:41
Bydliště: m4Zlik + 3er = 2x N52B30

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od pavproch »

Věřím, že pro traily to nemusí být špatné, já ale za těch třicet let, co bajkuju (svým způsobem tj. hlavně proti kopci, sjezd je nutné zlo) přišel nato, že mi SPD vyhovujou nejvíc.

Na bajku už mám téměř vše podle svých představ, teď už jen čekám, až bude dostupný RX Sid Carbon abych nahradil stávající Rebu SL. A pak už následovat budou jen prosté výměny opotřebených (=často) nebo jinak zničených (doufám, že nic a nikdy) komponent.
Upgrade 2020.jpg
Nejhezčí pohled na 100vježatou je ve zpětném zrcátku.
Uživatelský avatar
HondaMan
Letec
Příspěvky: 4064
Registrován: čtv 17 úno 14:08

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od HondaMan »

23 za vidlici. Au.
2.9T RWD
Uživatelský avatar
ExFun
Letec
Příspěvky: 2117
Registrován: stř 02 bře 15:36

Re: Cyklistické vlákno

Příspěvek od ExFun »

Tu zajetou vidlici máš schválně?
A sedlo v poloze kastrace? Když jezdíš hlavně do kopce tak ti musí jít špička strašně nahoru... Pro tyto případy se vozí sedlo naopak lehce sklopené.

Vlastně to dává smysl, špatny sklon sedla kompenzuje zanořená vidlice. Někde máš něco fundamentálně špatně. Zvednutá špička sedla je asi aby tě to drželo víc vzadu?
Back to basics.
Příčina -> následek
Odpovědět