Upřímně shrnuto z mé bohaté praxe s auty této cenové kategorie, páč jsem vlastnil milion vraků vesměs do 50 000Kč a u všech se řešilo pořád dokola - úniky oleje, koroze na místech viditelných i neviditelných, rozpadané kabelové svazky / porušené kabelové svazky. NIKDY na žádném autě toho stáří a ceny nebude fungovat všechno v jeden čas. VŽDY to bude mít nějakou poruchu. Nebudou zamykat jedny dveře, nebude hrát jeden reprák ve dveřích, nepůjdu vzadu mlhovky atd atpod...Auto této kategorie prostě nikdy bez
masivních investic nebude 100%. Nikdy. Otestováno na cca 10 autech a to jsem kupoval v rámci možností nejlepší, nejzachovalejší a už tak na daný typ nejdražší kusy po lidech, co je měli většinou dlouho a starali se spíše nadprůměrně.
Zadání :
*co nejmenší spotřeba - to by RELATIVNĚ splnit šlo - ovšem s automatem hůř
*nejlevnější díly na opravu - Čína se dá koupit i na BMW, to je špatné zadání. Otázka není cena dílů, ale jak často budou potřeba
*spolehlivost - diskutabilní. Auto do 50K bude cca 15let staré a moje praxe jednoznačně ukazuje, že auta prohlášená jako "držák jako prase" jsou vždy totálně "podservisovaná" protože je o nich známo, že to vydrží, tak se na to sere.
Podrobněji tedy takto :
1) 80% těch aut bude ve stavu "jezdí to, ale psychicky příčetnému člověku to nedá a MUSÍ se servisovat". Přinejmenším v tom nejlepším možném scénáři to je výměna náplní (ano, i brzdové kapaliny, kterou zpravidla nikdo 20let neměnil, protože o moc mladší to auto za tu cenu nebude), filtrů a velmi často i rozvodů (já dělám vždy bez ohledu co mi kdo řekl/prokázal-nejsem sebevrah, nhodlám řešit potkané auto 50km od baráku)
2) vybírat konkrétní auto do 50 000Kč jde blbě. Racionálnější a tedy inteligentnější rozhodnutí je vybírat dle stavu ne značky/typu
3) starý diesel + starý automat je cesta do pekel horoucích. Auta stáří okolo 15let měly takřka výhradně v návodech a servisních plánech u těch automatů psanou náplň převodovky jako doživotní (čest vyjímkám) a tedy se nezřídka lze setkat s autem co má 200tis kilometrů a olej v automatu nebyl nikdy dělaný = časovaná bomba. NIKDY takovou převodovku neproplachovat. Vyměnit olej, za 15 000Km znova a takto třeba 3x, ale proplach bych vřele nedoporučoval
4) auto do 50tis + nejlevnější na opravu + úsporný = nonsense. Nic takového u koncernu ani jinde neexistuje. Passat ? Ten už vůbec ne. Dobrou geometrii nemá už ani jeden kus na světě. V prdeli zadní nápravy, zarezlé excentry (oválné díry potažmo..) v hajzlu přední ramena, kde to lidi mění po kusech atd...Jedině sehnat Octavii, ale...
5) chtít starý (cena do 50K) diesel v automatu, protože vidím budoucnost automobilismu v elektropohonu ? Já se fakt omlouvám, ale to je co za hlášku ? Jakože koupím si 20let starý diesel v ATM protože jsem ECO Friendly ? Žádný elektromobil nemá převodovku, takže co ? Nechápu to. Kde je ta pointa ?
Pokud bych mě vsadit na jednu kartu, tak by to byla Octavia I, ideálně 66kw AGR motor (ten kód je důležitá věc - obtokové turbo bez naklápění lopatek a 1hmotový setrvačník v případě manuální převodovky). Pravděpodobně bude shnilá, s automatem bych počítal se spotřebou okolo 6,5-7L nafty při příměstském provozu.
Alternativou by mohl být jakýkoliv starý nafťák (ne common rail, ne PD) s řadovým, nebo rotačním čerpadlem s dobře fungujícím automatem, který i po VELMI DŮKLADNÉ ZKUŠEBNÍ JÍZDĚ A PLNÉM ZAHŘÁTÍ řadí jak má, couvá jak má. Ideálně hydrodynamický měnič. Kombinace těchto vlastností však naposledy splňovaly auta z přelomu 80 a 90let. Mercedesy w124/s124, Opel Omega A, Ford Sierra....Rozhodně všechno jen ne úsporné diesely. Spotřeba cca 8,5-11L
Vyjímku tvoří korozí prolezlé exempláře Mercedesů w210 s motorem 2,9TD, který v manuálu umí jezdit za 6L, automat snad 7,5 a Volvo 850 či první generace V70 v motorizaci 2,5Tdi 103kw (VW T4) s převodovkou Aisin, které umírají téměř bez varování. Ty umí jezdit taky v manuálu pod 6L, s automatem tak 7-7,5L
P.S : Při nákupu auta za 50 i při dobrém výběru odhaduju investice i při práci svépomocí na 20 000Kč jako start. Tedy oleje, rozvody, nějaká ta vůle v podvozku když bude, Když nebude, stejně tam nepůjde klima, nebo to bude třeba obout atd...20 je fakt minimum a každej ať si myslí co chce.