Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Zážitky, zkušenosti, srazy, upozornění na nebezpečná místa i dotěrnou policii.

Moderátor: řidičBOB

galwin
Spolujezdec
Příspěvky: 2
Registrován: úte 27 říj 06:44

Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od galwin »

ahoj,
neměl by někdo graf Závislosti kroutícího momentu na množství přidaného plynu, při konstantních otáčkách (třeba těch ve kterých je kroutící moment nejvyšší) pro nějaký benzinový běžně vyráběný sériový motor (třeba z fabie 1.4 MPI 50kw, byť je to trochu vykopávka:)). A naprosto bezvadný by bylo, kdyby měl někdo dokonce 3D graf, kde je závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu a na různý otáčkách.

Děkuji za odpověď
Honza42
Letec
Příspěvky: 1540
Registrován: pát 27 kvě 11:47

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Honza42 »

Tak při konstantních otáčkách se mění moment se zatížením od nuly až po maximální hodnoutu při danných otáčkách (to je to číslo běžně udávané v grafech rychlostní charakteristiky). Což jsi asi nečekal, že? :D
Jinak hledej termín "úplná charakteristika motoru"

https://www.google.cz/search?q=%C3%BApl ... FAod7vgC7g

Hned ten první obrázek bude (tvarem nikoliv čísly) odpovídat 1,4 Mpi

Hele, 1,4 Mpi je pro cvika na fakultě, ne? Nechceš náhodou někde něco opsat, lajdáku ?
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Vana »

Tak tohle bych skutečně nečekal. Já doteď žil v přesvědčení, že moment nezačíná od nuly ale už od nějaké poměrně významné záporné hodnoty která odpovídá brzdnému účinku motoru při zavřeném plynu. Nebo nemám pravdu ?
Honza42
Letec
Příspěvky: 1540
Registrován: pát 27 kvě 11:47

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Honza42 »

Tak uvádí se jen kladná část, nebo od volnoběhu pro dané otáčky, chceš-li. Ale ještě spíše se měří od nějakých 20% zatížení nahoru. Už jen proto, že se tam vynáší měrná spotřeba.....a čísla jako nekonečno nikoho moc neberou.
galwin
Spolujezdec
Příspěvky: 2
Registrován: úte 27 říj 06:44

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od galwin »

překvapím tě, ale čekal (ironie) :-D

díky za obrázek, kdyžtak žádnou automobilovou ani strojní fakultu nestuduji a nikdy jsem nestudoval.

Jen mi šlo o to jak vypadá ten graf tvarem. Protože mi přišlo, tak že moment slušně roste tak do cca 60-70% sešlápnutí pedálu a dál už moc ne, a že ten plyn navíc nemá cenu mačkat vzhledem k zvýšení spotřeby a tudíž že ten graf je něco jako konkávní parabola což, se mi potrvdilo. Díky:-)
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Vana »

Honza: Co myslíš tím "od volnoběhu pro dané otáčky" ? Myslel jsem že galwinův dotaz i tvá odpověď se týkaly konstatních otáček.

galwin: sešlápnutí plynu si stejně přebere řídicí jednotka, takže větší závislost na spotřebě bych tam nehledal. Snad ještě u karburátorového motoru

jinak ta charakteristika u konstatních otáček bude začínat opravdu záporným momentem (brzdící motor), při určitém plynu protne nulu (v závislosti na otáčkách motoru a rozhodnutí ŘJ) a stoupá až k maximu a souhlasím že v oblasti před maximem se strmost křivky sníží
bitmap
Řidič začátečník
Příspěvky: 174
Registrován: stř 16 bře 11:12

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od bitmap »

Nemám poruce žádný atmo motor, ale takhle vypadá "mapa pedálu plynu" pro TDI.

Obrázek

x - otáčky
y - požadavek na množství paliva
z - poloha pedálu
Uživatelský avatar
Vana
Letec
Příspěvky: 1064
Registrován: stř 16 úno 15:30

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od Vana »

ale nikde tam není ten krouticí moment :-?
martinikus
Spolujezdec
Příspěvky: 6
Registrován: pon 19 říj 13:14

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od martinikus »

zajímavé, ale galwin chtěl spíš, když zná otáčky a zatížení motoru (např. v procentu sešlápnutí plynu, nebo třeba úhlu pootevření škrticí klapky) odečíst moment.
Tady vidím samou měrnou spotřebu v závislosti na otáčkách a momentu.
Sám taky nevím, jak se takový graf jmenuje.
bitmap
Řidič začátečník
Příspěvky: 174
Registrován: stř 16 bře 11:12

Re: Závislost kroutícího momentu na množství přidaného plynu

Příspěvek od bitmap »

Chcete Nm, tady máte Nm.
Tahle konkrétní "mapa" je pro 5. rychlostní stupeň manuální převodovky u motoru 2.0 TDI 16V typ BKD.
Motor má v sérii papírově 320 Nm a reálně tak 350, takže na pedál plynu je přibližně od 70% dráhy "hluchý".
DWISH.PNG
DWISH.PNG (11.5 KiB) Zobrazeno 5692 x
Odpovědět