Benzinové kombi okolo 100-125 000Kč aneb jak do blázince
Napsal: stř 09 říj 09:15
Psychiatr u nás ve městě není, tak si své stigma vypíšu tady. Pavproch budiž milosrdný k mému výlevu.
Sháněl jsem relativně mladší (než aktuálně provozované) auto, kombík, benzín, něco alespoň trochu bezpečného. Rok cca 2004-2009, co nejjednodušší auto, tj. dá-li situace, tak bez dvouhmoty, bez turba, manuální převodovka a cokoliv NE-prémiového, tedy ne BMW, ne Mercedes..no hlavně kvůli zadnímu náhonu a komplikovanějšímu řešení podvozku a všeho...Chci jezdit a neřešit. Najezdím málo, mám služebák. Prostě už mě nebaví mít co druhý víkend ruce zabořené v autě a když se to posere, chci to opravit rychle a pokud možno sám.
Začal jsem se teda tak nějak nořit do světa této kategorie aut, což pro mě byla dost neznámá, vzhledem k tomu, že jsem posledních x-let provozoval koncernové nafťáky, které už svým stářím začaly notně aspirovat na přítomnost v učebnicích dějepisu. Servisy občas navštěvuju (rozvody si sám nedělám, klimu taky ne atd..)...Momentový klíč bývá pojem neznámý, na prdeli černé monterky se rády usadí do mého interiéru. Asi ne, dík. Co zvládnu CHCI si dělat sám. Protože vím, jak jsem to udělal a vzdělání na to mám, ikdyž mi ujel vlak. Proto toto...
Budiž veškeré níže uvedené informace brány jako „k případné editaci“ a ke všem údajům níže uvedeným přistupujte spíš jako k otevřené wikipedii – tedy v případě vašeho přesvědčení, že nemám pravdu požádejte moderátora o úpravu púvodního příspěvku s doplněním vašeho textu + podpis/nick. Tak to alespoň navrhuju já a myslím, že by se tím dalo předejít každotýdenním otázkám – „jaké kombi do 100 000Kč ? ? ? „ apod. Nejsem žádnej pan Vaculík, takže jsem prostě jen sepsal pracně vycucané info z internetu, ze servisů a z osobní zkušenosti.
A prosím...své názory na toto téma si nechte. Mě fakt nezajímají dotazy typu - a proč si nevezmeš auto na operák a jiné debility. Proto jsem to nesepisoval. Je to kuchařka pro stejné zoufalce jako jsem já se trochu zorientovat v té džungli. Pokud to pro vás nemá přínos, jděte prostě bez dalšího komentáře do jiného vlákna a je to.
90% lidí by tohle neřešilo, nebádalo. Vybrali by auto podle stavu KM, celkového technického a kosmetického stavu, zaplatili a odjeli. Nastalé případné problémy řešili až by přišly. No, já nějak nemám rád překvápka. Kinder vejci jsem již odrostl.
1) Ford Focus II.generace a Ford Mondeo označované jako mk4
Focus : 1.6i 74Kw – dle široké veřejnosti bezproblémový motor. Potvrzeno i zastoupením Fordu, kde mám známého. Jediný velký neduh je cca 4000ot/min při +/- 130km/hod na dálnici. 5kvalt pochopitelně. Spotřeba oleje dle majitelů naprosto normální – t.j. od výměny do výměny bez dolévání. Hádám ale že s těmi auty nikdo nejezdí výhradně dálnici. Zde se jako nejvhodnější volbou (z hlediska servisu) pro manželky jeví v ČR neprodávaná verze Focusu 2.generace s 1.4i 59kw známým z Fordu Fusion a asi i z Fiesty. Dynamika de facto totožná jako Fabia I.generace s 50kw, tedy s motorem z Felicie...Tedy...to auto jede, hýbe se. A neprší na vás, což je super.
1.6i 85kw – to je asi stejnej motor jako ta 74kw verze, ale inovovaná o variabilní časování. T občas pozlobí. Když se to podchytí včas (viz níže u Opelu), tak to není žádná trága.
1.8i a 2.0i – viz níže – Mondeo.
Focus + Mondeo – 2.0i 107Kw – známý již z Mondeo mk3, kooperace s Mazdou, motor stejně jako Duratec 1.8i je sice hnán rozvodovým řetězem, což láká, nicméně je také znám chronickou spotřebou oleje, která může snadno vyšplehat i přes 1L/1000Km a NEMUSÍ se to projevovat ani modrým dýmem z výfuku, protože katalyzátor to zjevně stíhá pobírat. Jednou z příčin takto postiženého motoru je striktní dodržování servisního intervalu (řekněme 25 000Km) a v pozáruční době experimentování s mot. Olejem (značka/viskozita/třída...). Takže zakarbonování, přilepení kroužků a spotřeba oleje doprovázeno „foukáním“ do ventilového víka. Lze pomoct kontrolou / výměnou hadice oddechu kliky / PCV ventilu. Jeden nebožák zde, budiž příkladem za všechny tyto auta a motory : http://www.forum.ford-club.cz/viewtopic ... 13&t=21278. Často se také u tohoto dvoulitru objevuje diskuze o podpálených ventilech. Nemá to hydroštel, ale hrníčky...Takže až se vůle udělá, tak tam prostě je...Rozvod dolů, vačky dolů, oprava...Řešením tohoto problému MOHOU být provedení Flexi Fuel připravené na Ethanol E85, které má jinačí ventily - tvrzená sedla.
Ještě se dělalo Mondeo s 2.3i – 118kw, což podle mě není nic jiného, než přepracovaná 2.3i 107Kw, která není ničím jiným, než převrtanou 2.0i 85kw z Fordu Sierra. Dobrej motor. Akorát se dělal u Mondea jen s automatem.
Velmi podobně je na tom Duratec 1.8i 92kw – karbon, kroužky, konzumace oleje. 81kw / 92kw a pozdější přímovstřik „Sci“ s 95kw. Všechno stejná píseň. Rozvod řetězem.
2) Seat Altea, Octavia II atd... Koncernová 1.6Mpi 74/75Kw – 1.4i 59/63Kw
Netřeba extrémně rozvádět. Majitelé se shodují, že při běžném, průměrném užívání v kombinaci město/meziměsto/dálnice se po překročení 200 000Km stejně jako u Fordu motor dostane do fáze značného zakarbonování a spotřeba oleje letí raketově nahoru. Každej příčetnej Škodováckej mechanik vám k tomu řekne svoje.
Určitě nehodlám do koncernu a do výběru zařadit modely s 1.8T, protože ač je to podle mě dobrý motor, čím bych si pomohl oproti naftě teda moc nevím. Turbo – ANO, Dvouhmota ? – ZDE !, EGR ? – přítomen ! Takže o hovně. Dlužno mu připsat ke cti, že jezdí za málo narozdíl od debilního 1.8i 92kw nebo kolik to mělo bez turba, kterej žral olej, vodu, benzín a peněženku majitele rovným dílem.
Co se týče dvojkových Fabií 1.4i 59/63Kw. Není o čem. Je to hnus, už to auto fakt nemám rád, ale nic bezporuchovějšího nevymyslíte. Pokud chcete jezdit a lít benzín, kupte si tohle auto. Pokud Vám někdo vyoperoval část mozku zodpovědnou za estetické cítění, můžete koupit Roomstera. Tyhle 1.4i znám i po nájezdu více, než 300 000Km a spotřebu oleje jsem u nich já osobně nezaznamenal. (3ks aut)
Vyhnout se 1.2HTP je doufám jasná věc. TSI, FSI a TFSI rovněž nehodlám řešit a vůbec jsem zastáncem názoru, že za posledních 15let neudělal koncern jediný motor v kategorii do 1.8, který by nebyl problémový a je fuk, jestli to žralo naftu, nebo benzín. 1.6TDi je vyjímka, ale to teda není nic pro mě. Už mě ten motor sere.
3) Opel – Astra H, Vectra C, Zafira B
Opel budiž světlou vyjímkou v tomto výběru. Až na 1.6i 77kw tam vlastně nějak nenacházím špatný benzínový motor do obsahu 1.8i včetně. Menší 1.4i twinport 66kw (https://www.tipcars.com/magazin/poradna ... motor.html) se zdá být na základě recenzí mnoha uživatelů solidní motor pro malou Astru H, rozvod obstarává řetěz a myslím, že i výkonově to na popojíždědlo v rámci okresu nebo kraje stačí v pohodě. Kdo tvrdí opak, ať si vzpomene jakým autem jel na první dovolenou. Já jsem jel tuším obytnou Avií, 4kvalt, bez turba...Lahoda. Pak tady máme 1.8i 90/92kw (Signum) a ten je dle všeho skutečně naprosto, bezvýhradně bezproblémový. Je to tupý, prehistorický motor, nemá pokud vím EGR, není spojován s 2hmotou, nemá přímý vstřik, nic...Spotřeba oleje ho rovněž netrápí. Novější bratr 1.8i 103Kw (https://www.auto.cz/opel-novy-motor-1-8 ... 3-kw-15947) je zřejmě tentýž motor (mimochodem ten se vyskytuje i ve Fiatu Croma a Alfě 159), ovšem osazen proměnlivou délkou sacího potrubí, kterou nezajišťují klapky, ale šoupátko...a funguje to. Rozvod si „pomohl“ o variabilní časování ventilů jak výfukové, tak sací straně a tam už teda jakési riziko je, hlavně v případě, kdy lidi neměnili olej brzy (t.j. nanejvýše ve 20 000Km) a nepoužívali olej, jaký mají. Kolo stojí 6000Kč/ks v Opelu, nebo ho nabízí z aftermarketu INA za 3000Kč. Takže pokud by jste to vzali z gruntu, tak rozvody vyjdou na řekněme 10 000Kč za materiál (sada s pumpou + ty 2 kola) + práce (v Opelu chtějí 2000Kč za výměnu rozvodů, 4000Kč za sadu rozvodů bez pumpy a 2900Kč !!!! za vodní pumpu). Mě osobně se ten motor líbil. Se 175Nm to ale na 1460Kg těžkou Vectru není v kombinaci s 5kvaltem nic moc. Ale nenašel jsem nikoho, kdo by na tu Vectru C s tímto motorem plival. Každý si to chválí. Mluvil sem s majitelem, který ji bral jako novou a jezdil s ní 11let. Porucha 2x – dobíjení a mechanismus stěračů, jinak pouze pravidelné prohlídky. Bacha na korozi přední nápravnice.
Občas jde vidět 2.0i LPT (low pressure turbo) původem ze SAABU...Volva...v pohodě motor. Pro odvážné pak 2.8 a 3.2i V6. Prý radši 3.2V6 – původem z Holdenu.
Zcela zapomenout na 2.2i Direct. Přímý vstřik, debilní řešení, čerpadlo stojí 35 000Kč. Takže to si radši kupte naftu (tam byly 2.2 s čerpadlem VP 44, což je cesta do záhuby, nebo dobrý Fiaťácký 1.9 88/110Kw – to tady ale rozebírat nechci).
4) Volvo...ach to Volvo. Nebudem řešit krabice, OK ? (2xx, 7xx, 9xx), ani 850ky, ani první V70.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70
U Volva máte v zásadě na výběr jen 2 kombíky (starou V40 nepočítám). V50ku, která je velikostně někde cca mezi Fabiií II a Octavií II, ale de facto je to převlečený Focus (ano, sdílí spolu stejnou platformu) s mírně menším kufrem, taže se pojďme spíše bavit o porovnání s Focusem II.generace a pak tady máme nádhernou, mnou milovanou V70 II.generace.
Do V50 se dávaly menší 1.6i a 1.8i od Forda – to jsem probrali výše. Teda počkat, to jsou vlastně motory od Mazdy....Guláš ? A pak máte na výběr 5válcové klenoty 2.4i se 103 případně 125kw a oturbenou T5 (asi jen v kombinaci s AWD, teď nevím, jde to mimo mě), která má výkon 162kw nebo nějakou takovou prasárnu. Pokud by jste chtěli nafťáka, rovnou mi pošlete své peníze, je to lepší investice, pokud nesáhnete rovnou po D5. Odvážným lidem, kteří hledají slepé uličky doporučuju 1.6D. Mňaminka. Jo...trošku průser je, že ta 2.4i z V50 NENÍ stejná jako 2.4i z V70. Ikdyž vypadá stejně, má stený výkon... Dle infa z Volvofora (zdravím) byla nějak upravená, blok má jinak vylitej – držáky a pokud by se vám z nějakého důvodu dala ojnice na výlet blokem ven, tak nemůžete využít blok z V70ky. A protože V50tek s tímhle pětiválcem je na CZ trhu fakt jako šafránu, je to věc na zvážení. Ikdyž teda já nepředpokládám, že by ten motor zdechnul, pokud nejste debil. u V50pozor na zadní tlumení. Mohou tam být NIVMOATY. Náhrada se nedělá, změna na konveční tlumiče je zatím dle Volvo fora nerealizovatelná a jeden Nivomat stojí 16400Kč včetně DPH.
V70ka je malé velké kombi. Zvenku macek s tučným zadkem, uvnitř spíše sotva průměrý kufr. Motory 2.0i LPT (popsáno výše u Opelu), 2.4i 103/125kw, a pak foukané 2.4i (tam pokud vím také nízkotlaké turbo) a 2.5i. Automaty Aisin a AWD tady nehodlám řešit. Všechno to jsou 5válce. Moje volba by byla 2.4i 103 nebo 125kw. Bezproblémové motory (jen ta škrtící klapka občas zdechne a nová stojí ve Volvu 9900Kč), stará konstrukce. Nemá to ani hydroštely. Má to hrníčky jak staré Fiaty. Kořeny toho motoru jsou podle mě konstrukčně tak 40let staré (k dnešnímu dni). Olej by žrát neměly, rozvod normálně řemenem, nemá to turbo, ani variabilní časování, ani přímý vstřik...Navíc ten zvuk 5válce...Kdo viděl někdy na vlastní oči shnilou nebouranou V70 II má u mě pivo.
5) Toyota
Avensis T25....Relativně poctivé auto, rozměrné venku i uvnitř, slušná kvalita interiéru, sedadel..Dobrý kandidát. Motory 1.8i VVti jsou průser, který uznala i Toyota. Do určité doby to žralo olej stejně jako předchozí generace Avensisu, kde Toyota měnila i po záruce na své náklady polomotory, ale u T25 na to nějak nedošlo. Oproti tomu 2.0 Vvti 103kw je fajn motor. Takovej mdlej co do projevu, nic kulervoucího, ale pro normální ho člověka v pohodě. Dynamiky to má tak akorát, jakš takš to jede, ale ZNOVU a platí to pro všecna auta této časové osy – 5kvalt a při 140 to točí 4000ot/min. Motor má proměnlivé časování, přímý vstřik, 4 lambda sondy...A 2hmotu. Celkem shit když chcete jednoduché auto. Jenže ono to funguje a funguje to dobře. Až na ty lambdy. Ty po cca 200 000Km jdou srát a to je ještě s podivem, protože u jiných aut máte servisní interval na výměnu lambdy běžně 120 000Km, pokud se tedy výrobce obtěžoval to uvádět.. Avensis zdárně popírá kecy o korozi Japonců. Nebouraného shnilého Avensise T25 jsem také ještě neviděl. A ani jednou jsem neviděl únik oleje z motoru kromě víka ventilů. Olejová vana, spojení motoru s převodovkou atd, naprosto suché a to jsem těch aut už pár viděl.
Corollu v kombíku tady rozebírat nechci. Je malá, hnusná a prostě fuj. Ne.
Závěrem :
Co z toho vlastně vychází ? Vychází z toho to, že jistě najdeme člověka, kterému 2.0i 107Kw duratec v Mondeu nežere olej. Určitě. Určitě také najdeme někoho, komu žere olej Volví 2.4i 103/125Kw. Ale v zásadě je výše popsané spíše plošná zkušenost a vyjímky ? Ano, určitě jsou. Já osobně jsem si z toho odnesl to, že bežnej smrtelník, kterej nemá na nové auto je prostě odkázán na výběr smrti mezi vyjetou naftou, kde straší asi milion možných poruch a pravidelné svírání půlek při emisích jednou za 2 roky, vození VIFu v kufru a přemýšlení kde natankuju a nebo teda výběr benziňáku, který ti vyhučí na dálnici díru do hlavy, protože točí už ve 140 4000ot/min a navíc teda většina těch motorů žere olej v krajním případě až 1:70, což je poměr u moderního 2taktu provozovanýho na špičkovej olej.
Hurá !
A to jsme ještě neřešili věci jako sklony ke korozi, bezpečnost, ceny dílů, dostupnost vraků (tak ..kdyby zakukala převodovka, tak novou kupovat nebudete, že jo...)
Přeju šťastnou ruku při výběru...budete ji potřebovat.
Sháněl jsem relativně mladší (než aktuálně provozované) auto, kombík, benzín, něco alespoň trochu bezpečného. Rok cca 2004-2009, co nejjednodušší auto, tj. dá-li situace, tak bez dvouhmoty, bez turba, manuální převodovka a cokoliv NE-prémiového, tedy ne BMW, ne Mercedes..no hlavně kvůli zadnímu náhonu a komplikovanějšímu řešení podvozku a všeho...Chci jezdit a neřešit. Najezdím málo, mám služebák. Prostě už mě nebaví mít co druhý víkend ruce zabořené v autě a když se to posere, chci to opravit rychle a pokud možno sám.
Začal jsem se teda tak nějak nořit do světa této kategorie aut, což pro mě byla dost neznámá, vzhledem k tomu, že jsem posledních x-let provozoval koncernové nafťáky, které už svým stářím začaly notně aspirovat na přítomnost v učebnicích dějepisu. Servisy občas navštěvuju (rozvody si sám nedělám, klimu taky ne atd..)...Momentový klíč bývá pojem neznámý, na prdeli černé monterky se rády usadí do mého interiéru. Asi ne, dík. Co zvládnu CHCI si dělat sám. Protože vím, jak jsem to udělal a vzdělání na to mám, ikdyž mi ujel vlak. Proto toto...
Budiž veškeré níže uvedené informace brány jako „k případné editaci“ a ke všem údajům níže uvedeným přistupujte spíš jako k otevřené wikipedii – tedy v případě vašeho přesvědčení, že nemám pravdu požádejte moderátora o úpravu púvodního příspěvku s doplněním vašeho textu + podpis/nick. Tak to alespoň navrhuju já a myslím, že by se tím dalo předejít každotýdenním otázkám – „jaké kombi do 100 000Kč ? ? ? „ apod. Nejsem žádnej pan Vaculík, takže jsem prostě jen sepsal pracně vycucané info z internetu, ze servisů a z osobní zkušenosti.
A prosím...své názory na toto téma si nechte. Mě fakt nezajímají dotazy typu - a proč si nevezmeš auto na operák a jiné debility. Proto jsem to nesepisoval. Je to kuchařka pro stejné zoufalce jako jsem já se trochu zorientovat v té džungli. Pokud to pro vás nemá přínos, jděte prostě bez dalšího komentáře do jiného vlákna a je to.
90% lidí by tohle neřešilo, nebádalo. Vybrali by auto podle stavu KM, celkového technického a kosmetického stavu, zaplatili a odjeli. Nastalé případné problémy řešili až by přišly. No, já nějak nemám rád překvápka. Kinder vejci jsem již odrostl.
1) Ford Focus II.generace a Ford Mondeo označované jako mk4
Focus : 1.6i 74Kw – dle široké veřejnosti bezproblémový motor. Potvrzeno i zastoupením Fordu, kde mám známého. Jediný velký neduh je cca 4000ot/min při +/- 130km/hod na dálnici. 5kvalt pochopitelně. Spotřeba oleje dle majitelů naprosto normální – t.j. od výměny do výměny bez dolévání. Hádám ale že s těmi auty nikdo nejezdí výhradně dálnici. Zde se jako nejvhodnější volbou (z hlediska servisu) pro manželky jeví v ČR neprodávaná verze Focusu 2.generace s 1.4i 59kw známým z Fordu Fusion a asi i z Fiesty. Dynamika de facto totožná jako Fabia I.generace s 50kw, tedy s motorem z Felicie...Tedy...to auto jede, hýbe se. A neprší na vás, což je super.
1.6i 85kw – to je asi stejnej motor jako ta 74kw verze, ale inovovaná o variabilní časování. T občas pozlobí. Když se to podchytí včas (viz níže u Opelu), tak to není žádná trága.
1.8i a 2.0i – viz níže – Mondeo.
Focus + Mondeo – 2.0i 107Kw – známý již z Mondeo mk3, kooperace s Mazdou, motor stejně jako Duratec 1.8i je sice hnán rozvodovým řetězem, což láká, nicméně je také znám chronickou spotřebou oleje, která může snadno vyšplehat i přes 1L/1000Km a NEMUSÍ se to projevovat ani modrým dýmem z výfuku, protože katalyzátor to zjevně stíhá pobírat. Jednou z příčin takto postiženého motoru je striktní dodržování servisního intervalu (řekněme 25 000Km) a v pozáruční době experimentování s mot. Olejem (značka/viskozita/třída...). Takže zakarbonování, přilepení kroužků a spotřeba oleje doprovázeno „foukáním“ do ventilového víka. Lze pomoct kontrolou / výměnou hadice oddechu kliky / PCV ventilu. Jeden nebožák zde, budiž příkladem za všechny tyto auta a motory : http://www.forum.ford-club.cz/viewtopic ... 13&t=21278. Často se také u tohoto dvoulitru objevuje diskuze o podpálených ventilech. Nemá to hydroštel, ale hrníčky...Takže až se vůle udělá, tak tam prostě je...Rozvod dolů, vačky dolů, oprava...Řešením tohoto problému MOHOU být provedení Flexi Fuel připravené na Ethanol E85, které má jinačí ventily - tvrzená sedla.
Ještě se dělalo Mondeo s 2.3i – 118kw, což podle mě není nic jiného, než přepracovaná 2.3i 107Kw, která není ničím jiným, než převrtanou 2.0i 85kw z Fordu Sierra. Dobrej motor. Akorát se dělal u Mondea jen s automatem.
Velmi podobně je na tom Duratec 1.8i 92kw – karbon, kroužky, konzumace oleje. 81kw / 92kw a pozdější přímovstřik „Sci“ s 95kw. Všechno stejná píseň. Rozvod řetězem.
2) Seat Altea, Octavia II atd... Koncernová 1.6Mpi 74/75Kw – 1.4i 59/63Kw
Netřeba extrémně rozvádět. Majitelé se shodují, že při běžném, průměrném užívání v kombinaci město/meziměsto/dálnice se po překročení 200 000Km stejně jako u Fordu motor dostane do fáze značného zakarbonování a spotřeba oleje letí raketově nahoru. Každej příčetnej Škodováckej mechanik vám k tomu řekne svoje.
Určitě nehodlám do koncernu a do výběru zařadit modely s 1.8T, protože ač je to podle mě dobrý motor, čím bych si pomohl oproti naftě teda moc nevím. Turbo – ANO, Dvouhmota ? – ZDE !, EGR ? – přítomen ! Takže o hovně. Dlužno mu připsat ke cti, že jezdí za málo narozdíl od debilního 1.8i 92kw nebo kolik to mělo bez turba, kterej žral olej, vodu, benzín a peněženku majitele rovným dílem.
Co se týče dvojkových Fabií 1.4i 59/63Kw. Není o čem. Je to hnus, už to auto fakt nemám rád, ale nic bezporuchovějšího nevymyslíte. Pokud chcete jezdit a lít benzín, kupte si tohle auto. Pokud Vám někdo vyoperoval část mozku zodpovědnou za estetické cítění, můžete koupit Roomstera. Tyhle 1.4i znám i po nájezdu více, než 300 000Km a spotřebu oleje jsem u nich já osobně nezaznamenal. (3ks aut)
Vyhnout se 1.2HTP je doufám jasná věc. TSI, FSI a TFSI rovněž nehodlám řešit a vůbec jsem zastáncem názoru, že za posledních 15let neudělal koncern jediný motor v kategorii do 1.8, který by nebyl problémový a je fuk, jestli to žralo naftu, nebo benzín. 1.6TDi je vyjímka, ale to teda není nic pro mě. Už mě ten motor sere.
3) Opel – Astra H, Vectra C, Zafira B
Opel budiž světlou vyjímkou v tomto výběru. Až na 1.6i 77kw tam vlastně nějak nenacházím špatný benzínový motor do obsahu 1.8i včetně. Menší 1.4i twinport 66kw (https://www.tipcars.com/magazin/poradna ... motor.html) se zdá být na základě recenzí mnoha uživatelů solidní motor pro malou Astru H, rozvod obstarává řetěz a myslím, že i výkonově to na popojíždědlo v rámci okresu nebo kraje stačí v pohodě. Kdo tvrdí opak, ať si vzpomene jakým autem jel na první dovolenou. Já jsem jel tuším obytnou Avií, 4kvalt, bez turba...Lahoda. Pak tady máme 1.8i 90/92kw (Signum) a ten je dle všeho skutečně naprosto, bezvýhradně bezproblémový. Je to tupý, prehistorický motor, nemá pokud vím EGR, není spojován s 2hmotou, nemá přímý vstřik, nic...Spotřeba oleje ho rovněž netrápí. Novější bratr 1.8i 103Kw (https://www.auto.cz/opel-novy-motor-1-8 ... 3-kw-15947) je zřejmě tentýž motor (mimochodem ten se vyskytuje i ve Fiatu Croma a Alfě 159), ovšem osazen proměnlivou délkou sacího potrubí, kterou nezajišťují klapky, ale šoupátko...a funguje to. Rozvod si „pomohl“ o variabilní časování ventilů jak výfukové, tak sací straně a tam už teda jakési riziko je, hlavně v případě, kdy lidi neměnili olej brzy (t.j. nanejvýše ve 20 000Km) a nepoužívali olej, jaký mají. Kolo stojí 6000Kč/ks v Opelu, nebo ho nabízí z aftermarketu INA za 3000Kč. Takže pokud by jste to vzali z gruntu, tak rozvody vyjdou na řekněme 10 000Kč za materiál (sada s pumpou + ty 2 kola) + práce (v Opelu chtějí 2000Kč za výměnu rozvodů, 4000Kč za sadu rozvodů bez pumpy a 2900Kč !!!! za vodní pumpu). Mě osobně se ten motor líbil. Se 175Nm to ale na 1460Kg těžkou Vectru není v kombinaci s 5kvaltem nic moc. Ale nenašel jsem nikoho, kdo by na tu Vectru C s tímto motorem plival. Každý si to chválí. Mluvil sem s majitelem, který ji bral jako novou a jezdil s ní 11let. Porucha 2x – dobíjení a mechanismus stěračů, jinak pouze pravidelné prohlídky. Bacha na korozi přední nápravnice.
Občas jde vidět 2.0i LPT (low pressure turbo) původem ze SAABU...Volva...v pohodě motor. Pro odvážné pak 2.8 a 3.2i V6. Prý radši 3.2V6 – původem z Holdenu.
Zcela zapomenout na 2.2i Direct. Přímý vstřik, debilní řešení, čerpadlo stojí 35 000Kč. Takže to si radši kupte naftu (tam byly 2.2 s čerpadlem VP 44, což je cesta do záhuby, nebo dobrý Fiaťácký 1.9 88/110Kw – to tady ale rozebírat nechci).
4) Volvo...ach to Volvo. Nebudem řešit krabice, OK ? (2xx, 7xx, 9xx), ani 850ky, ani první V70.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70
U Volva máte v zásadě na výběr jen 2 kombíky (starou V40 nepočítám). V50ku, která je velikostně někde cca mezi Fabiií II a Octavií II, ale de facto je to převlečený Focus (ano, sdílí spolu stejnou platformu) s mírně menším kufrem, taže se pojďme spíše bavit o porovnání s Focusem II.generace a pak tady máme nádhernou, mnou milovanou V70 II.generace.
Do V50 se dávaly menší 1.6i a 1.8i od Forda – to jsem probrali výše. Teda počkat, to jsou vlastně motory od Mazdy....Guláš ? A pak máte na výběr 5válcové klenoty 2.4i se 103 případně 125kw a oturbenou T5 (asi jen v kombinaci s AWD, teď nevím, jde to mimo mě), která má výkon 162kw nebo nějakou takovou prasárnu. Pokud by jste chtěli nafťáka, rovnou mi pošlete své peníze, je to lepší investice, pokud nesáhnete rovnou po D5. Odvážným lidem, kteří hledají slepé uličky doporučuju 1.6D. Mňaminka. Jo...trošku průser je, že ta 2.4i z V50 NENÍ stejná jako 2.4i z V70. Ikdyž vypadá stejně, má stený výkon... Dle infa z Volvofora (zdravím) byla nějak upravená, blok má jinak vylitej – držáky a pokud by se vám z nějakého důvodu dala ojnice na výlet blokem ven, tak nemůžete využít blok z V70ky. A protože V50tek s tímhle pětiválcem je na CZ trhu fakt jako šafránu, je to věc na zvážení. Ikdyž teda já nepředpokládám, že by ten motor zdechnul, pokud nejste debil. u V50pozor na zadní tlumení. Mohou tam být NIVMOATY. Náhrada se nedělá, změna na konveční tlumiče je zatím dle Volvo fora nerealizovatelná a jeden Nivomat stojí 16400Kč včetně DPH.
V70ka je malé velké kombi. Zvenku macek s tučným zadkem, uvnitř spíše sotva průměrý kufr. Motory 2.0i LPT (popsáno výše u Opelu), 2.4i 103/125kw, a pak foukané 2.4i (tam pokud vím také nízkotlaké turbo) a 2.5i. Automaty Aisin a AWD tady nehodlám řešit. Všechno to jsou 5válce. Moje volba by byla 2.4i 103 nebo 125kw. Bezproblémové motory (jen ta škrtící klapka občas zdechne a nová stojí ve Volvu 9900Kč), stará konstrukce. Nemá to ani hydroštely. Má to hrníčky jak staré Fiaty. Kořeny toho motoru jsou podle mě konstrukčně tak 40let staré (k dnešnímu dni). Olej by žrát neměly, rozvod normálně řemenem, nemá to turbo, ani variabilní časování, ani přímý vstřik...Navíc ten zvuk 5válce...Kdo viděl někdy na vlastní oči shnilou nebouranou V70 II má u mě pivo.
5) Toyota
Avensis T25....Relativně poctivé auto, rozměrné venku i uvnitř, slušná kvalita interiéru, sedadel..Dobrý kandidát. Motory 1.8i VVti jsou průser, který uznala i Toyota. Do určité doby to žralo olej stejně jako předchozí generace Avensisu, kde Toyota měnila i po záruce na své náklady polomotory, ale u T25 na to nějak nedošlo. Oproti tomu 2.0 Vvti 103kw je fajn motor. Takovej mdlej co do projevu, nic kulervoucího, ale pro normální ho člověka v pohodě. Dynamiky to má tak akorát, jakš takš to jede, ale ZNOVU a platí to pro všecna auta této časové osy – 5kvalt a při 140 to točí 4000ot/min. Motor má proměnlivé časování, přímý vstřik, 4 lambda sondy...A 2hmotu. Celkem shit když chcete jednoduché auto. Jenže ono to funguje a funguje to dobře. Až na ty lambdy. Ty po cca 200 000Km jdou srát a to je ještě s podivem, protože u jiných aut máte servisní interval na výměnu lambdy běžně 120 000Km, pokud se tedy výrobce obtěžoval to uvádět.. Avensis zdárně popírá kecy o korozi Japonců. Nebouraného shnilého Avensise T25 jsem také ještě neviděl. A ani jednou jsem neviděl únik oleje z motoru kromě víka ventilů. Olejová vana, spojení motoru s převodovkou atd, naprosto suché a to jsem těch aut už pár viděl.
Corollu v kombíku tady rozebírat nechci. Je malá, hnusná a prostě fuj. Ne.
Závěrem :
Co z toho vlastně vychází ? Vychází z toho to, že jistě najdeme člověka, kterému 2.0i 107Kw duratec v Mondeu nežere olej. Určitě. Určitě také najdeme někoho, komu žere olej Volví 2.4i 103/125Kw. Ale v zásadě je výše popsané spíše plošná zkušenost a vyjímky ? Ano, určitě jsou. Já osobně jsem si z toho odnesl to, že bežnej smrtelník, kterej nemá na nové auto je prostě odkázán na výběr smrti mezi vyjetou naftou, kde straší asi milion možných poruch a pravidelné svírání půlek při emisích jednou za 2 roky, vození VIFu v kufru a přemýšlení kde natankuju a nebo teda výběr benziňáku, který ti vyhučí na dálnici díru do hlavy, protože točí už ve 140 4000ot/min a navíc teda většina těch motorů žere olej v krajním případě až 1:70, což je poměr u moderního 2taktu provozovanýho na špičkovej olej.
Hurá !
A to jsme ještě neřešili věci jako sklony ke korozi, bezpečnost, ceny dílů, dostupnost vraků (tak ..kdyby zakukala převodovka, tak novou kupovat nebudete, že jo...)
Přeju šťastnou ruku při výběru...budete ji potřebovat.