Stránka 1 z 1

Výběr auta do 300-400k, kombi/SUV, CNG/LPG

Napsal: čtv 14 črc 14:24
od Jupijou
Zdravím všechny,

momentálně jsem ve fázi výběru druhého auta. Stávající vůz buďto prodám, nebo si ho ponechám (starší dieselová X5 3.0D xDrive, r.v. 2009 se spotřebou 11,5l/100, najeto cca 145 tis. km).

Priorita pro mne je následující:
- nízká spotřeba
- nízké náklady na pravidelný servis a opravy
- bezpečnost
- prostornost

Nájezd bude každý den do práce a zpět 2x 30 km (často v případě cesťáků pro zaměstnavatele i vícekrát za den) po dálnici a zbytek město. Odhadem se tedy nejspíše vlezeme do 2 tis. km, s velkou rezervou 3 tis. km měsíčně. Pokud se zbavím druhého auta, tak občas i dovolená a pak by přibyl požadavek na prostornost, protože by se jezdily i větší dálky.

Jako ideál by pro mne tedy pokud zohledním i variantu prodeje stávajícího auta bylo buďto opět SUV (navykl jsem si mmj. na rozhled na křižovatkách, ochrana ráfků), nebo kombi. Pohon předokolka, nebo lépe čtyřkolka, ale to není zase tak rozhodující kritérium. Preferován je automat (u značky, která ho umí), ale nemám problém ani s manuálem.

Z pohledu nízké spotřeby jsem zvažoval nějaký benzín v kombinaci s originálním CNG (ev. LPG), který v něm bude již od výroby. Nemám zkušenosti s dodělávkami, tj. netuším jestli to je něco čeho se obávat, nebo ne. Absence rezervního kola mi vůbec nevadí (plnič, asistenční služba). Z pohledu bezpečnosti jsem si načetl, že se není čeho obávat.

Rozpočet vyloženě stanoven nemám, ale uvažoval jsem něco mezi 300-400 tis. Kč za auto s nájezdem do 100 tis. (čím méně, tím lépe). S tímto nájezdem by se snad dal najít ještě vůz v dobrém technickém stavu a novější r.v.. Sloužit by měl než ho znovu prodám minimálně 4 roky. V případě rozumné volby nemám problém rozpočet navýšit. Vůz bych bral po zvážení všech pro a proti kvůli cesťákům na FO, tj. bez odpočtu DPH.

Po čem se dívat?
Š. Octavia kombi 1,4/1,5l G-TEC, tj. CNG v kombinaci s benzínem?

Odkud?
Zvážit dovoz z DE (vzít někoho zkušeného s sebou), nebo něco jako Škoda Plus, kde bude záruka. Vůz jsem bral vždy buďto nový, nebo zánovní referenčka a dovoz z DE. Mám nicméně špatnou zkušenost s bazary.

K CNG mne jinak přivedly zkušenosti známých + tento článek https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek ... nnlPM-iAEo .

Pozn.: Přestavbu stávajícího auta na LPG/CNG jsem nezvažoval, protože by se to s cesťáky (amortizace) a ujetými km stejně nerentovalo a klesalo by ještě více na ceně. Nehledě na vyšší náklady na servis ke kterým se pomalu blíží (min. rozvody). Dále až moc velký rozdíl mezi průměrnou spotřebou ve VTP a reálnou.

Re: Výběr auta do 300-400k, kombi/SUV, CNG/LPG

Napsal: čtv 14 črc 18:38
od M.Z.
CNG je totálně out

Re: Výběr auta do 300-400k, kombi/SUV, CNG/LPG

Napsal: čtv 14 črc 18:42
od Jupijou
Důvody? Myslíš problémy s plynem ve vztahu k momentálním cenám plynu jako takového?

Ten článek na novinkách na který jsem výše odkazoval obsahuje nějakou kalkulaci a není úplně starý (15.6.2022).

Elektřina je za pořízení nového auta (stále zdá se bez dotace i na právnickou osobu) cenově přepálená a tam by se mi ojetí auta na pracovních cestách určitě nevyplatilo (4,7 Kč za 1 km).

Benzín a nafta jsou tragicky vysoko, byť momentálně lehce ceny klesají (jak kde). Alternativa by tedy mohlo být něco s opravdu nízkou spotřebou na benzínu, nebo dieselu.

Re: Výběr auta do 300-400k, kombi/SUV, CNG/LPG

Napsal: pát 15 črc 09:52
od M.Z.
Ano, provozuju druhé Doblo CNG (od r.2015) a jak to vycházelo skoro za polovic proti naftě, tak teď je provoz dražší, než u dieselu.

Re: Výběr auta do 300-400k, kombi/SUV, CNG/LPG

Napsal: pát 15 črc 11:23
od Jupijou
Nebráním se doporučení nějakého dieselu, nebo benzínu s nízkou spotřebou. Na CNG/LPG dogmaticky netrvám. Nějak se mi ale nezdá, že by měl být provoz dražší jak u dieselu.

Známý má Octavii na CNG (tu starší s větší nádrží před 9l verzí benzínu) a jezdí za 4,5 kg město a 3,5 kg CNG mimo město. Tj. mimo město to má lehce přes 2 Kč za km (reálně kombinovaně údajně za 2,7 Kč/km). Já nyní s naftou jezdím zhruba za 5,6 Kč za km (vycházím z 48,50 Kč/l nafty). I kdyby to byl ale úspornější diesel, co jezdí za polovinu, tj. 5,75 l/100 km, tak je to pořád o něco dražší jak CNG. Shrnu-li to CNG i při nynějších cenách mi přijde stále relativně výhodné, ale už prostě ne tolik. Otázka jestli najdu takto úspornou naftu v autě typu Octavia. Absolutně neřeším spotřebu ve VTP, ale zajímá mne ta reálná.

Re: Výběr auta do 300-400k, kombi/SUV, CNG/LPG

Napsal: sob 23 črc 09:13
od Jupijou

Re: Výběr auta do 300-400k, kombi/SUV, CNG/LPG

Napsal: úte 26 črc 11:49
od jack.czk
Měl jsem dva golfy CNG. Golf VII Variant 1.4 CNG DSG rv 2015 a potom to samé, ale po faceliftu rv 2018. Dlouhodobá spotřeba 4,3 kg a provoz bez problémů (vím, že i po prodeji prvního golfa je druhý majitel velmi spokojen ... DSG drží bez problému).

Osobně bych si kladl dvě otázky:
a) má cenu jít do CNG v dněšní době ... po zkušenostech s hybridy a novými benzíny např. eTSI nebo 1.3 R4 od renaultu ... asi dlouhodbě ne - velmi záleží na použítí
b) 300-400 je na hraně i nového auta ... buď ojetina, ale ty dněšní ceny nebo nová Dacia Jogger :-o

Nyní mám Octavii 1.5 GTEC DSG ... objednáno v srpnu 2021 (a navíc mám v okolí CNG stanici, která má conu dlouhodbě kolem 47 Kč) ... už se v ní měsíc vozím a spotřeba dlouhodbě do 3,7 kg (úsporná jízda 3,3 kg, "rychlá jízda" nebo autobahn 4,5 kg) ... obecně bych řekl, že CNG má menší výkyvy ve spotřebě.
V Polsku kde není tolik CNG stanic, tak jsem jel i na N95 ... cesta s průměrnou rychlostí 77km/h 4,2 litrů a dálnice v Polsku průměrná rychlost 129 km/h spotřeba 5,5 litru N95 ... ale byla to klidná jízda a Polsko je placka.

Ještě vysvětlím Jogger: 550t nákup včetně servisního balíčku ... za 4 roky a 100t km prodám za cca 400t možná víc (auta této ceny a velikosti nebudou)
pokud najedeš kolem 100t km dostaneš se s náklady kolem 5 Kč za km (3 kč N95 + 0,5 Kč pojištění + 1,5 Kč odpis)

PS: Pokud bydlíš u německých hranic, tak CNG tam májí za 1,2 EUR, takže výlety do Německa budu dělat častěji :-)

Re: Výběr auta do 300-400k, kombi/SUV, CNG/LPG

Napsal: úte 26 črc 11:58
od Jupijou
Momentálně jsem se už uvažováním přesunul jak rozpočtově, tak třídou auta o něco výše a zvažuji SuperB kombi/Passat Variant v 2,0 dieselu.