95 vs 95+ vs 98

Které palivo je to pravé pro či ono auto?
Uživatelský avatar
Jaggie
Pan Řidič
Příspěvky: 409
Registrován: úte 02 dub 07:44

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od Jaggie »

Zajda:
trochu OT, ale jake postrehy byly u toho oleje 5w40vs50?
dost by me to zajimalo...
A6 C7 3.0tfsi na steroidech 416hp
ex. A6 C6 2.8fsi 210hp
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1919
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od Zajda »

Video za tisíc slov:
https://youtu.be/JV6gXEeduT8?si=3Afy1ZtbfW946rWt&t=223
Tady jak přeleze 7000 otáček, ozve se sekundární zvuk, řinčení které zesiluje dál k omezovači.
Laicky bych tipoval že to je něco od rozvodů, motor má řetěz.

Moje EP3 dělala s 5W40 stejný zvuk, s 5W50 ne.
Ale s 5W40 o poznání lehčeji letěla do otáček.
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
Uživatelský avatar
Truck Daškam
Letec
Příspěvky: 2714
Registrován: pát 06 lis 22:10

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od Truck Daškam »

Moje EP3 dělala s 5W40 stejný zvuk, s 5W50 ne.
Ale s 5W40 o poznání lehčeji letěla do otáček.
Jako v zátěži nebo na volnoběh?
Na volnoběh to je asi celkem jedno a nemyslím si, že by to bylo nějak měřitelný - stejně jako u spotřeby záleží na více faktorech. Co vím, tak ani na brzdě ti nevyjdou 2x stejný výsledky


K tématu:
Dle appky má BA 98 SUPER+ obsah biolihu 0,4% - takže tím myslí pouze biolíh, a ETBE tam klidně bude do těch 10%, nebo to je (téměř) úplně bez jakékoliv biosložky?
Chápeš to?
PepaSFI
Pan Řidič
Příspěvky: 483
Registrován: ned 29 dub 18:23

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od PepaSFI »

ETBE se používá jako přísada pro lepší oktanové číslo ve víceoktanových benzinech. A protože se to vyrábí z lihu, je tím neúmyslně splněné to povinné ekohomobio, takže se tam už další líh nepřidává. Jestli jsem to dobře pochopil, tak benzin z uloženek neobsahuje líh ani jako N95 a pak, při obnovách zásob se nějak rozptýlí do běžné distribuce. Takže pak záleží na tom kolik ho kam navezou a to by asi měla tak nějak ukázat ta aplikace.


K tomu oleji, musely by se najít přesné specifikace ale ryze teoreticky by olej s vyšším vrchním číslem měl držet dobrou viskozitu do vyšších teplot. Takže je možný že v pořádným zatížení to může být slyšet jak něco začne rachtat později. Jestli to bude takový rozdíl že by to šlo líp do otáček s "řidším" olejem, těžko říct. Muselo by se to podložit solidním měřením. Takzvaní tuningáři se taky obvykle dušujou jak jim to jede když dali prdlavej výfuk a pseudofiltr a když dojde na věc, ujede jim trapná sériovka protože z toho udělali vrtošivou mrchu. Ale to je jiný příběh, jde o to že dojem je někdy silnější než fakta.
Uživatelský avatar
Truck Daškam
Letec
Příspěvky: 2714
Registrován: pát 06 lis 22:10

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od Truck Daškam »

Já třeba nehodnotím výkon nebo spotřebu dle oleje či benzínu - přijde mi to jako blbost kde je moc promněných, aby to o něčem vypovídalo a člověk se tím mohl řídit.
Jediný co, že po natankování N95 s E10, mi to MOŽNÁ občas nastartuje zpočátku na 3 válce. Ale nebudu hned tvrdit, že je to tím... Leda by se to opakovalo pouze s N95 E10

Co se týká oleje je podle mě důležitější, aby se častěji měnil a nedávála se čočka motoru za studena. Jestli to k něčemu je u aut, kde se při startu musí šlapat na spojku a tak od axiálu kliky lítaj pomalu špony, je věc druhá..
Chápeš to?
Uživatelský avatar
Zajda
Letec
Příspěvky: 1919
Registrován: ned 04 lis 03:01

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od Zajda »

Truck Daškam píše: ned 24 bře 08:54
Moje EP3 dělala s 5W40 stejný zvuk, s 5W50 ne.
Ale s 5W40 o poznání lehčeji letěla do otáček.
Jako v zátěži nebo na volnoběh?
V zátěži, tak jak na videu v odkazu mu to začne v 7000 drnčet, to stejné dělal můj Type-R
Truck Daškam píše: ned 24 bře 08:54 Dle appky má BA 98 SUPER+ obsah biolihu 0,4% - takže tím myslí pouze biolíh, a ETBE tam klidně bude do těch 10%, nebo to je (téměř) úplně bez jakékoliv biosložky?
Ano, pouze biolíh. ETBE může být v kterémkoliv benzinu kolik chce, pokud to není v rozporu s normou:
https://www.ceproas.cz/files/otazky_a_o ... XN4jHdU2NA
E5:
Kyslík (O2) od 0 % do 2,7 % m/m
• Obsah etherů s počtem atomů uhlíku v molekule větším než 5 nemá limit s tím, že celkový
obsah kyslíku nesmí překročit výše uvedený limit

E10:
Kyslík (O2) od 0 % do 3,7 % m/m
Obsah etherů s počtem atomů uhlíku v molekule větším než 5 - max. 22 % V/V
PepaSFI píše: ned 24 bře 09:48K tomu oleji, musely by se najít přesné specifikace ale ryze teoreticky by olej s vyšším vrchním číslem měl držet dobrou viskozitu do vyšších teplot. Takže je možný že v pořádným zatížení to může být slyšet jak něco začne rachtat později. Jestli to bude takový rozdíl že by to šlo líp do otáček s "řidším" olejem, těžko říct. Muselo by se to podložit solidním měřením. Takzvaní tuningáři se taky obvykle dušujou jak jim to jede když dali prdlavej výfuk a pseudofiltr a když dojde na věc, ujede jim trapná sériovka protože z toho udělali vrtošivou mrchu. Ale to je jiný příběh, jde o to že dojem je někdy silnější než fakta.
Zmínku o tuningářích s děravým výfukem nebudu komentovat :)
Většina měření co na světě kdy proběhla bude konzistentní s předpokladem řidší olej - menší mechanické ztráty, pokud se nepřekročí kritická hranice a olejový film se nezačne trhat (kontakt kov na kov).

Standard SAE pro vysokoteplotní viskozitu vypadá následnovně:
Výstřižek.PNG
Rozptyl viskozity pro standardizovaných 100°C je u SAE50 cca o třetinu vyšší než u SAE40.

Letní třídy musí plnit dodatečný požadavek při 150° (HTHS viskozita). Tj. jak moc olej zřídne při dalším zvýšení teplot.
To asi pro rozvodový mechanismus nebude relevantní, pro mechanické ztráty v tepelně exponovaných částech ano.

Zimní třídy zase mají specifické limity pro minusové teploty.
Výstřižek2.PNG
5W40 oleje jsem v tom motoru vyzkoušel tyto:
https://www.rowe-oil.com/en/product-inf ... /20068.pdf
https://www.ravenol.de/en/product/motor ... -sae-5w-40
Už ROWE má HTHS viskozitu při 150°C výrazně za požadavkem normy a Ravenol je v tomto ohledu spíše jak SAE50, asi nejlepší xW40 olej co existuje pro vysokou zátěž.

No a motor nad 7000 drnčel s oběma :-)

5W50 bylo Sunoco Synturo Sportivo:
https://www.sunoco.cz/files/upload/tech ... o_5w50.pdf
Zde výrobce HTHS 150°C neudává, ale předpokládám že bude stejná nebo vyšší než u Ravenolu.

Eko oleje mají HTHS extrémně sníženou a upravují se pro to tolerance v celém motoru, ztenčují pístní kroužky atd.

Hondaři co jezdí okruhy s upravenými K20 bez olejového chladiče používají specifický Castrol 10W60 co má HTHS snad přes 5 mPas.

Pro rozvody bude pak směrodatná spíše hodnota při 100°C což může mít cca třeba olej ve vaně.
《》1.5 dCi & 0.9 TCe
Uživatelský avatar
Jaggie
Pan Řidič
Příspěvky: 409
Registrován: úte 02 dub 07:44

Re: 95 vs 95+ vs 98

Příspěvek od Jaggie »

je neco na co si dat pozor pri prechodu 5w-50 z 5w-40?
z vyroby se tam dava jen xw-40, zajimalo by me jestli ta xw-50tka bude mit nejake vedlejsi ucinky?
nebo jde nejak vyloucit, ze to pro dany motor neni vhodne?
A6 C7 3.0tfsi na steroidech 416hp
ex. A6 C6 2.8fsi 210hp
Odpovědět